Eeva

Varo sinistä valoa!

Varo sinistä valoa!

Tiesitkö, että näyttöruutujen silmiä rasittavalta valolta voi suojautua?
Teksti Outi Rastas
Kuvat Fotolia
Mainos
  1. Kaikessa valossa on sinistä valoa. Sininen valo on lyhytaaltoisin osa näkyvän valon spektristä, joten sitä on muun muassa auringonvalossa. Led-lampuista ja erilaisten digitaalisten laitteiden näyttöruuduista heijastuu erityisen paljon sinistä valoa. Siksi silmien altistus siniselle valolle on kasvanut viime vuosina huimasti.
  2. Sinistä valoa on kahdenlaista, hyvää ja huonoa. Siniturkoosivalo on tarpeellista, sillä se auttaa vuorokausirytmin ylläpitämisessä. Siniviolettivalo sen sijaan on kaikkein lyhyt-aaltoisinta näkyvää valoa ja se voi olla silmille haitallista.
  3. Sininen valo heikentää näkemisen laatua. Tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten sininen valo aiheuttaa heijastumia, jotka vaikuttavat näkemisemme tarkkuuteen.
  4. Sinivioletille valolle altistuneet silmät väsyvät ja kuivuvat herkästi. Kuivuuden tunnetta aiheuttaa myös näyttöpäätteiden tiivis tuijottaminen, sillä lähelle katsoessa räpytämme silmiä luonnostaan harvemmin kuin kauas katsoessa. Meidän silmämme on luotu tähyilemään kauas. Työskentelyn lomassa katse kannattaakin nostaa aika ajoin näyttöruudusta ja suunnata ulos ikkunasta. Lyhytkin lepohetki rentouttaa silmiä.
  5. Siniviolettivalo voi pahimmillaan vaurioittaa silmän verkkokalvoa. Joidenkin tutkimusten mukaan sinivioletille valolle altistumisella saattaa olla yhteyttä jopa silmänpohjan ikärappeutumiseen.
  6. Siniseltä valolta voi suojautua. Pitkään on tiedetty, että aurinkolasien keltaisenoranssit linssit suodattavat sinistä valoa. Tavallisiin silmälaseihin on myös kehitetty pinnoitteita, jotka suodattavat osan haitallisesta sinisestä valosta. Muutaman kymmenen euron lisäpanostuksella linsseihin saa sinisen valon suojan.

Asiantuntijana optikko Meri Lahtela, www.essilor.fi

Julkaistu: 5.3.2018