Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kolumni

Tämä on tärkein globaali tv-trendi tällä hetkellä – ja tärkein syy on se, että maailma ympärillämme on arvaamaton

Aavistuksen tuunatut mutta tutut konseptit ovat kuin lohturuokaa ruudussa. Ja nostalgian ystäville minulle on hyviä uutisia: tässä taloustilanteessa pelataan prime timessa jatkossakin varman päälle, kirjoittaa Avun tv-kolumnisti Lotta Backlund.

4.6.2025 Apu

Tiedätkö, mikä on tärkein globaali tv-trendi tällä hetkellä? Se, että uutuudet eivät ole uutuuksia. Amerikkalaisia draamasarjoja tehdään nyt uusiksi tukuttain: Sinkkuelämää on saanut uuden elämän nimellä And Just Like That, Frasier on palannut radioaalloille uudessa kaupungissa, Roseanne palasi ruutuun 15 vuoden tauon jälkeen ja Matlockia esittää nyt näyttelijälegenda Kathy Bates. Tänä vuonna luvassa on myös The Office -sarjan amerikkalaisen version paluu.

Nostalgia on trendi muuallakin kuin televisiossa, ja keskeisin syy on se, että maailma ympärillä on poikkeuksellisen turbulentti ja arvaamaton. Silloin haluamme kokea ja tarrautua johonkin tuttuun. Ysärisuosikit vievät meidät mielessämme turvallisempaan ja seesteisempään aikakauteen ja todellisuuteen.

Trendi näkyy myös Suomessa. Tänä vuonna olet ehkä katsonut uutta Levyraatia (alun perin 1961–1997 ja 2002–2005), uutta Jeopardya (2007) tai uutta Suurta Seikkailua (2001).

Nostalgiatrendin lisäksi vanhojen suosikkien uudelleenlämmittelyyn on käytännöllisempikin syy: tutun ohjelman lanseeraaminen ja markkinointi on helpompaa kuin täysin uuden konseptin. Siksi onkin tavallista, että kun vaikkapa Sanoma (eli Nelonen) päättää olla tilaamatta lisää Bachelor-kausia, soittaa tuotantoyhtiö välittömästi Maikkarille ja tarjoaa ohjelmaa heille. Näin Ylen Suomi LOVE olikin yhtäkkiä Maikkarin LOVE tai Ylen Love connection Maikkarin Amerikan unelmavävy. Ei katsoja välitä, millä kanavalla ohjelma esitetään; he ovat kiinnittyneitä ohjelmaan, eivät esittävään kanavaan.

Jotkin formaatit takovat tasaista tulosta vuosikymmeneen katsomatta.

Kaikesta huolimatta vanhat suosikitkin voivat flopata. Ysärillä kaikkien rakastama BumtsiBum ei kummallakaan paluullaan (2017 ja 2021) voittanut katsojien sydämiä. Kun Tuttu Juttu Show teki paluun 17 vuoden tauon jälkeen ei ohjelmasta tullut lainkaan samanlaista ilmiötä kuin 90-luvun alussa – siitäkin huolimatta, ettei Timo Koivusaloa edes vaihdettu pois juontajan paikalta – ja ohjelmaa tehtiin vain yksi kausi.

Jotkin formaatit takovat tasaista tulosta vuosikymmeneen katsomatta. Kymppitonni on tuotu takaisin kahdesti, ja molemmilla kerroilla kohtuullisen onnistuneesti. Onnenpyörä pärjää kaikilla vuosikymmenillä, kaikilla juontajilla ja kaikilla kanavilla. Diiliä on tehty jo kolmella eri päähenkilö-”mogulilla”, ja vaikkei ohjelman palkinto enää pitkään aikaan ole ollut kovinkaan houkutteleva työpaikka, nakuttaa Diili tasaista tulosta vuodesta toiseen.

Aavistuksen tuunatut mutta tutut konseptit ovat kuin lohturuokaa ruudussa. Ja nostalgian ystäville minulle on hyviä uutisia: tässä taloustilanteessa pelataan prime timessa jatkossakin varman päälle.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt