
Tarinallinen, kertova, kerronnallinen, luova. Lajityypillä on monta nimeä ja muotoa, mutta lyhyesti sen voi summata tietokirjallisuudeksi, jota lukee kuin kaunokirjallisuutta. Ominaista sille on juonellisuus, imu, kaunokirjalliset tyylikeinot – ja se että faktat ovat oikein. Englanninkielisessä maailmassa lajityyppiä kutsutaan käsitteillä narrative, literary ja creative non-fiction.
Koulu sopii niin lahjakkaille aloitteleville kuin kokeneemmillekin kirjoittajille, jotka haluavat kehittyä juuri tarinallisen tietokirjallisuuden taitajiksi. Koulu järjestetään Helsingissä, ja se kestää huhtikuusta joulukuuhun. Se pitää sisällään neljä opetusiltapäivää Imagen toimituksen tiloissa (A-lehdet, Risto Rytin tie 33), kyselytunnin tietokirjailijan kanssa sekä palautekeskustelun kustannustoimittajan kanssa Gummeruksen tiloissa (Lapinlahdenkatu 1 C). Koulun ohjelma löytyy alta.
Kouluun haetaan kirjaidean vapaamuotoisella esittelyllä, joka sisältää seuraavat asiat:
Aiheen esittely: mitä kirja käsittelee, mistä näkökulmasta, miksi sillä on merkitystä juuri nyt, ja mihin keskusteluun se liittyy?
Aineiston esittely: millaiseen aineistoon kirja perustuu?
Kirjoittajan esittely
Tekstinäyte (vähintään 15 liuskaa)
Hakemukset tulee lähettää yhtenä tiedostona viimeistään 15.1.2018. Ne toimitetaan sähköisesti osoitteeseen tietokirjailijakoulu@gummerus.fi otsikolla HAKEMUS.
Gummeruksen toimituksesta koostuva raati (Anna Baijars, Sakari Heiskanen, Susanna Messo ja Johanna Laitinen) valitsee 10–15 parasta hakijaa. Raati arvostaa puhuttelevaa aihevalintaa, omaa ääntä, suunnitelmallisuutta, huolellisuutta sekä kekseliäisyyttä. Valinnat tehdään maaliskuun 2018 aikana. Koulun aikana osallistujat työstävät kirjaideaansa pidemmälle.
Koulun hinta on 350 euroa. Lisätietoja antaa Johanna Laitinen, johanna.laitinen@gummerus.fi, 040 565 7913.
Ohjelma
19.4.2018 klo 13–17.30
Tervetuloa! Gummerus ja Image
Kirjailijakoulun esittely, palaute kirjaideoista sekä tutustumista. Gummerus
Mitä kertova tietokirjallisuus on? Reetta Räty
Mitä lajityypillä tarkoitetaan, ja mikä on sen tila Suomessa?
Tietokirjoittamisen etiikka ja suhde totuuteen. Anu Silfverberg
Miten kirjoittaa ”totta”, ja voiko tarinallisuus olla uhka faktoille?
Ääni. Karo Hämäläinen
Mitä tarkoittaa tunnistettava ääni, ja miten sen löytää?
17.5.2018 klo 13–17
Aihe. Anna Kortelainen
Mistä tunnistaa hyvän aiheen, ja miten se otetaan haltuun?
Aineisto. Riku Korhonen
Miten löytää ja taltuttaa aineisto, ja kuinka niveltää tieto tarinaan?
Imu. Opettaja ilmoitetaan myöhemmin.
Miten tekstin vetävyys syntyy?
24.5.2018 iltapäivällä (tarkka kellonaika kerrotaan myöhemmin)
Q&A norjalaisen tietokirjailijan Morten Strøksnesin kanssa, jolta ilmestyy tarinallinen tietokirja Merikirja keväällä 2018. Keskustelu käydään englanniksi.
23.8.2018 klo 13–17
Rakenne. Niklas Thesslund
Miten rakentaa kokonaisuus ja välttää tekstin solmukohdat?
Tarina. Ilkka Karisto
Mihin tarinaa tarvitaan, ja miten se rakennetaan?
Editointi. Salla Pulli
Mikä on editorin tehtävä kirjoittamisen eri vaiheissa, ja miten editoitu teksti eroaa editoimattomasta?
20.9.2018 klo 13–17
Miten minusta tuli tietokirjailija? Antti Heikkinen
Kysy kustantajalta, ja kustantaja vastaa. Anna Baijars ja Katja Leino
Keskustelua
31.10.2018
Koulun osallistujat palauttavat työstetyn kirjaehdotuksen Gummerukseen.
Marras-joulukuussa 2018
Osallistujat saavat palautteen kirjaehdotuksista kustannustoimittajalta kahden kesken. Päivämäärät sovitaan tietokirjailijakoulun alussa. Gummerus
13.12.2018
Tietokirjailijakoulun karonkka
Vapaata keskustelua ja illanviettoa
Muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia (pidätämme oikeuden muutoksiin)