Tuulilasi

Alfa Romeo suurissa vaikeuksissa

Alfa Romeolla ei mene tällä hetkellä kovin hyvin. FCA:n brändi myi Euroopassa autoja yhteensä selkeästi vähemmän kuin Tesla omaa Model 3:aan vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Model 3:a myytiin 37 746 kappaletta, Alfa Romeoita kaikkiaan 29 059 kappaletta. Viime vuoteen verrattuna Alfa Romeon myynti laski peräti 42 %.

Myös Jaguar ja Porsche ohittivat myynnissä Alfa Romeon, Lexus jäi sentään vielä taakse niukasti 27 206 myydyllä autolla.

Viime vuonna Alfa Romeo myi maalmalla kaikkiaan 120 000 autoa, tuolloin kysyntä oli hyvä Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Nyt Alfan Yhdysvaltainkin myynti on laskenut 26 % ja Kiinan sakkaava automarkkina ei helpota tilannetta yhtään.

Heinäkuun Euroopan myyntiluvut olivat vielä lohduttomammat, Alfa Romeon autojen myynti laski Espanjassa 70 %, Ranskassa 66 % ja Italiassakin 56 %.

Keskikokoinen sedan Giulia on ollut hankala myydä, eikä segmentti vedä muutenkaan. Myös keskikokoisen SUV:n Stelvion myynti on ollut laskussa. Juuri nämä mallit olivat vuonna 2014 keskiössä, kun Alfalla tehtiin uusia suunnitelmia ja investointipäätöksiä. Silloin arveltiin, että vuonna 2018 Alfan autoja myytäisiin yhtensä 400 000. Niin ei käynyt.

Helpotusta ei ole ihan heti tulossa ainakaan uusien mallien myötä, sillä seuraava malli – kompaktin kokoluokan SUV Tonale on tulossa vasta vuonna 2021.

Huolestuttavaa on sekin, että kolmessa edellisessä FCA:n järjestämässä konferenssissa analyytikoille, ei kukaan ole kysynyt mitään Alfa Romeosta. Edesmenneelle FCA:n johtajalle Sergio Marchionnelle Alfa oli sydämen asia, mitä hän halusi pitää julkisuudessa. Nykyjohtaja Mike Manley ei näe asiaa samalla tavalla. Hänen mielestään Alfalla ei ole enää suurta tulevaisuutta FCA:n leirissä.

Julkaistu: 8.8.2019
7 kommenttia