Apu

Venäjä käy orwellilaista sotaa "valeuutisia" vastaan: sotasensuuria ja päättömiä valheita

Venäjä käy orwellilaista sotaa "valeuutisia" vastaan: sotasensuuria ja päättömiä valheita
Paikallisen mukaan tilanne on kuin George Orwellin romaanissa 1984, jossa totuusministeriö saneli todellisuuden: sota on rauhaa, vapaus on orjuutta ja tietämättömyys on voimaa.
Julkaistu: 1.7.2022

Pääkuvassa Vladimir Putin natsien vastaisessa taistelussa menehtyneitä venäläisiä juhlistavan Muiston ja surun päivän tilaisuudessa 22. kesäkuuta.

Hei, mitään sotaa ei ole olemassa. Erityisoperaatiota kaikki on vaan. Toiminta keskittyy Itä-Ukrainaan! Eiväthän lännen johtajat voisi olla paikanpäällä, jos kyseessä olisi sota.

Toimittaja Katerina Kotrikadze, Venäjällä suljetun Dožd-kanavan uutispäällikkö, vastaa sarkastisesti Al Jazeeran toimittajalle kertoessaan siitä, kuinka Venäjän propaganda naureskelee länsimaiden johtajien vierailulle Ukrainassa.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Venäläiset osaavat vedättää mediaa.

Eräs esimerkki journalismin epäonnistumisesta nähtiin kun BBC:n toimittaja haastatteli Pietarin talousfoorumissa yhtä Ukrainan sodan kasvoista.

"Sanokaapa...voinko kysyä...kertokaa minulle!" BBC:n toimittaja Steve Rosenberg on helisemässä ulkoministerin puhetulvasta, mutta pitää pintansa. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tivaa vastauksia yrittäen viedä aikaa ja ohjata haastattelua.

"On olemassa asioita, joista emme puhu julkisuudessa."

Lavrov on vanha kettu. Jo 18 vuotta Venäjän ulkoministerinä – diktaattorin palveluksessa.

Haastattelija ei taipunut, mutta venäjäksi tehtyä haastattelua voidaan käyttää Venäjän uutisissa.

Lavrovin maine kasvaa, kun tämä puhuu haastattelijan päälle ja tivaa, miksi BBC ei ole käynyt Itä-Ukrainassa. Miksi ei esitellä tuhoja, joita Ukraina aiheuttaa Venäjän ja nyt myös Syyrian tunnustamilla alueilla Donbasissa Itä-Ukrainassa.

Samalla kohtuuttomalla tavallaan Venäjä esittelee uutisissaan Ranskan presidentti Emmanuel Macronin ja Ukrainan Volodymyr Zelenskyn tapaamisen. Uutisesta kerrottaessa kuvituksena on miesten halaus ja kuiskuttelu. Ison-Britannian pääministerin Boris Johnsonin massiivinen olemus kielii siitä, kuinka hän käyttää Ukrainaa omien valtapyrkimystensä pönkittämiseen.

Tuhoa Ukrainassa aiheuttavat ukrainalaiset. Venäjä puolustaa omiaan myös hiljattain "vapauttamissaan" kaupungeissa, kuten Mariupolissa. Venäjä pyrkii esittämään miehityksen pelastusoperaationa ja levittää omaa sanomaansa kaappaamillaan alueilla myös vanhoin konstein.

Venäjän tv-uutisissa uutiskuvia iskuista siviilikohteisiin ei näytetä eikä puhuta.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Venäläiset uutiskanavat kertovat, että vähintään 20 ihmisen hengen vaatinut isku kauppakeskukseen on provokaatio.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Venäjän Vremja-iltauutisissa kauppakeskuksen tuholle Ukrainassa annetaan propagandassa nimi – Butša 2.

Ykkösuutinen Venäjälläkin. Mutta näkökulma on toinen kuin meillä.

Uutisissa väitetään, että samalla tavalla kuin pääkaupunki Kiovan esikaupungissa, myös Krementšukissa tuhopaikalle tuotiin kiireesti toimittajia; kauppakeskuksessa oli muutamia toimivia liikkeitä ja pihalla liikkui vain aseistettuja miehiä.

