Apu

Tuomas Enbuske: Sipilä pyöritti mediaa – ja laiskat toimittajat eivät edes huomanneet

1


Tuomas Enbuske: Sipilä pyöritti mediaa – ja laiskat toimittajat eivät edes huomanneet

Kun yhdysvaltalainen presidentti-, senaattori- tai kongressiehdokas puhuu, yleisö seisoo hänen takanaan. Ehdokas siis pyllistää kovimmille faneilleen.
Teksti Tuomas Enbuske
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

USA:n ehdokas ei ole suomalainen, suoraan paperista kestävyysvajeesta ja sotesta horiseva kenkien tuijottelija, vaan hänen jokainen lauseensa on jotain ytimekästä ja ymmärrettävää. Kaikki hänen takanaan taputtavat. Kun kandidaatti murjaisee vitsin, yleisö nauraa spontaania, liian valkohampaista amerikkalaista nauruaan, johon suomalainen ei vaihto-oppilasvuodenkaan jälkeen opi. Vitsejä tulee usein, sillä ne ovat paras, tai oikeastaan ainoa, keino jättää mustijälki yleisöön. Ja ilmeisesti yleisössä lähes kaikilla on joku muistisairaus, sillä jokainen heiluttelee muistikylttiä, jossa on ehdokkaan nimi isoilla kirjaimilla.

Mutta miksi puolueen uskollisimmat samurait seisovat USA:ssa ehdokkaan takana? Se on yhtä ilkeää kuin jos rock-bändin kovimmat fanit pantaisiin seisomaan niin, että bändi soittaisi heihin selin.

Siksi tietysti, että amerikkalainen puoluetapahtuma ei ole show paikallaolijoille, vaan televisionkatsojille. Tai setä tässä puhuu 90-lukua. Nykyään puoluetapahtuma on show niille, jotka jaksavat katsoa korkeintaan 15 sekunnin klipin netistä. Ehdokas katsoo suoraan meihin. Puoluekokouksen hurraava yleisö on lavaste. Paikallaolijat ovat jo uskossa, joten poliitikon pitää käännyttää pakanat, meidät poliittiselle kanavalle sekunniksi kääntäneet kansalaiset.

Kokoomus järjesti twiittimyrskyn

Viime viikonloppuna Suomessa järjestettiin kolme puoluekokousta. Luit oikein, niitä oli kolme. Kokoomus kokoontui kotistadionillaan Turussa. Keskusta taas Sotkamossa, jossa puolueen kannatus on yli 40 prosenttia. Sotkamossa on asukkaita yhtä paljon kuin Helsingin Kampissa. Ja Kampissa Piraattipuolue sai yhtä paljon ääniä kuin kepu.

Mutta eipä naureta USA:lle. Meidän puoluekokouksistamme on tullut pelkkä puolueen mainos. Kokoomuksen show oli paremmin organisoitu. Viikonlopun ajan Twitter täyttyi kokoomuksen yhtenäisyyden ja Petteri Orpon johtajuuden ylistämisestä. Twiittitulva oli masinoitu ja twiitit selkeästi etukäteen kirjoitettu. Surullista ja päälleliimattua. En tiedä mille solmulle kokoomusjohto on vääntäytynyt, kun se pystyy avoimesti mainostamaan sotea ja maakuntamallia, jotka olisivat Suomelle katastrofi. Sitä peittääkseen kokoomus hyväksyi kaikkea kivaa kansalle, kuten ehdotuksen Alkon monopolin purkamisesta. Olen siitä samaa mieltä. Mutta kokoomuksella on jo yli 10 vuotta ollut myönteinen puoluekokouspäätös Nato-jäsenyydestä. Sinä aikana Suomella on ollut kokoomuslainen pää- ja ulkoministeri sekä presidentti, mutta eipä ole asia edennyt. Ja taas Orpo sitä hehkutti. Mutta ei aio tietenkään tehdä asialle mitään.

Kepun kokous vaikutti rehellisemmältä, eikä sieltä näkynyt samanlaista mediatoimistojen käsikirjoittamaa Twitter-propagandavyörytystä. Ovelimman metkun teki silti pääministeri Juha Sipilä. Hän kertoi, että sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin ”bolševistisella rauhallisuudella”. Sana oli nerokas. Se sai jokaisen politiikan toimittajan kritisoimaan sanavalintaa. Sitä Sipilän puheenkirjoittajat halusivatkin. Vaikka bolševikit olivat murhanhimoisia paskiaisia, jotka tuhosivat kymmeniä miljoonia elämiä, sana ei aiheuta tavallisessa suomalaisessa tunnereaktiota. Useimmilla ei ole aavistustakaan, mitä bolševismi edes tarkoittaa.

Median huomio siirtyi näin Turusta Sotkamoon. Keino on sama, jota Trump käytti menestyksekkäästi. Sillä ei ole väliä, puhuuko höpöjä – ainoastaan sillä, kenestä puhutaan.

Keskusta onkin siis kokoomusta parempi markkinoimaan. Mutta mikä se viikonlopun kolmas puoluekokous oli? Feministisen puolueen kokous. Miksi et ole kuullut siitä? Siellä ei ole vielä käyty oppimatkalla Yhdysvalloissa. Onneksi.

Julkaistu: 12.6.2018