Image

Toisinkin voisi olla: Bilistisiä unelmia


Imagen palstalla Toisinkin voisi olla esitellään toteutumattomia kaupunkisuunnitelmia ja utopioita. Sellainen oli esimerkiksi Smith & Polvisen liikennesuunnitelma.
Kuvat Martin Martonen

Arkkitehtitoimiston havainnekuvaa muistuttava Kansalaistorin ja Töölönlahden alue on yksi 2010-luvun keskustasuunnittelun kulmakivistä. Enää kaupunkisuunnittelijat jännittävät, miten helsinkiläiset ottavat kolossiaalisten kulttuuri-instituutioiden väliin jäävät aukiot ja nurmikentät vuosien mittaan käyttöönsä.

Toisinkin voisi olla. Vuonna 1968 Helsingin kaupunki tilasi yhdysvaltalaiselta Wilbur Smith Associatesilta ja konsulttitoimisto Pentti Polviselta tulevaisuuden liikennejärjestelyjä pääkaupunkiseudulla esittelevän suunnitelman. Kaupunki kasvoi nopeasti ja helsinkiläisten oli päästävä lähiöistä keskustaan töihin. Auto yleistyi ja symboloi vapautta ja moderniutta kasvavalle keskiluokalle.

Smith & Polvisen suunnitelman ideana oli yhdistää itä- ja länsiväylä toisiinsa. Lopputulos oli se, että Helsingin ydinkeskustaa kiertää monikaistainen moottoritieverkosto. Eduskuntatalon edustan moottoritiesilmukasta lähtee yksi väylä pohjoiseen Töölönlahden yli, josta olisi päässyt Hämeenlinnan moottoritielle. Toinen väylä kaartaa Ruoholahden liittymästä Pursimiehenkatua pitkin Punavuoreen pyyhkien tieltään Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon. Kolmas väylä halkoo Kluuvin ja Liisankadun. Keskustan väylät kohtaavat Tervasaaren päälle rakennetussa monitasoliittymässä, josta olisi voinut jatkaa moottoritietä Lahteen asti.

Keskustan edustalle oli suunniteltu vedenalaisia pysäköintitaloja. Raitiovaunut esitettiin lakkautettaviksi vuoteen 2000 mennessä.

Moottoritieunelma toimitettiin kaupunkisuunnitteluviraston liikennetutkimuskomitealle. Lehdissä se sai kovaa kritiikkiä. Kaupunki päätti merkitä liikennetutkimuksen tiedokseen ilman sen viemistä päätöksentekoon. Vuotta myöhemmin kaupunginvaltuusto päätti metron rakentamisesta. Bilistinen suurunelma nostaa aika ajoin päätään. Viimeksi unelma eli maan alla, keskustatunnelissa.

Lähteenä on käytetty Petri Ruohion pro gradu -tutkielmaa Smith & Polvisen liikennetutkimuksesta (Turun yliopisto, 2018).

Julkaistu: 28.11.2019