Parkkipaikka oli tyhjä eikä naisia tai lapsia näkynyt missään. Tunnettu ukrainalainen esitteli uutisjutussa videollaan tuhoutunutta liikehuoneistoa. Videota kommentoinut venäläinen uutistoimittaja täsmentää kuvasta näkyvän, että edes kaikki viinapullot eivät ole menneet rikki, koska varsinainen ohjusiskun kohde oli kauppakeskuksen viereisissä rakennuksissa.

Niihin oli parkkeerattu länneltä saatua aseistusta.

Venäjä on eristänyt Itä-Ukrainassa miehittämänsä alueet myös tiedonvälityksestä.

Samalla kun ihmiset käyvät pommitettujen talojen viereisillä toreilla, he joutuvat seuraamaan Venäjän television propagandaa.

Informaatiokeskukset ovat käytännössä pakettiautoja, joiden kylkeen on asennettu valtavan kokoinen kuvaruutu. Näytössä pyörivät venäläiset ohjelmat.

Kun kyseessä on valtion ykköskanava, on luvassa ajankohtaisohjelmaa lähes koko päiväksi – samaa ohjelmaa, mikä näkyy muuallakin Venäjällä.

Paluuta sotaa edeltäneeseen ohjelmakaavioon, jossa painottuvat viihdeohjelmat, odotetaan vasta syksyksi.

Uutistarjontaa on lisätty, koska lähetysaikaa on jouduttu täyttämään viihdeohjelmien vähentämisen vuoksi. Yksi näitä on treffiohjelma Davai Poženimsja ("Mennään naimisiin") ja toinen Vetšerny Urgant ("Ilta-Urgant").

– Uutisissa työskentelevien ihmisten määrä on lisääntynyt. Toimittajia pyydetään usein ylimääräisiin vuoroihin, kertovat tv-kanavan työntekijät The Moscow Timesille.

Lehdelle puhuneet valtion television toimittajat kertovat, että uutisiin voi lainata vain virallisia venäläisiä lähteitä, ja että Ukrainan sotaan saa viitata televisiossa vain Kremlin termillä "erityinen sotilasoperaatio".

Toinen sodanaikainen muutos valtion omistamilla tv-kanavilla on ollut valvonnan kiristyminen.

Moskovassa vain turvatarkastuksen läpäisevät työntekijät pääsevät suoriin lähetyksiin ja saavat käyttöoikeudet sosiaalisen median tileihin. Ohjelmia ei enää lähetetä aivan suorina. Tällä toimenpiteellä varmistetaan, että kukaan ei pääse lähetykseen osoittamaan mieltä, kuten kävi muutama kuukausi sitten:

[Marina] Ovsjannikova keskeytti uutislähetyksen tuomalla uutistenlukijan taustalle plakaatin, jossa vaadittiin sodan lopettamista. Tämä syyttää videollaan Putinia suoraan sodasta Ukrainassa.

Ykköskanavalla on nykyisin käytössään jopa 60 sekunnin lähetysviive.

Kaksoiskieltä Orwellin tapaan

Kaspianmeren ympärysvaltioiden johtajat tavannut Vladimir Putin kertoi tiedotustilaisuudessa Turkmenistanissa, että Venäjä jatkaa Ukrainan "operaatiotaan" niin kauan kuin on tarpeen: kysymys on elämästä – ennen muuta on päämääränä huolehtia omista ja estää uhkaksi koetun lännen imperialismi.

Yhdysvallat tarvitsi vihollisen. Ukraina on instrumentti.

– Ukrainassa vahvistetaan omaa vaikutusvaltaa ja maailman hallitsemiseen liittyviä tavoitteita, Putin esitteli Venäjän näkemystä sodan syystä.

Puolustusministeriön tiedotustilaisuuksissa lukuja voitoista ja tappioista vääristellään miten sattuu.

Venäjän sotilaallisesta menestyksestä on raportoinut jo usean kuukauden ajan vastikään kenraaliluutnantiksi ylennetty armeijan tiedottaja, Igor Konašenkov ( s.1966).

Konašenkov ei vaikuta erityisen karismaattiselta tiedottajalta. Lisäksi hänen esitystensä numerotiedot ovat olleet sen verran epätäydellisiä, että tutkivaan journalismiin erikoistunut Proekt.-sivusto katsoi läpi kaikki sodan aikana pidetyt tiedotustilaisuudet ja teki omia laskelmiaan.

Esimerkkejä on vaikka kuinka monta. Tilastojen mukaan Venäjä on jo tuhonnut enemmän lentokoneita Ukrainan ilmavoimista kuin niitä koskaan on ollutkaan. Venäjä on menettänyt yhden koneen sodan alussa.

