Eeva

Tyko Sallisen värit muuttuivat ankean ruskeiksi



Tyko Sallisen värit muuttuivat ankean ruskeiksi

Vahva ja rouhea sivellintekniikka kulkee läpi vuosien. Sallinen oli todellinen suomalainen ekspressionisti.
Teksti Eeva toimitus

Tyko Sallinen, Hihhulit, 1918.

Kun on nähnyt Helsingin Kaupunginteatterin Taju-näytelmän, on vaikea katsoa Tyko Sallisen (1879–1955) näyttelyä ilman, että maalauksista lyö läpi mielikuva lähimpiään huonosti kohtelevasta alkoholistista. Olisi reilumpaa nähdä vain se, mitä teokset itse antavat.

HAMin näyttely koostuu maisemamaalauksista, Mirriksi kutsutun ensimmäisen vaimon Helmi Vartiaisen (1888–1920) muotokuvista ja otoksesta muita teoksia. Kuuluisimmista mukana on Jytkyt (1918).

Vahva ja rouhea sivellintekniikka kulkee läpi vuosien, värit sen sijaan muuttuvat heleistä ankean ruskeiksi ja harmaiksi. Sallinen oli todellinen suomalainen ekspressionisti.

Helmi-vaimo on kuvattu ilkeämielisesti ja inhoten, mutta muutamassa herkässä alastonkuvassa voi nähdä pilkahduksen lämpöä ja aistillisuutta.

Näyttelyssä on mukana myös kaksi Helmi Vartiaisen omakuvaa. Kiinnostavinta onkin rinnastus, kun niistä katsoo aivan toisenlainen nainen kuin aviomiehen tulkinnoissa.

Teksti: Minna Hujanen

Tyko Sallinen HAMissa 27.8. saakka. Arvio löytyy Eevan numerosta 3/2017.

Julkaistu: 21.2.2017