Suomalainen Timo Vuorensola on ohjannut brittiläisen trillerielokuvan. Muun muassa Tudors -sarjasta, Woody Allenin Match Pointin pääosasta ja Velvet Goldmine-elokuvasta tunnettu Jonathan Rhys Meyers esittää pääroolin.
97 Minutes on ehtinyt jakeluun Suomessakin. Se ei ole varsinaisesti herättänyt huomiota. Tarkemmin katsottuna se on jo Vuorensolan toinen ulkomainen ohjaustyö, ja kolmas on tekeillä. Kuuluuko jostain torille-huuto?
Vuorensola on Iron Sky -elokuvien ohjaaja, jonka ura oli kymmenen vuotta sitten jyrkässä nosteessa. Sekä hänen viimevuotinen amerikkalaiselokuvansa Jeepers Creepers: Reborn että 97 minutes ovat ihan oikeita elokuvia.
Lentokonekaappausjännäri 97 Minutesin toisessa pääosassa on Alec Baldwin, joka kuvasi osuutensa muutama kuukausi Rust-elokuvan kuvauksissa tapahtuneen surmaonnettomuuden jälkeen. Elokuvan vähäinen näkyvyys ei johdu ainoastaan Baldwinin paaria-asemasta. 97 Minutes on rehti B-leffa, ja that’s it. Ei sillä olisi ollut asiaa suomalaisille valkokankaille, tällaisia tehdään paljon.
Inflaatio on laajentunut talousuutisista suomalaisten leffantekijöiden kansainvälisen pärjäämisen raportointiin. Elokuussa ainoastaan Yle kertoi tuoreeltaan, kuinka beatboxaaja (onko se ammatti?) Rudi Rok antoi äänensä tappajalaiskiaiselle amerikkalaiselokuvassa Slotherhouse.
Yleisen elämänkokemuksen perusteella tappajalaiskiaispöpötys on leffa, jonka hersyvä hauskuus on parhaimmillaan maksimissaan kolme humalaista sekuntia, kun teoksesta ensimmäisen kerran kuulee. Ainakaan se ei ole hauskaa enää, jos joutuu kohtaamaan riskin, että elokuva pitäisi katsoa.
Ei siitä ole montaa vuotta, kun uutisotsikoksi riitti, että suomalaisohjaaja on omasta mielestään saanut työtarjouksen Amerikasta tai että kuusamolaista kauhuleffaa on näytetty ulkomailla, vaikka sitten tekijöiden itse vuokraamissa näytöksissä festivaalien messupuolella. Elokuvanystävän katsannosta on vain tervettä, että suomalaistekijöiden heikommat duunit eivät saa automaattista kansallisnostetta.
Arvostukset muuttuvat, koska Suomesta tulee kovaa osaamista. Yhdysvaltojen tärkeimmällä festivaalilla Sundancessa ei ollut koskaan suomalaisia näytelmäelokuvia, kunnes sinne valittiin samana vuonna Hanna Bergholmin Pahanhautoja ja Alli Haapasalon Tytöt tytöt tytöt. Juho Kuosmasen ja JP Valkeapään elokuvien Cannes-pärjäämiset, Dome Karukosken ohjaustyö Hollywood-studiolle ja viimeisimpänä Jalmari Helanderin Sisun aivan poikkeuksellinen läpimurto amerikkalaiseen mainstreamiin ovat kalibroineet kotimaisen elokuvakentän arvostusasetelmat uudelleen. Rima nousee, kun tällaisia todellisia saavutuksia kertyy vertaisten piirissä. Rinnastukset ovat mielekkäitä enää vain kansainvälisessä yhteydessä.
97 Minutes on funktionaalinen suoritus lokerossa, johon se kuuluu – suoraan suoratoistoon menevien trillerien joukossa. Tällaisenkin B-elokuvan ohjaajaksi on tunkua. Jos Vuorensola valittiin, se kertoo, että hän osaa mitä edellytetään. Töitä näyttäisi riittävän: Vuorensolan seuraavan leffan Killtownin kuvausten pitäisi alkaa Espanjassa loppuvuodesta, kertoi Variety-lehti, ja viimeisimmän tiedon mukaan ohjaaja etsi kuvauspaikkoja scifi-hankkeelle Kazakstanissa.
Suomen ainoat vientinimet eivät enää ole Aki Kaurismäki ja Renny Harlin. Nyt voi olla monenlaista.
Pinnan alla tapahtuu asioita, joista voisi olla perustellusti otsikoihin. Siitä ei puhuta, että suomalaiset elokuvaajat ovat breikanneet maailmalle. Ei olla samassa vaiheessa kuin ruotsalaisten ylpeydet Hoyte van Hoytema, joka kuvaa Christopher Nolanit, ja Linus Sandgren, joka sai La La Landista Oscarin, mutta läpimurto on totta.
Harlin ei perinteisesti vienyt suomalaisia mukanaan maailmalle, mutta Matti Eerikäinen on kuvannut kolme viimeisintä Harlin-leffaa ja on kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Ekspressionistisesta Sydänpedosta Jussin voittanut Kerttu Hakkarainen tekee uraa muun muassa Islannissa.
Peter Flinckenberg kuvasi viimeksi puolet Westworldin neloskaudesta, joka on yksi kaikkien aikojen kalleimmista sarjoista. Hugh Laurie valitsi Mika Orasmaan kuvaamaan sarjaa Agatha Christie’s Why Didn’t They Ask Evans?, jonka Laurie itse ohjasi.
Isojen juttujen jokaikinen kuva on suomalaista käsialaa. Sen näkee, mutta siitä ei tiedä.
97 minutes, ohjaus Timo Vuorensola
Muokattu 25.9.2023 kello 13, lisätty festivaalin nimi.