Venäjän näkemyksen mukaan ukrainalaisia on menehtynyt sodassa yli 40 000. Tavallisen käsityksen mukaan haavoittuneita pitäisi olla noin 200 000. Siis 100 päivän aikana noin 80 prosenttia Ukrainan joukkojen vahvuudesta.

Venäläisten kuolemat ovat loppuneet. Edellisen kerran kuolleista sotilaista raportoitiin 25. päivä maaliskuuta. Tuolloin ilmoitettiin 1531 kuolleesta. Konašenkovin esityksistä puuttuvat tiedot Butšasta ja Moskva-risteilijän uppoamisesta.

Jekaterina Rešnikova sanoo raportissaan, että tilanne on kuin George Orwellin romaanissa 1984, jossa totuusministeriö saneli todellisuuden: "Sota on rauhaa, vapaus on orjuutta ja tietämättömyys on voimaa."

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, muuttuivat myös valtakunnalliset tv-ohjelmat. Tai käytännössä ohjelmakartat täydentyivät propagandalla.

Maan suosituimpiin lukeutuva viihdeohjelma lakkautettiin ja sen juontaja hyllytettiin helmikuussa. Ivan Urgant jäi lomalle epämääräiseksi ajaksi.

Urgant julkaisi Instagramissaan mustan suorakaiteen ja tekstin: "Pelkoa ja kipua. Ei sodalle." Iskulausetta on sittemmin toistettu taajaan.

Helmikuussa Urgantin ohjelman lavasteet purettiin Moskovan tv-keskuksessa Ostankinossa. Ohjelman tilalle tuli valeuutisten erikoislähetys.

Aluksi ohjelman päättyminen kiistettiin ja juontajankin arveltiin lomailevan. Näin hän kertoi itsekin. Median moniosaaja Ksenja Sobtšak raportoi lopettamisesta.

Venäjän media on oppivaista eikä se ole aikaillut toteuttaessaan Kremlin ohjeita.

Vuosikausia – päivittäin – Ukrainan vastaista sanomaa suoltaneet toimittajat jatkavat työtään, mutta heidän rinnalleen on noussut uusia tekijöitä.

Yksi näistä on ykköskanavalla joka päivä näkyvä Antifake-ohjelma. Ohjelman ideana on esitellä sitä, miten ulkomailla käsitellään tapahtumia Ukrainassa.

Ohjelmaa juontaa toimittaja Krasnojarskista, Alexander Smol (s. 1981) , joka tunnettiin ennen nykyistä tehtäväänsä kivojen eläinvideoiden esittelyyn erikoistuneen ohjelman vetäjänä.

Valtakunnalliseksi pikkujulkkikseksi Smol kohosi jo vuonna 2017 viraaliksi lähteneen paikallisvaltuutettujen palkkojen korotusta irvineestä aamutelevision lähetyksestä. Videoklippi keräsi katselukertoja yli miljoonan. Krasnojarskin valtuutetuilta palkka jäi tuplaamatta.

Smolin entinen päällikkö kommentoi toimittajan uraa tyypilliseksi sik-sakiksi. Hänelle tarjottiin jo Karsnojarskissa töitä politiikan parissa, mutta tämä oli sanonut – rehellisesti, ettei hän ymmärrä politiikkaa.

Esimiehen kirjoituksen tarkoitus on osoittaa, ettei Venäjän mediaväellä ole syytä kollektiiviseen itsensä ruoskimiseen. Pahan lännen syyllisyyden paljastamiseksi rakennettujen ohjelmien parissa työskentely vaatii niihin osallistuvilta kiltisti sanottuna omanlaistaan luonnetta.

– Tietyssä tilanteessa henkilö voi valita pysyäkö omana itsenään vai lähteekö mukaan kaikenlaiseen. Smol teki valintansa. Otan osaa! kirjoittaa Krasnojarskin tv-yhtiö TVK:n päätuottaja Vadim Vostrov Telegram-kanavallaan.

Vostrov tuomittiin kesäkuussa sakkoihin hänen siteerattua sosiologi Shura Burtinan artikkelia, jossa tämä koetti arvioida syitä siihen, miksi venäjäläiset kannattavat sotaa.

