Apu

Voiko migreeniä ehkäistä ruokavaliolla? Entä mitkä ruoat voivat laukaista migreenikohtauksen? Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 8.7.2022

Kysymys:

Mitä ruoan ja migreenin yhteydestä tiedetään? Joillakin punaviini tai juusto voi laukaista kohtauksen, mutta mitkä muut ruoat voivat vaikuttaa samoin? Entä voiko migreeniä ehkäistä sopivalla ruokavaliolla? Olen kuullut, että joku olisi saanut apua vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Näytä vastaus

Vastaus:

Ruoan ja migreenin välinen yhteyttä on tutkittu asianmukaisin menetelmin vain vähän. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ohjeita ja päätelmiä tehdään melko huteran tiedon perusteella. Monista erilaisista ruokavaliokokeiluista on ollut lievää hyötyä migreenin ehkäisyssä. Erilaiset eliminaatioruokavaliot, vähärasvainen ruokavalio, ketogeeninen eli vähähiili­hydraattinen ja myös yleisterveellinen runsaskuituinen ruokavalio ovat kaikki tuoneet hyötyä verrattuna siihen, että ei ole tehty mitään muutosta ruokailuun. Ongelma tällaisissa tutkimuksissa on, että ilman asianmukaista vertailuhoitoa, esimerkiksi lumepilleriä tai jotain muuta ruokavaliota, ei tiedetä, miten paljon lumevaikutus eli silkka usko tai toivo ruokavalion parantavasta vaikutuksesta tuo hyötyä – ja miten suuri osa hyödystä perustuu aitoon fysiologiseen aineenvaihdunnan muutokseen.

Joissakin tapauskuvauksissa on havaittu, että myös pitkät ateriavälit ovat laukaisseet migreenin. Säännöllisestä ateria­rytmistä kiinnipitäminen lienee tämänkin takia tärkeää. Tunnettua on, että punaviini, varsinkin kypsytettyjen juustojen kanssa, voi aiheuttaa migreeniä tai muuta päänsärkyä. Osasyyllinen on juuston sisältämä tyramiini. Punaviinin ”huonoja osasia” voivat olla tanniinit ja sulfiitit. Myös muiden ruokien sisältämä histamiini tai tyramiini voisi teoreettisesti laukaista joskus kohtauksen. Runsaasti histamiinia ja/tai tyramiinia on muun muassa kalasäilykkeissä, savukalassa, tomaateissa, suklaassa ja sitrushedelmissä. Vaikutus lienee suurin, jos samassa ruoassa on useita merkittäviä histamiinin ja tyramiinin lähteitä.

Lisäaineista sulfiitit (esimerkiksi ­viineissä ja kuivatuissa hedelmissä), natriumglutamaatti ja keinotekoiset makeutusaineet mainitaan usein mahdollisina migreenin laukaisijoina. Niiden todellista merkitystä ei kuitenkaan tunneta. Näiden aineiden välttämiskokeilusta ei liene mitään terveydellistä haittaa, mutta työlästä se voi jossain määrin olla.

Jonkin verran viitteellistä tutkimus­näyttöä on siitä, että alkoholi sinänsä ja kofeiini voivat joillakin laukaista migreenin. Toisilla taas kofeiinin puutos voi tunnetusti aiheuttaa päänsärkyä. Jo lievä dehydraatio eli nestevajaus voi tutkimusten mukaan altistaa migreenille. Jos janon tunne on luontaisesti heikko, kannattaa huolehtia riittävästä nesteen nauttimisesta päivittäin.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.