Apu

Tubettaja Tykylevits, 66, on TV-tähti Kiinassa: Suohiihto kukkamekoissa sai 300 miljoonaa katsojaa


Pudasjärveläinen taiteilija Kari ”Tykylevits” Tykkyläinen, 66, on tubettajien maailmassa jo legenda, jonka omaperäiset videot YouTubessa alkoivat närkästyksestä kunnanisiin, ja puolivahingossa.
Kuvat Vesa Ranta

– Miehet antavat aina periksi. Minä en anna koskaan periksi, Kari 'Tykylevits' Tykkyläinen ärähtää ja mätkii itseään nopeassa tahdissa Kaleva-sanomalehdellä päähän.

Lannistumaton-video on peräisin vuodelta 2007, ja kahdessatoista vuodessa sitä on katsottu YouTubesta jo useita miljoonia kertoja. Aikoinaan se oli kymmenen katsotuimman YouTube-videon joukossa.

– Lannistumaton oli ensimmäinen videoni, enkä silloin edes tiennyt, mikä YouTube oikein on. Minulla oli projektipäällikön homma Pudasjärven kaupungilla, ja sen aikainen kaupungin kehitysjohtaja otti minua päähän. Vaimo kuvasi sen Kalevalla hakkaamisen videolle, ja insinöörit kaupungilla käskivät pistää sen YouTubeen. Siitähän tuli eräänlainen tavaramerkkini, ja sen jälkeen aika moni on ottanut periksiantamattomuuden elämänohjeekseen, Tykkyläinen kertoo.

Siitä suosiosta alkoi Tykkyläisen ura tubettajana. Maanlaajuisesti ja kansainvälisestikin hänet tunnetaan videoistaan paremmin kuin kuvanveistäjänä.

Polkuhinnalla Volkkarimainokseen

Vuonna 2013 Tykkyläisen videolla sikarilaatikkokitaran säestyksellä laulama versio Frank Sinatran hitistä My Way päätyi Volks­wagenin kansainväliseen mainokseen.

– Siitä pätkästä Volkswagen maksoi noin 1 650 euroa. Mainoksen ohjaaja kai tienasi sillä pari miljoonaa, Tykkyläinen hekottaa.

Tykkyläinen on tuottanut YouTubeen noin 3 750 videota.

– Viime yönä taisi tulla täyteen yhteensä 59 miljoonaa katselukertaa, Tykkyläinen juttelee elokuun 2019 loppupuolella.

Latinalaisessa Amerikassa esimerkiksi ovat kuulemma erityisen suosittuja videot, joissa Tykkyläisen kuvaamat kotirouvat juoksevat suolla verkkosukissa, korkokengissä ja kukkamekoissa.

"Korkokenkä-kukkamekko-suohiihto".

Humoristinen ja eroottissävytteinen videotaide herättää myös vastustusta.

– Niistä saadut mainostulot tipahtivat, kun katsojille laitettiin 18 vuoden ikärajoitus Me Too -kampanjan myötä. En sitä ihan ymmärrä, että vähän kun säärtä vilahtaa, sensuuri iskee. Kyllä kakarat näkevät paljon pahempaakin. Uskon, että uskonnolliset motiivit ovat näiden rajoitusten takana. Minulla on viisi vakiorouvaa, joiden kanssa on syntynyt luottamussuhde. Eiväthän ne lähtisi mallikseni, jos menisin kiimassa heiltä sitä pyytämään, Kari Tykkyläinen sanoo.

Kun Kiinan televisio kävi kuvaamassa ”Korkokenkäkukkamekkosuohiihto”-kisoja Pudasjärvellä, Kiinan televisiosta kisat näki kuulemma 300 miljoonaa katsojaa.

Videonsa Tykkyläinen kuvaa enimmäkseen kuvataiteilijavaimonsa Marja-Leena Tykkyläisen kanssa.

– Kun molemmat ollaan taiteilijaeläkkeellä, kahdestaan mennä tössötellään emännän kanssa ja koko ajan meillä on vauhti päällä. Jotkut tulevat moralisoimaan, että mistä te kaksi vanhaa ihmistä taas olette jotain tuollaista tai tällaista keksineet. Minustahan tuli Ranskassa älyttömän suosittu, kun soitin järvessä alasti tuubaa.

Tyttöystävälle Vieressä Marja-Leena Tykkyläinen

YouTuben lisäksi Tykkyläinen tuottaa ahkerasti sisältöä myös Facebookiin.

Tykkyläinen näkisi mielellään muitakin itsensä kaltaisia rohkeita eläkeiän ylittäneitä tuottamassa omaa sisältöään YouTubeen. Hän kannustaa erityisesti iäkkäämpiä aviopareja piristämään videoilla tylsää arkeaan.

– Ostakaa videokamera ja kuvatkaa vaikka siellä kesämökin laiturilla jotain hulluttelua. Katsojathan tykkäävät katsoa esimerkiksi pariskunnan riitelyä autossa siitä, mihin suuntaan isännän pitäisi kääntyä ja emäntä senkun päkättää. Huumorin sävyttämää ikäihmisten arkea kaivattaisiin nettiin enemmän, Tykkyläinen julistaa.

Julkaistu: 6.10.2019