
Tommi Mäkisen luottomiehen tie rallimaailman huipulle: Onnettomuus 170 kilometrin tuntivauhdissa ei ollut Kaj Lindströmin loppu, vaan alku johtamaan MM-suurmenestystä
Kaksi pyyntöä Tommi Mäkiseltä on muuttanut Kaj Lindströmin elämässä valtavasti. Ensin tuli kutsu nelinkertaisen maailmanmestarin kartturiksi WRC-autoon, sitten Toyotan MM-rallitiimin johtajaksi. Leadership-podcastissa Kaj Lindström kertoo ensimmäistä kertaa, miten 170 kilometrin tuntivauhdissa tapahtunut kahdeksan voltin ulosajokin osaltaan opetti johtamaan kansainvälistä ralliorganisaatiota, jonka logistiikkaketju ulottuu Jyväskylästä maailman ääriin.
Nelinkertainen rallin maailmanmestari Tommi Mäkinen on pyytänyt Kaj Lindströmiä kahdesti mukaan – ensin kartturiksi WRC-autoon ja myöhemmin Toyotan MM-rallitiimin urheilujohtajaksi. Molemmilla kerroilla vastaus oli myönteinen. Nyt kahdeksatta kautta Toyota Gazoo Racingin urheilujohtajana toimiva Lindström avaa Tommi Kerttulan isännöimässä Leadership-podcastissa rallimaailman kulisseja syvemmin kuin koskaan aiemmin.
Lindströmin tie ralliautojen kyydistä kansainvälisen huipputiimin johtajaksi on ollut pitkä. Kaikki alkoi 80-luvulla lapsuudenystävän Fiat 600:n kyydissä. Siitä matka vei 110 MM-ralliin kartturina ja lopulta johtamaan satahenkistä kansainvälistä rallitiimiä.
Leadership-podcastissa Lindström avaa kartturin arkea niin henkiseltä kuin fyysiseltä kantilta. Hän kertoo, millaista on luovuttaa henkensä toisen käsiin, miten valmistautua ralleihin ja erikoiskokeisiin sekä kuinka rakentaa luottamus kuljettajan kanssa. Muistoissa on myös yksi rallihistorian rajuimmista ulosajoista Tommi Mäkisen kanssa – kahdeksan ja puoli volttia vauhdista, jonka arvellaan olleen yli 170 kilometriä tunnissa.
– Nykyisin mikään ei enää vaivaa. Kaikkea muuta sietää paitsi imurointia, Lindström naurahtaa.
Lindström jakaa kokemuksiaan myös yhteistyöstä F1-mestari Kimi Räikkösen kanssa, joka nimenomaan pyysi häntä kartturikseen.
– Pari vuotta lisää niin olisimme olleet lähellä huippua, Lindström arvioi yhteistyötä.
Nykyisessä roolissaan Toyotan urheilujohtajana Lindström on ollut rakentamassa menestystä, joka on tuottanut viisi valmistajien ja viisi kuljettajien maailmanmestaruutta. Hän valottaa harvinaislaatuisella tarkkuudella rallitiimin toimintaa, logistiikkaa ja johtamista. Jyväskyläläisen Toyota-yhtiön 220-230 työntekijästä noin sata asiantuntijaa kiertää kisaviikonloppuisin maailmaa.
Urheilujohtaja kertaa omasta roolistaan kisapäivän kulkua, joka alkaa aamulla ennen kuljettajien paikalle tuloa. Mitä kaikkea tapahtuu päivän aikana ennen kuin illalla 23.00 saa pään painaa tyynyyn?
Tiimin johtoryhmään kuuluvat Lindströmin lisäksi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala, apulaistallipäällikkö Juha Kankkunen, tekninen johtaja Tom Fowler ja WRC-projektin johtaja Yuichiro Haruna. Lean-johtaminen ja jatkuva kehitys ovat avainasemassa tiimin toiminnassa, kuten Toyota-konsernissa yleensäkin.
Suomi on tallin hermokeskus. Ihmisiä ja kalustoa on suuri määrä. 11 rekan kollonna siirtää tavaroita ympäri Eurooppaa. Kontteja kulkee valtamerien yli mantereilta mantereille. Yksi tiimi testaa lumella, toiset samaan aikaan soralla. Logistiikkahaaste on valtava, kun ihmisiä ja kalustoa kulkee ympäri maailman. Tiimi on myös erittäin kansainvälinen. Kisapaikalla on ihmisiä 13-16 eri kulttuurista. Lindström kertoo tallin tavasta kasvattaa henkilöt tehtäviinsä.
Kaudella 2025 Toyota lähtee mestaruusjahtiin vahvalla kokoonpanolla: Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta ja Sami Pajari ajavat täyden kauden, kun kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastian Ogier osallistuu valikoituihin osakilpailuihin.
Monte Carlon ralli alkaa torstaina 23. tammikuuta.
Voit kuunnella jakson myös Spotifysta tästä linkistä.