Tuulilasi

Älä sorru tähän hengenvaaralliseen rengasvirheeseen – nuukailu saattaa kostautua!

1


Älä sorru tähän hengenvaaralliseen rengasvirheeseen – nuukailu saattaa kostautua!

Ajatko edelleen kitkarenkailla? Jos ajat, vaihda ne pikimmiten kesärenkaisiin.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Tuomas Kolehmainen, TL-kuva-arkisto

Tutkimusten mukaan jarrutusmatka on kitkarenkailla metrikaupalla kesärenkaita heikompi ja aina vaarallinen vesiliirto alkaa jopa 15 km/h aikaisemmin. Ajotuntuman erilaisuuden huomaa vasta ääritilanteessa sadekelillä ja korkeammalla nopeudella.

Itse asiassa kaikki ajoturvallisuuteen liittyvät seikat varoittavat ajamasta nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla kesällä. Vesiliirron riski kasvaa voimakkaasti, niiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja ajovakaus laadukasta kesärengasta selvästi heikompi.

Kitkarenkaiden kelvottomuus kesäkelillä on todettu useissa autolehtien kesärengasvertailuissa ja myös viranomaisten tekemissä testeissä. Viimeksi asiaa tutki ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI).

Tutkimus osoittaa, että märällä asfaltilla kitkarenkaiden jarrutusmatka on 20 prosenttia pidempi kuin kesärenkaiden ja kuivallakin asfaltilla ero on 15 prosenttia pidempi. Äkillisestä väistöliikkeestä kesärenkailla varustettu auto selvisi 83 km/h nopeudessa, kun kitkarenkailla varustetulla autolla raja tuli eteen 72 km/h nopeudessa.

Testi tehtiin +15 asteen lämpötilassa ja VTI:n mukaan erot todennäköisesti kasvavat lämpötilan kasvun myötä.

Joka viides pitää kitkarengasta turvallisena kesällä

Nokian Renkaiden keväällä tekemästä kesärengaskyselystä käy ilmi, että 69 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei pidä talvirenkaiden käyttöä kesällä turvallisena.

Valitettavasti noin joka viides eli 21 prosenttia vastanneista uskoo, että talvirenkailla voi ajaa turvallisesti myös kesällä.

Taloudellisista syistä kuluneiden kitkarenkaiden loppuun ajaminen kesällä saattaa houkutella. Se ei kuitenkaan ole viisasta.

"Kitkarenkailla kesällä ajava on vaaraksi sekä itselleen että muille tiellä liikkujille. Etenkin pohjoismaisten kitkarenkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin oikeiden kesärenkaiden ja lisäksi niiden pintakuvio on kehitetty talviolosuhteisiin", sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri tiedotteessa.

"Sen vuoksi niiden ajettavuus kesälämpötiloissa ja etenkin märällä kelillä on kehno. Lisäksi niiden ajovakaus on heikko, joka tulee esiin nopeassa väistöliikkeessä. Kitkarenkaat kuluvat myös huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat."

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 9.7.2015