Apu

Taustavoimat kertovat: tällainen Kimi Räikkönen on: "En ole kokenut sellaista kenenkään muun kanssa"

Taustavoimat kertovat: tällainen Kimi Räikkönen on: "En ole kokenut sellaista kenenkään muun kanssa"
40 vuotta täyttäneen Kimi Räikkösen läheiset työkaverit kertovat, millainen Jäämies on kulissien takana.
Julkaistu: 26.10.2019

Kilpainsinööri Mark Slade hymyilee leveästi, kun kysyn, miltä tuntuu, kun Kimi Räikkönen jatkaa uraansa vielä 40-vuotiaana. Räikkönen on ensimmäinen nelikymppinen F1-kuljettaja seitsemään vuoteen.

– Ihmisiin vetoaa Kimin lähestymistapa kaikkeen. Yksistään se tekee vaikutuksen. Pidän todella paljon Kimistä. Kun hänet oppii tuntemaan, sen mukavampaa persoonaa ei olekaan. Kun Kimistä tuli isä, en yllättynyt yhtään, että hän nautti isyydestä niin kovasti. Muistan, miten hän aikoinaan kyseli minulta, mitä lapsilleni kuuluu. Hän osoitti aitoa kiinnostusta, enkä ole kokenut sellaista kenenkään muun kanssa. Toisinaan hän on eri heppu, mutta se suotakoon hänelle.

Mark Slade toimi yhteensä seitsemän vuoden ajan Räikkösen kilpainsinöörinä. Nykyään Renaultilla Nico Hülkenbergin taustavoimana ahertava britti-insinööri on seurannut suomalaiskaverinsa uraa edelleen tarkasti.

Onko Räikkönen Sladen mielestä menettänyt vauhtia?

– Muistan hyvin, miten tajunnan räjäyttävän nopea hän oli silloin alussa McLarenilla. Jopa 2006 Kimi oli todella nopea, vaikka moottori oli huono. Kun hän tuli Lotukselle, entinen nopeus oli tallella.

– Tällä hetkellä on vaikea sanoa tarkasti mitään Kimin nopeudesta, koska ei ole oikein mitään, mihin verrata. Hyvinhän se on tuntunut menevän edelleen, Slade arvioi.

F1-historian nuorimman maailmanmestarin titteli oli lähellä

Vuoden 2007 maailmanmestari Kimi Räikkönen on paljosta kiitollinen David ja Steve Robertsonille. Heidän pelisilmällään ja neuvottelutaidoillaan lähes ummikkona kansainvälisille kentille lähteneestä nuorukaisesta kasvoi maailmanluokan tähti hyvin suoraviivaisesti.

Ensin tuli Formula Renault 2.0 -luokan eurotitteli vuonna 2000. Siitä suoraan Robertsonit onnistuivat järjestämään Kimille testipaikan ja sopimuksen Sauberille. Vain vuoden näytöillä keskitason tiimissä silloisen kärkitallin McLarenin johtaja Ron Dennis oli valmis värväämään suomalaislupauksen uransa päättäneen Mika Häkkisen seuraajaksi vuodesta 2002 lähtien.

Myös Ferrari oli jo silloin kiinnostunut, mutta Dennis veti pidemmän korren luvattuaan tehdä Räikkösestä F1-historian nuorimman maailmanmestarin. Se olikin lähellä 2003, kun Kimi hävisi tittelin vain kahdella pisteellä Michael Schumacherille. Vuonna 2005 toinen tilaisuus mestaruuteen McLarenilla haihtui Mercedeksen moottorien epäluotettavuuden takia.

Ferrari varmisti hyvissä ajoin Räikkösen siirron Schumacherin korvaajaksi Maranellon miehistöön. Kimi aloittikin räväkästi voittamalla heti debyyttikisansa punaisella autolla paalupaikalta Australiassa 2007.

Loppuhuipennukseksi tiukassa MM-taistossa Räikkönen voitti kauden kaksi viimeistä kisaa Kiinassa ja Brasiliassa, mikä nosti hänet historian kolmanneksi suomalaiseksi F1-maailmanmestariksi 28-vuotiaana – yhden pisteen erolla McLarenin Lewis Hamiltoniin ja Fernando Alonsoon.

Rallin ja NASCARin kautta takaisin Formuloihin

Uudet tuulet alkoivat puhaltaa Ferrarilla, kun espanjalaispankki Santander lähti maailman kuuluisimman kilpatallin pääsponsoriksi ja kiilasi samalla Fernando Alonson Räikkösen paikalle jo vuodeksi 2010, vaikka suomalaisella oli sopimuskin taskussaan.

Räikkönen ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan lähti tyydyttämään uteliaisuuttaan ralliautoilun MM-sarjaan kahdeksi vuodeksi silloisen voittajatallin Citroënin autolla.

Parhaaksi tulokseksi jäi viides sija Turkin MM-rallissa vuonna 2010, ja tilastoihin tuli myös yksi ek-voitto Saksassa samana vuonna.

Veri veti takaisin radoille, ja käytyään kokeilemassa NASCAR-sarjaa Amerikassa 2011 rallien välissä Räikkönen vakuuttui, että hän haluaa takaisin kaikkein nopeimpiin autoihin F1-kisoihin.

Steve Robertson näytti taas manageriosaamistaan, ja neuvoteltuaan ensin Williamsin kanssa hän onnistui sijoittamaan Räikkösen kilpailukykyä huokuneen Lotus-tallin autoon kausiksi 2012–13.

27 peräkkäisen pistekisan putki

Räikkönen hankki Lotuksella kaksi voittoa ja ajoi fantastisen 27 perättäisen pistekisan putken, minkä ansiosta hän oli taas yksi sarjan tavoitelluimmista kuljettajista. Robertson käytti tilaisuuden hyväkseen ja neuvotteli Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolon palkkaamaan suomalaismestarinsa takaisin talliin.

Kaudella 2014 tallikaverina oli Alonso, ja seuraavat neljä vuotta Kimi ajoi varikkojen läheisimmän ystävänsä Sebastian Vettelin kanssa.

Tuohon viiden vuoden jaksoon osui enää yksi voitto, se tuli viime kauden neljänneksi viimeisessä kisassa Yhdysvalloissa.

Jo syyskuun alussa 2018 Räikkönen tiesi, ettei Ferrari jatka enää hänen sopimustaan, koska talli teki tilaa nuorelle lupaukselle Charles Leclercille. Kaikkien yllätykseksi Kimi päätti palata Sauberille ja teki saman tien kaksivuotisen sopimuksen. Sauber on Ferrarin asiakastalli, jonka nimeksi tälle vuodelle vaihdettiin Alfa Romeo.

"En olisi koskaan uskonut, että Kimi ajaa MM-sarjassa 40-vuotiaana"

Manageri Robertson pähkäilee yhtenä monista, miten yllättävä Kimin pitkä ajoura oikein onkaan.

– En koskaan, en sitten miljoonaan vuoteen olisi voinut uskoa, että Kimi ajaa MM-sarjassa täyttäessään 40 vuotta. Silloin alussa ajattelin, että jos kuljettaja ajaa kymmenen vuotta F1-sarjassa, se on hämmästyttävää. Ilmiselvästi Kimi rakastaa yhä ajamista. Se tässä on kaikkein ällistyttävintä, Robertson korostaa.

Räikkösellä on sopimus Alfa Romeon kanssa ensi vuodeksi. Voiko Kimi jatkaa vielä senkin jälkeen?

– Kun Kimi täytti 35 vuotta, sanoin, ettei hänen uransa voi jatkua enää pitkään. Nyt hän täyttää 40 vuotta ja ensi vuonna 41. Jos hän hoitaa hommansa tähän tyyliin ja tykkää yhä ajamisesta, en koskaan sano enää ei koskaan, Robertson toteaa.

Räikkösen luottomies ja asiainhoitaja Sami Visa on tuntenut kuljettajan yli 20 vuoden ajan.

– Edelleen suuren vaikutuksen tekee se, kun näen läheltä, miten aidosti innostunut Kimi on työstään. Tuollainen motivaatio on ainutlaatuista. Välillä kisoissa on ollut hankalaa, mutta Kimin asenteeseen sillä ei ole ollut mitään vaikutusta, Visa hehkuttaa.

Juttu on ilmestynyt Avussa 43/2019.

Kommentoi »