Apu

Äitienpäivä kuin joulu verkkokaupalle – Tuhansia uusia perustettu: "Suurin yllätys on se, että volyymit ovat kasvaneet näin kovasti"

Äitienpäivä kuin joulu verkkokaupalle – Tuhansia uusia perustettu: "Suurin yllätys on se, että volyymit ovat kasvaneet näin kovasti"
Korona siirsi shoppailun verkkoon ja sai ostajat suosimaan suomalaista.

Kun näinä päivinä astuu ruokakauppaan, kuhinaa pakettiautomaattien liepeillä ei voi olla huomaamatta.

Lähikaupassa on suorastaan vaikea pakata ruokaostoksiaan kassahihnan päässä, kun netistä tilatut mattopaketit ja laatikot vyöryvät lattioilla. Kauppias myhäilee ja puhuu uudesta joulusta. 

Joulu alkoi maaliskuussa. Kuun viimeisinä viikkoina Postin päivittäiset pakettivolyymit kasvoivat kaikkien aikojen ennätykseen. Viikossa Posti toimittaa yli miljoona verkko-ostosta perille.

– Suurin yllätys on se, että volyymit ovat kasvaneet näin kovasti, paketti- ja verkkoliiketoiminnan johtaja Arttu Hollmérus Postista sanoo.

Sama tilanne on Matkahuollossa. Normaalisti se kuljettaa 1 700 000 pakettia kuukaudessa, nyt enemmän.

– Pakettipalvelu paikkaa matkustajaliikenteen loppumisen jättämää ammottavaa aukkoa, johtaja Kati Nevalainen sanoo.

Matkahuollon pakettipalveluista vastaava Nevalainen kertoo, että osaa bussivuoroista ajetaan lähinnä verkko-ostosten takia.

– Nyt ostajat ovat löytäneet suomalaiset verkkokaupat. Nyt ostetaan päivittäistavaroita: kotitarvikkeita, kotitoimistoihin tarvikkeita, huonekaluja, pientä sisustustavaraa, vaatteita ja välineitä ruoanlaittoon, Nevalainen kertoo.

Postin kautta virtaa myös harrastusvälineitä, pelejä ja kirjoja.

Lisää henkilökuntaa

Posti ja Matkahuolto ovat lisänneet henkilökuntaa, kalustoa ja palvelumuotoja. Toisaalta ne vähentävät hetkiä, jolloin henkilökunta ja asiakkaat joutuvat olemaan kosketuksissa fyysisesti. Esimerkiksi Postissa paketteja ei tarvitse kuitata kynällä. Kotiovella ei voi enää maksaa.

Matkahuolto ja Posti arvioivat, että verkko-ostaminen kiihtyy huomattavasti. Silti se ei paikkaa niiden perinteisten toimintojen tyrehtymisen aiheuttamia aukkoja. Postin liikevaihto pienenee.

Pienyrittäjät perustavat verkkokauppoja

Pienyrittäjät ovat perustaneet tuhansia verkkokauppoja viime viikkoina. Yksistään Vilkas Groupin kautta on pystytetty kuukaudessa 700 verkkokauppaa. Vilkas nimittäin lupasi MTV3:n aamulähetyksessä auttaa yrityksiä ilmaiseksi.

Naantalilainen Tintti Leppänen tarttui tarjoukseen. Hän perusti Tinttis-verkkokaupan nelisen viikkoa sitten, koska tulot olivat loppuneet koronan takia kokonaan.Tinttis-verkkokauppa myy kukkakimppuja, meikkituotteita ja Leppäsen puolison taideteoksia.

Leppänen ei kaunistele verkkokauppiaan todellisuutta.

– Verkkokaupan perustaminen on ollut todella vaikeaa. En olisi ikinä uskonut. Olemme istuneet puolitoista viikkoa koneella ja tarvinneet Vilkkaasta apua monta kertaa päivässä.

Nyt verkkokauppa on olemassa. Sukulaismies kehittää sitä puoli-ilmaiseksi, jotta asiakkaat löytävät sivuston netistä.

Pääsiäiskauppa sujui hyvin. Leppänen luottaa äitienpäivän kukkatilauksiin.

– Saisimme tämän tuottamaan normaalitilanteessa sesonkiaikaan oikein hyvin. Kokeneemmat sanovat, että kannattavaksi tämän voisi saada kahdessa vuodessa.

Naantalilainen Tintti Leppänen perusti kuukausi sitten verkkokaupan, jossa hän myy kukkia, meikkejä ja taidetta. Hän uskoo äitienpäivän tuovan mukavasti asiakkaita sekä verkkoon että pihakauppaan.

Mistä on kyse?

Korona lisäsi räjähdysmäisesti verkko-ostamisen suosiota. Eniten verkko-ostoksia ovat lisänneet 18–34-vuotiaat, mutta myös 65–79-vuotiaista 12 prosenttia on lisännyt ostamista verkkokaupoissa.

Julkaistu: 5.5.2020
Kommentoi »