Apu

Viinalonkeroiden vapauttaminen kauppoihin kuusinkertaisti kulutuksen


Alkoholinkulutus lähti kymmenen vuoden laskun jälkeen lievään nousuun tammi-elokuussa, THL kertoo.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on selvittänyt alkoholinkulutusta tammi-elokuussa 2018. Vaikka uusi alkoholilaki tuli kokonaisuudessaan voimaan maaliskuussa, osa muutoksista astui voimaan jo vuoden alusta. Tähän joukkoon kuului niin sanottujen viinalonkeroiden eli 5,5-prosenttisten long drink -juomien vapauttaminen vähittäiskauppoihin. Viinalonkero pohjaa nimensä mukaisesti viinaan, kun taas kaupoissa jo aiemminkin myyty miedompi lonkero on valmistettu käymisteitse.

Kansa ryntäsi odotetusti lonkerohyllyille, ja THL:n mukaan viinalonkeroiden kulutus lähes kuusinkertaistui. Käymisteitse valmistettujen long drink -juomien kulutus puolestaan laski, mutta yhteensä kaikkien eri lonkeroiden myynti kasvoi silti 47,2 prosenttia vuoden 2017 tammi-elokuuhun verrattuna.

Saatavuuden parantumisen lisäksi kesä oli poikkeuksellisen helteinen, mikä voi myös osaltaan vaikuttaa asiaan. THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä kuitenkin toppuuttelee tekemästä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

- Kahdeksan kuukautta on vielä liian lyhyt aika lain vaikutusten arvioimiseen. Juomatavat eivät aina reagoi saatavuuden muutoksiin välittömästi. Kun vuonna 1995 siidereitä ja käymisteitse valmistettuja long drink -juomia alettiin myydä kaupoissa, niiden kulutus lisääntyi yli viiden vuoden ajan. Nytkin on siis syytä seurata, miten kulutus ajan myötä muuttuu.

Ei olekaan yllätys, että alkoholin myynti lisääntyi tammi-elokuussa eniten päivittäistavarakaupoissa. Niissä alkoholia myytiin sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna 5,9 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2017. Anniskelumyynti puolestaan lisääntyi tammi-elokuussa yhden prosentin, mutta Alkon myynti väheni 4,6 prosenttia.

Alkoholin kulutuksen vuonna 2008 alkanut väheneminen kääntyi tammi-elokuussa lievään kasvuun. THL:n ennakkotietojen mukaan vähittäis- ja anniskelumyynti Suomessa kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon.

Lähde: THL

Julkaistu: 23.11.2018