Tuulilasi

Ajelulla Detroitissa – alla Chevrolet Camaro ZL1 Cabriolet



Ajelulla Detroitissa – alla Chevrolet Camaro ZL1 Cabriolet

Motor Cityn yläpuolella on edelleen tummia pilviä – ainakin ensi näkemältä. Tarkemmin tutkittaessa huomaa, että nyky-Detroitilla on ihan oma kiehtovuutensa, mikä tulee erityisen hyvin esiin uuden 587-heppaisen kompressoriahdetun Chevrolet Camaro ZL1 Cabrion ratissa.
Teksti AMS, Dani Heyne
Kuvat AMS, Justin Evidon

Kymmenen minuutin ajomatkan päässä General Motorsin pääkonttorin lasitorneista tyhjennetään romua. Bob on kerännyt kasaan neljä työntekijäänsä ja raivaa nyt vanhaa korjaamoa tyhjäksi. Charmikkaaseen tiilirakennukseen on pian tarkoitus rakentaa loft-asuntoja ja toimistotiloja.

”Sijainti on upea”, hän sanoo minulle leveä virne naamallaan.

Kun Bob huomaa mustan avoauton, hänen sydämensä hypähtää: ”Näettekö, se on paras todiste siitä, että kaupungillamme menee jälleen paremmin”.

Saamme tietysti ajaa lyhyesti vanhaan korjaamoon kuvien ottamista varten. Sehän on kunnia-asia.

Faceliftattu Chevrolet Camaro saa Bobin kaltaiset ihmiset unohtamaan viime vuosien huolet hetkeksi. Monien täkäläisten tavoin hän on aito car guy, joka on rakastanut autoja pienestä pitäen. Tuo rakkaus on erityisen suurta, jos autot ovat avokattoisia ja tehokkaita, kuten tämä Camaro. ZL1-version hieman korotetun konepellin alla on ahdettu 6,2-litrainen pikkulohkoveekasi, jonka 587 heppaa voi hallita haluttaessa käsipelillä.

Aivan oikein, tämän tehon kumppaniksi saa siis myös Tremecin valmistaman kuusivaihteisen manuaalin tai vaihtoehtoisesti automaatin, jossa on vaihdevivut ratissa. Tämä kaikki tekee vaikutuksen Bobiin. Hän muistelee vuotta 1969, kun ensimmäinen ZL1 tuli myyntiin.

”Millainen auto se olikaan siihen aikaan”, hän kiljahtaa innosta.

Sitten Bob ottaa vielä kännykällään kuvan nykymallista ennen kuin hänen pitää jatkaa töitä. Detroitia täytyy tyhjentää romusta.

”Kaikki sai rappeutua täällä tarpeeksi pitkän aikaa, nyt asioiden täytyy muuttua.”

Motor Cityssä on paljon tehtävää

Paljon hommia on vielä tehtävänä, minkä jokainen Motor Cityyn tulija huomaa. Kaupunki oli saanut jo ennen Big Threen (Ford, GM, Chrysler) viimeistä isoa kriisiä monia naarmuja. Jotkin niistä pystyy korjaamaan uudella maalilla, mutta joissakin tapauksissa apua on vain puskutraktorista.

Kun cruisailemme avo-Camarolla keskustan läpi, pari ohikulkijaa katsoo auton perään ja nostaa peukkunsa pystyyn. Myös täällä huomataan vielä erikoiset autot. Kaupungin keskustan parhaat ajat ovat ehkä takanapäin, mutta alueelle on syntynyt myös uutta elämää. Sinne tänne syntyy ekokauppoja, gallerioita ja kahviloita. Jotakin on tapahtumassa hitaasti, mutta varmasti. Monet tänne jääneet eivät ole luopuneet toivosta. Yhä useammat ovat muuttuneet luoviksi, ja he hyödyntävät halpaa asuintilaa päästääkseen kykynsä valloilleen.

Camaro pääsee ensimmäistä kertaa laukkaamaan vapaasti pohjoisen suuntaan johtavalla freewayllä, mutta tämä hupi ei kestä kauan. Nopeutta on nimittäin pienen kaasunpainalluksen jälkeen 80 mailia tunnissa, minkä näkee hyvin vakiovarusteena olevalta Head up -heijastusnäytöltä. Veekasin potku on joka tapauksessa vaikuttavaa tasoa. On pakko nostaa hattua sille, kuinka vaivattomasti kone vie autoa kaikissa tilanteissa. Kiihtyvyys koukuttaa erityisesti liikennevaloista lähdettäessä. Vihreän valon vaihtuessa täytyy vain ojentaa oikeaa jalkaansa lyhyesti, ja Camaro ampaisee matkaan. Mahtavaa.

Vähemmän Playmobilin kaltainen sisältä

Jopa auton sisusta tuottaa nykyään ilonaiheita, koska uudistetun kojelaudan materiaalit ovat paremmat, jolloin se ei näytä enää niin Playmobil-maiselta. ZL1:ssä on leveä kaistale alcantara-nahkaa tuplaompeleilla suppilonmuotoisten nopeus- ja kierroslukumittarien oikealla puolella. Etuosaston nahkapenkit ovat paksut sekä mukavat, ja takanakin mukavuus on riittävää tasoa.

Takapenkillä tulee kuitenkin nopeasti vetoisaa, jos kangaskaton laskee napin painalluksella 20 sekunnissa alas. Se on sitä vastoin paljon miellyttävämpää, että auto pysyy Detroitin kaupungin ja ympäristön huonokuntoisista teistä huolimatta aina rauhallisena ja hyvin tienpinnassa kiinni. Tästä voi kiittää Magnetic Ride Control -nimistä automaattista iskunvaimennusjärjestelmää. Se on ZL1:ssä vakiona 20-tuumaisten pyörien ja ahnaasti purevien Brembon jarrujen tavoin.

Tehokkaalla koneella varustetun avo-Camaron hinnat alkavat jenkkimarkkinoilla vähän yli 60 000 dollarista, ja Eurooppaan tätä mallia ei ole tuotu virallisesti. Täällä tarjolla on vain pienitehoisempi versio, jossa on 6,2-litrainen veekasi ilman kompressoria. Siinä on kuusivaihteisen manuaalin kanssa 432 heppaa, ja automaatin kera hevosvoimia on jäljellä vielä 405. Avo-Camaron hinnat alkavat Saksassa 44 990 eurosta. Vertailu osoittaa, kuinka edullinen auto on: V8-moottorinen ja 450-heppainen Audi RS5 Cabrio maksaa tuplasti enemmän!

Jos Detroitin Bob tietäisi tämän, hän virnistäisi aivan varmasti ja sanoisi: ”Näettekö, Motor City pärjää vielä”.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 18.3.2014