Krasnojarskin TVK tunnetaan Venäjällä siitä, ettei siellä kumarreta Moskovaan. Yhtiö on jatkanut muualla sensuroitujen toimittajien ja tutkijoiden, kuten Irina Šihmanin (s. 1984) ja Ilja Varlamovin (s. 1984) ohjelmien jakamista omilla kanavillaan. Molemmilla on YouTubessa valtavat yleisöt. Varlamov oli Venäjän vuoden 2022 vaikuttajalistauksessa sijalla 5.

– Tosin näitä joudutaan käsittelemään niin paljon, että kohta Varlamovin videoista voidaan esittää vain hänen alku ja lopputervehdyksensä, Vostrov kirjoittaa Facebookissaan.

Valhe johtaa Venäjää

Venäjän 1-kanava ja Rossija ovat maan kaksi suurinta televisiokanavaa. Niiden yhteenlaskettu katsojamäärä on kymmeniä miljoonia. Hyökkäyksen alusta lähtien Venäjän valtion media on välittänyt uskollisesti Kremlin kertomusta, jonka mukaan sodan tarkoituksena on vapauttaa ukrainalaiset natseista, joiden väitetään – valheellisesti – johtavan Kiovan hallitusta.

Monet valtion omistamilla televisiokanavilla työskentelevistä toimittajista ovat hyvin tietoisia roolistaan tahallisten valheiden ja vääristettyjen kertomusten lähettämisessä.

Venäjä on ottanut käyttöön uusia lakeja, jotka käytännössä tekevät laittomaksi laaja-alaisen raportoinnin. Tämän seurauksena satoja riippumattomia toimittajia on lähtenyt maasta. Ainakin 3 000 verkkosivustoa ja mediaa on estetty tai sensuroitu taistelujen alkamisen jälkeen, kertoo internetin toiminnasta huolehtiva ja sensuuria vastustava järjestö Roskomsvoboda.

Venäjän sijoitus World Press Freedom Indexissä putosi jälleen tänä vuonna, nyt 155. sijalle 180 maan joukossa.

Ukraina uhkailee ja pelottelee

Antifake-ohjelmaa tehdään Venäjän ykköskanavalle joka arkipäivä. Sen sisältämän materiaalin merkittävyys vaihtelee, mutta keskeistä on ylläpitää kuvaa siitä, että miehitetyillä Ukrainan alueilla toimitaan asukkaiden suojelemiseksi.

Ohjelmassa muistutetaan siitä, kuinka ukrainalaiset yrittävät luopua kaikesta venäläisyyteen viittaavasta; kauhistellaan ukrainalaisten kiinnostusta vaihtaa katujen nimiä: Gagarinille nimetystä kadusta on tulossa Amstrongin katu.

Välipalana näytetään vanhoja videoita kätensä natsitervehdykseen nostavista yltiöisänmaallisista miehistä, ja haastatellaan Mariupolissa päivystävää lääkäriä huhuista, joiden mukaan kaupungissa olisi koleraa. Tämä luonnollisesti kiistetään.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Tunnetut venäläiset näyttelijät kertovat kilvan vierailevansa mielellään Itä-Ukrainassa, jossa heidät otetaan vastaan kiitollisuudella, jota he eivät tapaa Moskovassa. Näyttelijät sanovat tuoneensa mukanaan lääkkeitä ja muuta mitä sairaalassa tarvitaan.

Kun ohjelmassa käsitellään ukrainalaisten kertomaa uutista Hersonin "käskynhaltijan", uuden sotilaspaikallishallinnon johtajan Volodymyr Saldon virka-auton epäillystä tuhoamisesta, studiossa arvioidaan, että kyseessä on pyrkimys kertoa alueen asukkaille, ettei Venäjän miehityshallinto ole onnistunut tavoitteessaan.

Venäläiselle katsojalle näytettiin videoklippi, joka oli kuvattu jo 14. päivä kesäkuuta. Tuore haastattelu tämän avustajan kanssa osoitti, että Saldon asema on vakaa.

Herson on merkittävä miehitysalue. Se on ainoa kokonaan kaapattu maakunta naapurimaata Asovanmeren rannalla. Fakenewsin asiantuntijanaan pitämän toimittaja, kioskihistoriankirjoittaja Grigori Pernavskin mukaan ukrainalaiset koettavat esittää, että Hersonin alueella on paljon ongelmia. Pernavskilta ilmestyi viime vuonna lapsille suunnattu kirja Leningradin piirityksestä.

Jotkut ohjelman paljastukset ovat heppoisia, mutta keskustelua voidaan käydä pitkään useiden asiantuntijoiden voimin.

Yhdessä Antifaken esittelemistä tapauksista saadaan "suuri kertomus" aikaan lentolehtisestä, jollaisesta otettua valokuvaa on jaettu Donetskin kaupungissa. Siinä kaupunkilaisia kehotetaan kerääntymään evakuointia varten tiettyyn paikkaan.

Ohjelman juontaja Smol tekee selväksi, että kyse on huijauksesta, jossa ihmisiä halutaan koolle tuttuun paikkaan – pahimmillaan heistä tulee ohjusiskun uhreja.

Keskustelun vauhdittamiseksi katsojia pelotellaan kuvin ja puhein Ukrainan roistojen teoista siviilejä kohtaan.

Paikan päältä raportoiva televisiokanava Unionin päätoimittaja Viktorija Melnikov kertoo, että tarkoitus on luoda paniikkia. Painostus suuntautuu ihmisiin, jotka asuvat lähellä rintamalinjaa.

Haastateltavat muistuttavat, että ukrainalaisilla on uusia aseita – lännestä saatuja haupitseja. Asukkaat ovat todellisessa vaarassa.

Studioon kutsuttu asiantuntija Pavel Zaharov mediateknologiayhtiö Dialogista pitää tärkeänä huomata, ettei lentolehtinen ole valtiollisen toimijan tekemä. Tämän voi päätellä kirjoitustyylistä.

– Kyse on tunteiden herättämisestä. Voi olla myös olla, että näitä lentolehtisiä on alun perin ollut vain yksi, Zaharov sanoo.

Antifake-ohjelman sisällöstä voi päätellä, että samalla kun pidetään yllä yleistä mielikuvaa sodan puolustuksellisesta luonteesta, esitellään myös laajemmin internetin käyttöön liittyviä aiheita yleisölle, joka ei tunne hyvin nykyistä tiedonvälityksen maailmaa, jossa television merkitys pienenee.

Osa ohjelmasta on selkeää asiaa siitä, miten jokainen voi varmistua siitä, ettei jaa vääristeltyä tietoa. Olkoonkin, että suomalaisesta vinkkelistä moni näkemys on lähtökohtaisesti nurinkurinen.

YouTube pysyy Venäjällä

Venäjän irrottamisesta internetistä on kirjoitettu paljon, mutta Antifake-ohjelmaan kutsuttu kansanedustaja vakuuttaa, ettei ihmisten kannata huolestua suositun YouTuben katoamisesta.

Parlamentin alahuoneessa, duumassa Informaatiopolitiikan komitean puheenjohtajan nuijaa heiluttava Anton Gorelkin kertoo, että YouTuben sulkemisesta on kerrottu valheita jo pitkään. Asia nousi esille heti helmikuussa. Keskusteluissa puututtiin palvelun sisältöihin ja moderointiin.

Gorelkinin mukaan palvelu on Venäjällä monelle kuin toinen televisio. Hänen mukaansa amerikkalaiset tekevät kaikkensa, jotta Venäjä sulkisi palvelun. Kansanedustajat pitävät kuitenkin tärkeänä, että YouTube voi toimia siihen asti kunnes ihmiset siirtyvät venäläisille alustoille.

Venäjän omista alustoista on Gorelkinin mukaan tehtävä kiinnostavia. Se tiedetään, että kyse on prosessista joka vie muutamia vuosia.

– Venäläisille blogaajille on tärkeää saada omat alustat toimimaan, koska ne ovat monelle myös ansaintakeino.

Venäjällä ei ole vielä ehtinyt kehittyä omaa digitaalista hallintomallia ja siksi tiedottamiseen on käytetty surutta kaikkia mahdollisia kanavia. Sodan, pakotteiden ja vastapakotteiden vuoksi maassa myllerretään uusiksi myös median käyttöä.

Dialogin kaltaiset yritykset ovat kiinnostavia, koska nämä työskentelevät monella tasolla sosiaalisen median parissa.

Venäjällä uudistetaan koko ajan valtakunnallisia lakeja, joilla määritellään viralliset viestintävälineet.

