Image

Velipuolikuu, sukupolvikokemus

Velipuolikuu, sukupolvikokemus

30 vuotta sitten tehty Velipuolikuu on yksi suomalaisen tv-viihteen virstanpylväistä. Sarjasta ilmestyy lokakuussa Velipuolikuun käsikirjoittajan ja ohjaajan Kari Kyrönsepän toimittama kirja. Miten sarja on vaikuttanut tämän hetken tv-viihteen tekijöihin?
Teksti Ilkka Pernu
Kuvat Yle
Mainos

30 vuotta sitten tehty Velipuolikuu on yksi suomalaisen tv-viihteen virstanpylväistä. Sarjasta ilmestyy lokakuussa Velipuolikuun käsikirjoittajan ja ohjaajan Kari Kyrönsepän toimittama kirja. Miten sarja on vaikuttanut tämän hetken tv-viihteen tekijöihin?

Ville Myllyrinne (Ville Myllyrinne Company, Ketonen & Myllyrinne)

Olin ala-asteella, kun Velipuolikuu tuli. Kun katsoin Pirkka-Pekka Peteliusta ja Kari Heiskasta, ajattelin, että tuollainen minäkin haluan olla. Sanavalmis ihminen, joka osaa esittää erilaisia hahmoja. Ohjelmasta on tihkunut paljon komedian esittämisen perusväriä omaan huumoriini, erityisesti Heiskasen tavassa tehdä komiikkaa –totisuus, joka vahvistaa huumoria.

Jope Ruonansuu (Jopet Show)

Velipuolikuu toi suomalaisen tv-komedian uuteen aikaan. Se oli pikkasen rohkeampi kuin Spede, joka pyrki olemaan koko perheen koomikko. Itse en ole matkinut Velipuolikuuta. Pulttibois on vaikuttanut enemmän. Velipuolikuu oli niin teatraalista, näyttelijöiden voimin tehtyä. En välittänyt siitä, koska en ole käynyt teatterikoulua. Nykyään esimerkiksi Putouksessa näkyy teatteritausta. He rakentavat hahmoja koulutuksen varassa samaan tapaan kuin Velipuolikuussa.

Rike Jokela (Pulkkinen, Brändärit)

Lyhyesti sanottuna Velipuolikuu ei ole vaikuttanut minuun millään tavalla. Se ei ole koskaan auennut minulle. Olen erilaisen huumorin ystävä. Neil Hardwick on ainoa, jonka tekemisistä olen tykännyt. Tiedän kyllä, että suurin osa tykkää Velipuolikuusta, ja monet puhuvat sarjasta edelleen.

Jyrki Lehtola (Ajankohtainen Nelonen, Presidentin kanslia)

Se oli ensimmäinen tv-komedia, jossa vanha ja uusi tapa tehdä tv-komiikkaa yrittivät jotenkin elää yhdessä, paikoin hieman vaivaannuttavin tuloksin. Velipuolikuusta on tarttunut omaan huumoriini käsitys siitä, että käsikirjoituksella ei aina ole niin väliä, jos näyttelijä tietää mitä tekee. Sarjassa on paljon arvostettavaa, kuten absurdius, jossa yleisö on unohdettu. Tärkeintä on yrittää saada kanssanäyttelijä nauramaan. Tabua pitäisin kuitenkin merkittävämpänä tv-komiikan muuttumisen kuvana kuin Velipuolikuuta.

Kari Kyrönseppä (Velipuolikuu, Mutapainin ystävät)

Aiemmin tv-huumori tarkoitti sitä, että esitetään hauskaa hahmoa – mies pukeutuu naiseksi, maalataan hammas mustaksi ja vedetään lippa vinoon. Velipuolikuu muutti tv-huumoria, vei sen absurdille tasolle. Se toi huumoriin mukaan käsittämättömän.

Heli Sutela (Kumman kaa, YleLeaks)

”Velipuolikuusta minuun on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen Fylli-täti. Hahmon tekemä piirros, jossa seitsemän nuorta kadettia sivelee Coppertonea Fylli-tätiin, ja hän lähettää terveiset talonmies Taavitsaiselle nuoren lihan mereltä: ’sä et saa koko maailmaa etkä sä saa mua!’ Tämä ei vaan lakkaa naurattamasta minua!”

Petteri Summanen (Studio Julmahuvi, Putous)

”Velipuolikuu poikkesi sen ajan tarjonnasta. Ruutuun marssitettiin näyttelijöitä, jotka näyttelivät uskollisesti eri tyylilajeja, mutta sisältö loi ristiriidan. He puhuvat höpöjä, mutta vakavasti. Vasta myöhemmin, kun olen päätynyt alalle, olen tunnistanut laadun: parodia ja tekemisen taso ovat korkeat. Kaikki meistä julmahuveista on maininnut esikuvakseen Velipuolikuun, Mutapainin ystävät ja Tabun.”

Suvi West (Märät säpikkäät)

”Herranjestas, sillä on ollut tosi iso vaikutus. Ylipäätään kaikki Pirkka-Pekka Peteliuksen luotsaamat sketsiohjelmat ovat vaikuttanut minuun äärimmäisen paljon. Olen kasvanut niitä katsoessa. Märät säpikkäät tehtiin samalla vanhanaikaisella tavalla. Halpaa peruukkia, halpaa maskeerausta, ylinäyttelemistä, pitkiä yhden kohtauksen sketsejä. Pääsiäshanukas-sketsi olisi voinut olla suoraan meidän ohjelmasta.”

Kirja Velipuolikuun vetovoima ilmestyi lokakuussa (Docendo)

Julkaistu: 11.12.2014