Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Taustapiru

Tällaiset ovat urheilusponsoroinnin todelliset kasvot – Nooralotta Neziri avaa somen mullistamat markkinat: ”Yksilölle tilanne on kuumottava”

Sosiaalinen media on kääntänyt urheilun sponsoroinnin päälaelleen. Suomen sponsorirahoista taistelevat nyt Youtube-tähdet, näyttelijät ja urheilijat. Taustapiru-podcastin sunnuntaina julkaistavassa tuoreessa jaksossa huippu-aituri Nooralotta Neziri ja sponsoroinnin huippuammattilaiset paljastavat ensimmäistä kertaa alan todelliset summat ja sen, miten sponsorointipeliä pelataan vuonna 2024.

6.12.2024 Aitio

Harri Halmeen isännöimä Taustapiru-podcastissa raotetaan huippu-urheilun rahapelin verhoa. Halmeen vieraiksi saapuvat pika-aituri Nooralotta Neziri sekä sponsoroinnin moniottelijat Jari Töykkä ja Veera Sahlberg – kolmikko, joka tietää tasan tarkkaan, miten urheilun markkinat todella toimivat.

– Tukeminen on sana, jota vihataan Suomessa, lataa Halme suorasukaiseen tyyliinsä.

Suomen 270 miljoonan euron sponsorointipotti kalpenee naapurimaiden rinnalla: Ruotsissa summa on massiiviset 900 miljoonaa ja Norjassakin 600 miljoonaa euroa.

Jakson kirkkain tähti, 32-vuotias Nooralotta Neziri edustaa urheilun uutta aikakautta. Kauppatieteen maisteriksi valmistunut pika-aituri on rakentanut menestyvän urheilijabrändin yhdistämällä huippu-urheilun ja modernin markkinoinnin.

– Sponsorointi on sana, joka antaa väärän kaiun. Puhun mieluummin yhteistyösopimuksista, Neziri toteaa ja korostaa sosiaalisen median mullistaneen urheilijoiden ansaintalogiikan.

Sponsorimyynnin legenda Jari Töykkä tietää, mistä puhuu. Yli 20 vuoden kokemuksella miljoonasalkkujen kasaajana hän on nähnyt alan murroksen lähietäisyydeltä.

– Markkina ei ole kehittynyt ja asiakkaan on välillä vaikea arvioida, ostaako potkulautaa vai luksusautoa, Töykkä analysoi.

Paavo Nurmi Games -hankkeen operatiivinen johtaja Veera Sahlberg täydentää kuvaa tuomalla pöytään kansainvälisten urheilutapahtumien näkökulman.

Taustapiru-podcastissa paljastetaan ensimmäistä kertaa julkisesti sponsoroinnin todelliset summat. Kun yksilöurheilijoiden sopimukset liikkuvat 5 000-50 000 euron välillä, Liigan jääkiekkoseurojen pääkumppanuudet voivat kivuta jopa 400 000 euroon.

– Yksilölle tilanne on kuumottava. Joskus käy ajatuskela, että harmittaa, myikö liian halvalla, kun asiakas ostaa liian helposti, Neziri avaa hinnoittelun kipupisteitä.

Sunnuntaina Aitiossa julkaistavassa jaksossa sukelletaan syvälle urheilubisneksen ytimeen. Luvassa on kiehtova sekoitus kokemuksen tuomaa viisautta Halmeen ja Töykän suusta, modernia näkemystä Neziriltä sekä kansainvälisen urheilutapahtuman realiteetteja Sahlbergilta.

Taustapiru paljastaa sunnuntaina, mitä sponsoroinnista on aina haluttu tietää, mutta ei ole uskallettu kysyä.

Taustapiru-podcastin uusin jakso on kuunneltavissa Aition verkkosivuilla ja Spotifyssa sunnuntaina.

Seuraa Aition WhatsApp-kanavaa

Tervetuloa urheilun sisäpiiriin – oppineiden joukkoon!

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt