Apu

Aiheuttaako hormonikierukka hiuskatoa? – Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 5.1.2021

Kysymys:

Olen keski-ikäinen nainen. Minulle asennettiin ensimmäinen hormonikierukka syksyllä 2019. Satunnaista tihkua lukuun ottamatta kuukautisvuodot loppuivat kokonaan, mihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Talvella ja keväällä aloin kiinnittää huomiota siihen, että minulta lähti normaalia enemmän hiuksia. Jossain vaiheessa hiukset näyttivät selvästi tavallista ohuemmilta. Laitoin hiustenlähdön talviolojen ja stressin piikkiin. Sitten löysin netistä tietoa, että hormonikierukka voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Pitääkö tämä paikkansa? Nyt tukka tuntuisi hieman vahvistuneen, mutta voiko hiuskadosta syyttää kierukkaa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Kysymyksesi on tärkeä ja liian monesti väheksytty. Esimerkiksi syöpähoitojen yhteydessä moni nainen häpeää hiustenlähtöään ja toisaalta samaan aikaan omaa turhamaisuuttaan. Ihmisellä on kuitenkin primitiivinen tarve kuulua laumaan ja tulla hyväksytyksi.

Naisella hiustenlähtö tai jopa kalju voi olla leimaava ja näyttää konkreettisesti ulospäin yksilön erilaisuuden. On täysin luonnollista kiinnittää huomiota tällaisiin asioihin omassa ulkonäössään. Kysymyksesi on myös äärimmäisen monimutkainen, joten käännyin ihotautilääkäriystäväni puoleen tarkastaakseni vastaukseni oikeellisuuden.

Hiustenlähdön syyt

Hiusten absoluuttinen lukumäärä vaihtelee yksilöittäin, ja myös hiuslaatu on perimässämme. Hiusten kasvukauden pituus vaihtelee yksilöllisesti vuosista vuosikymmeneen. Kasvuvaiheen jälkeen hius siirtyy lepovaiheeseen, ja tämän jälkeen se irtoaa. Lähekkäin sijaitsevat yksittäiset hiukset ovat eri kasvuvaiheissa, joten irtoaminen tapahtuu yleensä huomaamatta.

Hiustenlähdölle on monia syitä, joista stressi on yleisimpiä. Muita mahdollisia taustatekijöitä ovat esimerkiksi infektiot, raskaus, yhdistelmäpilleriehkäisyn aloitus tai lopetus, isot leikkaukset tai eräät lääkitykset. Näissä tilanteissa iso määrä hiuksia siirtyy muutaman kuukauden viiveellä kesken kasvukauden lepovaiheeseen ja irtoaa tämän jälkeen. Hiustenlähtö voi kestää pitkään. Joskus voi olla vaikea ymmärtää, mistä kaikki alun perin alkoi.

Hitaamman muutoksen aiheuttaa niin sanottu hormonaalinen hiustenlähtö, jolloin naisen elimistössä androgeeniset eli miestyyppiset hormonit saavat valtaa suhteessa estrogeeneihin. Syinä voivat olla sairastelu, vaihdevuodet, hormonikierukka, minipillerit, ehkäisykapseli, tietyt lääkitykset ja androgeeniherkkyys. Hiuksia ei kuitenkaan lähde tukkoina. Yksittäisen hiuskarvan läpimitta pienenee, ja vähitellen tämä karva ei kasva enää ollenkaan. Tyypillistä on, että hiukset ohenevat enemmän päälaelta kuin niskasta. Myös raudanpuute, erilaiset vitamiinivajeet tai liian vähäproteiininen ruokavalio voi heikentää hiusten hyvinvointia.

Kyse ei siis välttämättä ole nimenomaan hormonikierukan vaikutuksesta, koska muutokset hiustenlähdössä ja -kasvussa ovat tapahtuneet verrattain nopeasti. Onnittelen sinua hyvin toimivasta hormonikierukasta, ja on hienoa, että olet tyytyväinen siihen. Koet hiusten jo alkaneen vahvistua, ja siten kannattaa jatkaa juuri tällä hyvin toimivalla menetelmällä.

Kysy terveydestä, avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Jatta Rautkorpi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.