Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Alfa Romeo 4C - Punainen unelma

Tämä italialainen unelma ehtii kauppoihin ensi syksynä. Muodoissa on imua ja tekniikassa klassinen resepti: keskimoottori ja takaveto.

6.6.2013 Tuulilasi

4C jatkaa Tipo 33 Stradalen perinteitä. Tämä vuodesta 1967 kilpailukäyttöön tehty auto kahmii nykyään vanhojen autojen tapahtumissa muotoilupalkintoja. Myös sen seuraaja, joka on rakenteeltaan verrattavissa lähinnä Lotus Eliseen, pääsee varmaankin niistä osalliseksi.

4C on alle neljän metrin pituinen ja 1,18 metriä korkea, ja sen akseliväli on noin 2,4 metriä. Istumapaikkoja on kaksi.

4C tulee olemaan Elisen 136-heppaista Club Racer -perusmallia huomattavasti kalliimpi. Toisaalta rahalle saa vastinetta kuppipenkkien, hiilikuituisen runkorakenteen sekä Giuliettasta peräisin olevan 1,8-litraisen ja noin 235-heppaisen alumiinisen neloskoneen muodossa.

4C:hen moottoria on muokattu, ja sen yhteydessä on kaksoiskytkinvaihteisto, jota voi käyttää myös ratin vivuilla. Elisen kalliimpi S-malli on 220 hv:n tehoineen lähes samalla viivalla Alfan kanssa.

4C:n ajodynamiikkaohjelmat aktivoidaan keskikonsolin kytkimestä. Alfoista vanhastaan tuttujen Dynamic-, Natural- ja All Weather -asetusten lisäksi tarjolla on nyt Race-tila. Se sopii nopeille ratakierroksille. Rata ajoa avittaa myös 4C:n hyvä teho-painosuhde, joka on alle neljä kiloa hevosvoimaa kohden.

4C valmistetaan Maseratin tehtaalla Italian Modenassa. Autolla voi olla suuri tulevaisuus USA:ssa, jonka vaikeille markkinoille Alfa uskaltautuu ensimmäistä kertaa noin 20 vuoden poissaolon jälkeen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt