Apu

Valtteri Bottas MM-kamppailustaan Lewis Halmiltonin kanssa: Tavoite on yhä hengissä

Valtteri Bottas MM-kamppailustaan Lewis Halmiltonin kanssa: Tavoite on yhä hengissä
Valtteri Bottas aikoo päihittää Lewis Hamiltonin kamppailussa F1-maailmanmestaruudesta.

Kaksi viikkoa sitten Itävallassa tapahtui jotain, mikä voi kääntää F1-kauden loppukauden asetelmat. Sarjan ylivoimainen johtaja Lewis Hamilton jäi kisassa viidenneksi ja Valtteri Bottas sai kolmossijallaan kiinni tallitoverinsa MM-johtoa. MM-taistelu on edelleen auki.

Bottas sai Itävallassa poikki neljä kisaa jatkuneen tappioputkensa kuudetta maailmanmestaruuttaan jahtavaa Lewis Hamiltonia vastaan. Vaikka piste-ero kaventui vain viidellä, Itävallan tulos vankisti sopivasti Mercedeksen suomalaiskuljettajan itsetuntoa ennen Hamiltonin kotikisaa Silverstonessa.

– Ennen Itävaltaa meni jonkin aikaa Lewisin komennossa. Kausi on kuitenkin niin pitkä, että sellaista voi sattua. Pisteet ja voimasuhteet pakkaavat aina muuttumaan. Koetan nyt kääntää kelkkaa kunnolla, koska tiedän, että niin paljon voi vielä tapahtua, kun 12 kisaviikonloppua on vielä käymättä, Bottas puntaroi näkymiään Avulle Itävallan kisan kolmossijansa jälkeen.

Ennen toukokuista Espanjan-kisaa Bottas johti sarjaa yhden pisteen erolla Hamiltoniin. Neljällä perättäisellä voitolla britti karkasi jo 36 pisteen päähän.

Hamiltonilla 31 pisteen johto

Hamilton on edelleen ehdoton suosikki MM-voittoon. Hän on karannut Bottaksen edelle 31 pisteen johtoon, kolmantena tuleva Red Bullin Max Verstappen on Hamiltonista jo 71 pisteen päässä.

Hamilton ja Bottas ovat kummatkin kavunneet tällä kaudella kahdeksan kertaa palkinnoille. Voitot ovat kuitenkin 6–2 ­britin hyväksi, mikä selittää melko massiivisen piste-eron.

Kuinka suuri helpotus sinulle oli, että tappioputki Hamiltonia vastaan katkesi?

– Se on totta kai hyvä juttu. Näin sen ­pitää mennäkin. Palkintosijoitus, aina maistuva samppanjaryyppy podiumilla ja piste-eron kaventuminen olivat sen viikonlopun positiiviset jutut.

Bottas aikoo jatkaa samaa rataa Silver­stonessa.

– Se on tavallaan Lewisin kotikenttä, mutta se on hyvä rata ajaa kilpaa. Kannattaa muistaa myös Melbourne, joka yleensä oli ollut minulle vaikea, mutta tänä vuonna pystyin päihittämään hänet siellä.

Itävallan viikonloppu toi formulakansalle paljon uutta tilastoitavaa.

Ensinnäkin eturivin ja kisan kaksi ensimmäistä sijaa valloittaneet Charles Leclerc ja Max Verstappen olivat kaikkien aikojen nuorin mitalikaksikko. Aika-ajon jälkeen kaksikon keski-ikä oli 21 vuotta 265 päivää.

Kisassa Verstappen hankki Hondan moottorille ensimmäisen voiton 13 vuoteen. Edellinen tuli Jenson Buttonin ajamana Unkarissa 2006. Red Bull vaihtoi täksi kaudeksi Renaultin leiristä Hondalle ja näin voitto tuli yhdeksännessä yhteisessä kisassa.

"Molemmat kuljettajat siinä olivat väärässä"

Kisa oli dramaattinen. Verstappen tunki lopussa väkisin Leclercin rinnalle ja pakotti Ferrari-kuskin kolauttamaan renkaat yhteen. Ohitus kaksi ja puoli kierrosta ennen maalia siihen asti johtopaikkaa hallinneesta Leclercistä aiheutti kauden pisimmän tuomaritutkinnan.

Lopulta tuomio oli, ettei kolaritilanne aiheuttanut toimenpiteitä ja niin Verstappen sai uransa kuudennen voiton.

FIA:n tuomaristoon kuuluva Mika Salo seurasi kisaa C Moren kommentaattorina Helsingissä. Hän arvioi Avulle, että Itävallan tuomarineuvosto teki aivan oikean päätöksen.

– Eihän se helppo tilanne ollut tuomittavaksi. Molemmat kuljettajat siinä olivat väärässä. Miksi pitäisi rankaista toista, kun toinenkin teki väärin? Säännöt sanovat, ­että siihen reunaan pitäisi jättää auton mentävä tila. Verstappen ei sitä tehnyt, mutta toisaalta Leclerc liikkui koko ajan ja käänsi lopulta kylkeen.

Salon mukaan jokainen kilpaa ajanut tietää, että ulkopuolella ajava häviää aina tuollaiset tilanteet.

– Verstappen teki juuri niin kuin pitää. Hän jätti vanteet vastakkain – ja lopulta siinä aina osuu, Salo hymähtää.

Max Verstappenilla on sopimus Red Bullin kanssa myös ensi kaudeksi, mutta hollantilaislähteiden mukaan hän vapautuisi siitä, ellei ole MM-sarjassa kärkikaksikossa elokuun kesätauon alkaessa.

Luonnollisesti niin Mercedes kuin Ferrari seuraavat erittäin tarkasti mahdollisuutta hollantilaislupauksen kaappamiseksi.

Toisen kerran peräkkäin Itävallassa voittanut Verstappen teki esityksellään itsensä entistä halutummaksi.

Auton ylikuumenemisriskit eivät haitanneet häntä ja tukku loistavia ohituksia antoi lisää hyökkäysvauhtia.

– Tällaisen voiton vieminen tuomaripäätöksellä olisi ollut varastamista koko F1-urheilulta, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner muistutti.

Paikalla Itävallassa oli myös Bernie ­Ecclestone, jonka viimeisiä hienoja vetoja oli Itävallan palauttaminen MM-kalenteriin vuodeksi 2014. Kovin orvoksi iäkäs brittilegenda näyttää jääneen, kun nykyiset F1-johtajat eivät hänen kanssaan tunnu kaveeraavan.

Kaikki kunnia kuitenkin Ecclestonelle, joka teki suorat kaupat kahdestaan Red Bull -pohatta Dietrich Mateschitzin kanssa ja järjesti näin yhden kesän hienoimmista tapahtumista takaisin kalenteriin.

Spielbergin kylä ja rata-alue kylpi oranssiloistossa, kun paikalle saapui jälleen yli 30000 hollantilaista Vers­tappen-fania.

Tiettävästi oluet myytiin lähialueelta ­loppuun.

Hamiltonin kymmenen perättäisen palkintokisan ketju katkesi Itävallassa.

Britti ajoi maaliin vasta viidentenä. Kaiken kaikkiaan viikonloppu oli Mercedekselle kauden vaikein, kun alppi-ilmaston yli 30 asteen helteessä ylikuumeneminen vaivasi ratkaisevalla tavalla kumpaakin autoa.

– Ei voinut puhua mistään varsinaisesta kilpa-ajamisesta, kun kaikki varoitusvalot vilkkuivat aina, kun ajoi vähän aikaa toisen auton perässä. Näin vaikeaa kuumenemisongelmaa meillä ei ole ollut missään. Se oli todellista taistelemista niin voimayksikön kuin renkaiden hallitsemiseksi niissä olosuhteissa, Bottas sanoi.

Suomalaiskuski sanoo, että he joutuivat tinkimään tehoista yli puoli sekuntia kierroksella.

– Lisäksi tulivat jatkuvat jalan nostot kaasulta sekä jarrutukset metrikaupalla aiemmin kuin normaalisti. Kaiken kaikkiaan sellaisella himmaamisella tuli sekunnin verran takkiin jokaisella kierroksella, ­Bottas paljasti.

"Kun tulee tällainen kisa, ylistetään, että olipa mahtavaa"

MM-sarjaa on soimattu jännityksen lamaannuttamisesta, kun Mercedekset voittivat kahdeksan ensimmäistä kisaa. Itävallassa tilanne muuttui.

Hamilton tuhahti kisan jälkeen Itävallan GP:n lehdistötilaisuudessa. Häneltä kysyttiin, onko kahden juniorin kaksintaistelu voitosta menestys koko F1-urheilulle, kun useimmat kisat sitä ennen olivat olleet niin tylsiä.

– Mitä haluat minun sanovan? Te lehtimiehet rukoilette aina hienoja kaksinkamppailuja ja nyt sellainen saatiin. Mielestäni tämä kisa osoittaa ennen kaikkea vain sen, ettei media voi vain koko ajan kisa kisalta väittää, että olipa tylsää. Jonain viikonloppuna ei vain kisa suju niin hyvin ja silloin syytetään lajia heti unettavaksi. Kun tulee tällainen kisa, ylistetään, että olipa mahtavaa – ja palataan seuraavalla kerralla taas valituksiin, Hamilton sanoi.

Make up your mind guys – päättäkää nyt hyvät ystävät ja rauhoittukaa, oli Hamiltonin viesti medialle.

– Tämä on vaikea urheilulaji, se on hyvin tekninen ja kaikki ylimääräiset lämpemis- ja polttoaineen säästöpulmat vaikuttavat siihen. Kilpa-ajaminen on kuitenkin kilpa-ajamista. Välillä tulee vähemmän värikkäitä kisoja, mutta kokonaisuus ratkaisee ja sehän on mitä hienoin, Hamilton ojensi toimittajakuntaa.

Silverstonessa kansallissankari Hamilton on ylivoimainen voittajehdokas. Hän voitti kotikisansa neljästi peräkkäin 2014–2017, mutta viime vuonna putken katkaisi Sebastian Vettel.

Paaluja britillä on Silverstonesta kuusi, joista neljä peräkkäin neljältä viime ke­sältä.

Bottas on ollut Britannian kisassa kahdesti kakkosena. Radan hän tuntee ja tykkää siitä. Hän on vahva suosikki kisan voittajaksi.

Hamilton lähtee Silverstoneen hakemaan uransa 80. täysosumaa.

– Silverstone on pitkä rata. En juuri tuijota muiden tekemisiä, mutta minulla on mielikuva, että Ferrari on nopeimmillaan lyhyemmillä radoilla, joilla on pitkät suorat. Meidän automme pitäisi sopia Silverstoneen erittäin hyvin, enkä usko, että siellä meidän pitäisi nostella jalkaa kaasulta tällä lailla kuin Itävallassa.

"Ei tästä asetelmasta tule paineita"

Valtteri Bottas ei ole tinkinyt tippaakaan kauden ainoasta tavoitteestaan. Vain ja ainoastaan maailmanmestaruus kelpaa.

Bottas on ollut Britannian kisassa kahdesti kakkosena. Hän tuntee ja tykkää radasta.

– Pidän omaa tavoitettani realistisena, enkä näkisi mestaruutta tässä vaiheessa minään ihmeenä. Tietenkin tittelistä taisteleminen vaatii jatkuvasti hyviä tuloksia. Paaluja pitää tulla ja niistä minun täytyy saada myös maksimipisteet. Pisteissä on niin iso ero ykkös- ja kakkospaikan ja varsinkin ykkösen ja kolmosen välillä, Bottas tuumii.

Hamilton pääsee kesälomalle mainioista asemista, vaikka ei voittaisi enää yhtään keskikesän lopusta kolmesta osakilpailusta. Britannian, Saksan ja Unkarin kisat olisivatkin Bottakselle mainio vaihe kiristää MM-taistoa.

– Ehkä Lewis on parhaillaan vähän rennompi kuin keväällä, mutta katsotaan, miten se siitä menee, kun kausi on kuitenkin vielä niin pitkä. Seuraavat kisat ovat nyt hyvin tärkeitä meidän kummankin mestaruustaiston kannalta, Bottas latautuu.

Käytännössä Bottas on tallikaverinsa ainoa haastaja mestaruustaistossa. Sen suomalaiskuski kääntää kuitenkin omaksi vahvuudekseen.

– Fanit toivovat lisää jännitystä. Ei tästä asetelmasta minulle mitään paineita tule. Tunnen sillä tavalla vain saavani hyvää kannustusta. Moni tukee minua ja toivoo minun pärjäävän. Haluan toteuttaa heidän toiveensa. Tavoitteeni on olla kaikkien edellä kauden päättyessä ja se tavoite on hyvin pitkälti yhä hengissä, Bottas kuittaa.

Britannian F1-osakilpailu ajetaan Silverstonessa 14.7.2019.

Julkaistu: 13.7.2019
Kommentoi »