Apu

Aivastus levittää flunssabakteerit vauhdilla usean metrin säteelle


Aivastuttaa ja nokka on tukossa. Tämänkin tilanteen olisi taas voinut välttää. Lue vinkit, miten!
Kuvat Jupiterimages / Kuvapörssi Oy

Nuku ja lepää tarpeeksi

Väsynyt ja ylirasittunut ihminen sairastuu flunssaan helposti. Pidä siis unen määrästä ja laadusta huolta: mene ajoissa nukkumaan, älä ylirasita itseäsi liian rasittavalla liikunnalla tai stressillä. Ulkoile ja pidä hyvinvoinnistasi huolta. Unen laatu paranee, kun vältät alkoholia.

Pese käsiäsi riittävän usein

Käytä saippuaa ja riittävän lämmintä vettä, kun peset kätesi. Ota lämpimällä vedellä kasteltuihin käsiisi nestesaippuaa ja hiero kämmeniäsi noin 20 sekuntia pesemällä huolellisesti joka puolelta, myös sormien välistä ja kynsien alta. Huuhtele puhtaiksi ja kuivaa huolellisesti puhtaaseen, kertakäyttöiseen pyyhkeeseen. Käytä hanan sulkemiseen esimerkiksi paperipyyhettä.

Pese kädet aina yskimisen, niistämisen tai wc-käynnin jälkeen, ennen ruokailua ja aina kun tulet ulkoa sisälle.

Älä koskettele kasvojasi

Pidä sormet pois suusta, nenästä ja silmistä. Vältä muutenkin kasvojen koskettelua. Muista, että esimerkiksi kännykkä ja monet muut usein koskettelemasi tavarat ovat täynnä bakteereja.

Yski ja aivasta kohteliaasti

Älä aivasta tai yski kämmeneesi, se on vain tehokas tapa saada bakteerit leviämään ympäriinsä. Äläkä missään nimessä aivastele päin muitten näköä. Aivastuksen on mitattu levittävän bakteereja 120 kilometrin tuntivauhdilla useiden metrien päähän. Aivasta kertakäyttönenäliinaan ja heitä se roskiin. Käytä käsidesiä, jos käsienpesu ei ole heti mahdollista. Jos nenäliinaa ei ole, nosta olkavartesi suun eteen ja yski tai aivasta hihaan. Varsinkin flunssa-aikana paperinenäliinoja on aina hyvä pitää mukana.

Niistä paperinenäliinaan, ihminen

Vieläkin kadulla näkee nuhaneniä, jotka niistävät paljaisiin sormiinsa. Oikea tapa on niistää paperinenäliinaan taittamalla liina klyyvarin peitoksi ja puhaltamalla kevyesti sierain kerrallaan. Liian kova töräyttely vie limaa poskionteloihin ja aiheuttaa vielä kovempaa tukkoisuutta. Heitä niistettyäsi paperinenäliina roskiin ja pese kädet.

Sinkkiä ja vitamiineja

Sinkin on todettu lyhentävän flunssan kestoa ja helpottavan oireita. Apteekeissa myydään sinkki-imeskelytabletteja, osassa on mukana esimerkiksi C-vitamiinia. Parhaiten sinkki tehoaa, kun kuuri aloitetaan heti flunssan ensioireiden ilmaannuttua.

Nokka tukossa

Jos nenä on tukossa, kokeile nokan puhdistamiseen nenähuuhtelukannua. Kannu täytetään pakkauksen ohjeen mukaan kädenlämpöisellä suolavedellä. Nenähuuhtelu on luonnollinen keino tukkoisuuden helpottamiseen ja poskionteloiden puhtaanapitoon. Nenän tukkoisuutta voi myös lievittää apteekissa myytävillä nenäsuihkeilla.

Kaktus kurkussa

Keitä iso kannullinen vihreää teetä. Lisää teen joukkoon inkivääriviipaleita, sitruunaa ja hunajaa. Murskaa joukkoon pari valkosipulinkynttä äläkä stressaa valkosipulinhuuruisesta hengityksestä! Valkosipulin sisältämä allisiini on luonnon antibiootti, jolla on paljon hyvää tekeviä vaikutuksia.

Lepoa ja lämpöä

Jos flunssa silti painaa päälle, se lähtee lepäämällä. Työkaverit ymmärtävät kyllä, että nuhanenän on parempi pysyä kotona peiton alla. Pistä villasukat jalkaan, nuku ja hikoile. Hoidettu flunssa paranee nopeammin ja vältyt jälkitaudeilta.

Julkaistu: 26.9.2018