
Yhdysvaltain pehmeä valta on murentumassa – Amerikan arvostus on laskenut jopa Kiinan tason alapuolelle
Itselleni ja monille, jotka kasvoivat amerikkalaisen viihdeimperiumin parhaassa vaiheessa, murros on kaihoisaa. Ikään kuin sanoisimme pitkiä jäähyväisiä aikakaudelle, jolloin “Made in USA” hallitsi maailmaa, kirjoittaa Teppo Turkki.
Vietin 16-vuotiaana koululaisena kesää Yhdysvalloissa Seattlessa. Ajelin serkkuni polkupyörällä pitkin vaurasta ja rauhallista lähiökatua, jonka molemmin puolin kohosivat suuret, vanhat vaahterat ja jalavat. Oksat kaartuvat ylle kuin vihreä holvikatto.
Päädyin paikalliseen hampurilaispaikkaan. Kokis jäillä ja hampurilainen. Haukatessani elämäni ensimmäisen kerran palaa hampurilaisesta mietin, että tältä maistuu Amerikka.
Tänään jätän hiljaisia jäähyväisiä amerikkalaiselle kulttuurille.

1960-luvulta Hollywood tuotti kansainvälisiä megatähtiä ja tarinoita, jotka määrittelivät viihdemaailman suunnan. Amerikkalaiset rock- ja pop-artistit saavuttivat valtavia yleisöjä.
Yhdysvallat näyttäytyi vapauden ja edistyksen symbolina.
Rock’n’roll sekä McDonald’sin, Coca-Colan ja Levi’s-farkkujen kaltaiset brändit muovasivat käsitystämme amerikkalaisesta elämäntavasta. Tuotteet symboloivat kulutuskulttuuria ja niihin liitettiin vapauden ja vaurauden ihanteita.
Amerikkalainen kulttuuri on ollut olennainen osa Yhdysvaltojen Soft Poweria, pehmeää arvojen ja politiikan vaikutusvaltaa, jossa asema saavutetaan houkuttelemalla eikä pakottamalla.
2000-luvun alussa terrorismin vastainen sota ja Irakin invaasio heikensivät USA:n moraalijohtajuutta. Donald Trumpin presidenttikaudet ja America First -politiikka on sysännyt Amerikan sisäisesti ja kansainvälisesti sivuraiteelle.
”Maailmalla on tänään vaihtoehtoja ja monipuolisuutta enemmän kuin koskaan.”
Yhdysvaltain pehmeä valta on murentumassa. Kulttuurinen vaikutusvalta heikkenee samalla kun maailma kulttuurisesti ja teknologisesti monipuolistuu.
Yhdysvaltoja ei koeta enää vetovoimaiseksi. Entiset liittolaiset vierastavat Amerikan nykysuuntaa. Amerikan arvostus on laskenut jopa Kiinan tason alapuolelle. Jo vuonna 2017 Saksa ohitti Yhdysvallat maailman arvostetuimpana valtiona.
Maailmalla on tänään vaihtoehtoja ja monipuolisuutta enemmän kuin koskaan.
Yhdysvallat ei enää yksin määrittele globaaleja trendejä, vaan kilpailee uusien voimien kanssa. Kiinalainen Tiktok määrittää digikulttuurin standardeja. Etelä-Korea myy ja valloittaa maailmaa K-pop-kulttuurillaan. Japanilainen estetiikka vetää kymmeniä miljoonia turisteja puoleensa.
Intian Bollywood on jo kauan ollut suurempi elokuvatuottaja kuin Hollywood. Nigerialainen Afrobeat-musiikki on noussut kansainvälisille hitti- ja soittolistoille.
Eurooppa kutsuu puoleensa vanhalla kulttuurilla, arvoillaan ja rikkaalla elämäntyylillään. Brasilia ja muut nousevat taloudet tuovat uutta energiaa globaaliin musiikkiin ja someilmiöihin. Myös Intia, Turkki, Nigeria ja monet muut ovat lisäämässä panoksiaan maailmankulttuurin mosaiikissa.
”Ikään kuin sanoisimme pitkiä jäähyväisiä aikakaudelle, jolloin ’Made in USA’ hallitsi maailmaa.”
Kulttuurinen pehmeä valta ei enää ole amerikkalaisten käsissä tai nollasummapeliä. Nuorisolla on amerikkalainen älypuhelin, josta katsella korealaista lyhytdraamaa, kuunnella latinomusiikkia ja käyttää kiinalaista somea.
Itselleni ja monille, jotka kasvoivat amerikkalaisen viihdeimperiumin parhaassa vaiheessa, murros on kaihoisaa. Ikään kuin sanoisimme pitkiä jäähyväisiä aikakaudelle, jolloin “Made in USA” hallitsi maailmaa.
Nyt maailmankulttuurin tulevaisuus kirjoitetaan yhdessä ja monesta suunnasta. Yhdysvallat on yksi ääni kuorossa. Ei enää koko kuoro.
