
Tuulilasin koeajossa ensimmäinen 3-sarjan BMW – Tällainen oli autotoimittajan tuomio vuonna 1975
Kylkien paksut, kumipäällysteiset koristelistat parantavat ulkonäköä ja suojaavat samalla kolhuilta pysäköintipaikoilla, ylisti Tuulilasi kolmossarjan Bemaria vuonna 1975.
Siitä on todellakin jo 50 vuotta, kun BMW:n ikoninen 3-sarja näki päivänvalon! Kolmonen korvasi vanhan tutun 02-mallin, vaikka alkuun tekniikka pitkälti pohjasikin juuri ”nollakakkoseen”. Tuulilasi sai heti tuoreeltaan koeajoon 1.6 -litraisella moottorilla varustetun BMW 316:n. Tyyppimerkinnän kaksi viimeistä numeroa kertoivat moottorin iskutilavuuden; myös 318- ja 320-mallit olivat jo tuolloin saatavilla.
”BMW 316 on hyvän näköinen. Sitä ei kieltäne kukaan. Pitkä, loivasti kaareva sivulinja ja muhkeat ikkunat miellyttävät. Kylkien paksut, kumipäällysteiset koristelistat parantavat ulkonäköä ja suojaavat samalla kolhuilta pysäköintipaikoilla. Myös lokasuojien reunoihin saakka ylettyvät puskurit ovat kumipäällysteiset.”
”BMW 316 on tiukassa kaarteessa yliohjautuva, perää edelle tarjoava.”
”Etuistuimet muovilla kantattuine kangasverhouksineen ovat liki ylistyksen arvoiset. Ne tukevat niin hyvin joka suuntaan, ettei heikkoselkäinenkään valita. Bemari on oivaltanut, että liika pehmeys ei tee istuimista mukavia. Vakiovarustukseen kuuluvat etuistuinten pääntuet, jotka ovat lukittavissa (!) sopivalle korkeudelle. Takamatkustajillakin on vallan mainiot oltavat, jos heitä on vain kaksi.”
”Käytössä BMW 316:n moottori on niitä miellyttävimpiä pakkauksia. Huolimatta melkoisen korkealla käyntinopeudella esiintyvästä suurimmasta vääntömomentista moottori käy tasaisesti ja nakuttelematta alhaisillakin käyntinopeuksilla. Varsinaisesti eloon Bemarin kone herää kuitenkin vasta noin 4000 r/min käyntinopeudessa. Yli tonnin painoinen auto liikkuukin sen jälkeen moottoritehoon (90 hv) nähden harvinaisen vilkkaasti.”
”Matkustusmukavuus on huippuluokkaa. Jousitus on erittäin tukeva, vaan ei kova. BMW 316 on tiukassa kaarteessa yliohjautuva, perää edelle tarjoava. Äkillinen kaasun nosto kesken kaarteen jyrkentää kääntösädettä. Sitä voi mainiosti käyttää hyväkseen, mutta moinen kannattaa ensin opetella.”
40 000 markan luksusta

BMW 316:n lisäksi lokakuun 1975 Tuulilasissa oli Chrysler-Simca 1307 GLS:n koeajo. Auto oli selvästi edullisempaa sorttia kuin 40 000 markan hintainen Bemari; Chrysler-Simcan olisi saanut omakseen noin 30 000 mummonmarkalla. Autoa kehuttiin pirteästä moottorista (68 hv), alle 10 litran bensankulutuksesta, pehmeästä jousituksesta, mukavista penkeistä ja tiiviistä ovista. Mutta yksi asia oli harmillisesti pielessä: renkaat!
Asia sanottiin suoraan, kuten Tuulilasissa on aina ollut tapana: ”Esittelyautossa oli Goodyear G 800 S -teräsvyörenkaat, ilmeisesti kovimmat mahdolliset renkaat. Niinpä auto antoi erityisesti kestopäällysteen epätasaisuuksissa jopa epämukavan kolisevan vaikutelman, ikäänkuin painetta olisi kovasti liikaa.”