Television merkitystä viestinnässä vähentävät internetin kanavat. Monissa alueellisissa hallintokeskuksissa joudutaan miettimään uudelleen keinot, joilla ihmisille kerrotaan päätöksistä.

Valtiollisen uutistoimisto Tassin haastattelema Dialogin pääjohtaja Vladimir Tabak kertoo, että joillakin Kaukoidän alueilla tärkein poliittinen viesti on jaettu asukkaille aina pikaviestimillä, ei sosiaalisten verkostojen kautta.

Jakutiassa suosittiin aiemmin WhatsAppia. Keski-Venäjällä sosiaalinen verkosto on ollut VKontakt. Joillakin alueilla on vasta hiljattain luovuttu Instagramista tai Facebookista (Meta-yhtiön omistamat alustat, jotka on kielletty Venäjällä.)

Kyse ei ole pikkuasiasta, sillä monet kuvernöörit ovat olleet aktiivisia vain Instagramissa ja oppivat vasta hiljattain käyttämään TikTokia.

– Nyt rakennamme kaiken uudelleen, opimme elämään muissa todellisuuksissa. Mutta joka tapauksessa viranomaisille tämä työ on ymmärrettävää ja tuttua, sanoo Tabak Tassin haastattelussa Pietarin talousfoorumissa.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Sotasensuuri jyrää vaihtoehdot

Venäjällä on ollut jo useamman kuukauden ajan voimassa tehokas sotasensuuri. Proektin tekemä video ei onnistuisi Venäjällä toimivalta tiedotusvälineeltä. Vostrov kertoo, että Krasnojarskissa pidetään tarkkaan huolta siitä, ettei lähetyksiin pääse sellaista materiaalia, joka aiheuttaisi ongelmia.

Valtiovalta etenee koko ajan sensuuritoimissaan.

Salailun ja manipuloinnin ja tarkoituksellisen ajattelun ohjaamisen vuoksi Venäjällä ollaan valmiita uhraamaan maan yliopistot ja tuhoamaan internetin lasten koulunkäyntiin tarjoamat hyödyt.

Valvonta tarkoittaa tiukkaa kuria ja paljastuksia. Venäjän valtakunnan duuman, parlamentin alahuoneen puhemies Vjatšeslav Volodin vaatii, että opettajien, jotka harjoittavat propagandaa Ukrainan sotilasoperaatiota vastaan, tulisi erota.

Venäjän alueilta on kerrottu tapauksista, joissa opettajia on irtisanottu, koska nämä ovat puhuneet opiskelijoiden kanssa sodasta ja erikoisoperaation vastustamisesta.

Julkaisu 7x7:n toimittajat kokosivat juttuunsa viisi tarinaa opettajista, jotka eivät ole pelänneet ilmaista maan johdon politiikan kanssa ristiriidassa olevia näkemyksiä.

Yksi heistä on historian opettaja Nikita Tushkanov Komista. Hänen mielestään: ”Nykyisessä järjestelmässä on pysyttävä hiljaa. Muutoin sinua odottaa kuolema.”

Ensimmäinen tuomio asevoimia halventavasta toiminnasta annettiin Kabardino-Balkariassa kesäkuun lopussa. Mies sai kahden vuoden ehdollisen tuomion. Oikeudessa hän kertoi, ettei tunnusta sodan symboliksi nostettua Z-kirjainta, jonka hänen tyttärensä oli repäissyt irti parkkipaikalla olleesta autosta. Juttu eteni valvontakameran kuvien perusteella oikeuteen Naltšikissa. Irtirevitty tarra rinnastettiin puolustusvoimien halventamiseen.

Tuore duumassa käsittelyssä oleva lainsäädäntö varmistaa sen, että tiedotusvälineitä voidaan sulkea määräajaksi, jos niiden huomataan jakaneen Venäjän asevoimia halventavaa aineistoa.

Toimittajien vastuussa kyse on uutistoimisto Tassin uutisen mukaan Venäjän ja sen kansalaisten etuja suojelemisesta.

Pakkotoimia aiotaan myös nopeuttaa niin että myös valtakunnansyyttäjä ja hänen varamiehensä voivat soveltaa asetusta, jos tiedotusvälineissä levitetään ihmisarvoa ja yleistä moraalia loukkaavaa, sopimattomassa muodossa olevaa tietoa, selkeää epäkunnioitusta yhteiskuntaa, valtiota, valtion virallisia symboleja kohtaan.

Kommentoi »