Apu

Suomalaisnuoret todistivat Tall Ships Races -kilpailun kuolemantapauksen



Suomalaisnuoret todistivat Tall Ships Races -kilpailun kuolemantapauksen

Viisi suomalaisnuorta oli mukana Wylde Swan -aluksella, jolta hukkui viime torstaina miehistön jäsen kesken Tall Ships Races -kilpailun. Miksi Wylde Swanin miehistön jäsenet menivät uppoavaan laivaan? Olivatko suomalaisnuoret vaarassa? Mitä merellä oikeasti tapahtui?
Teksti Saara Pakarinen

Viisi suomalaisnuorta oli mukana hollantilaisella Wylde Swan -kuunarilla, joka oli purjehtimassa Tall Ships Races -kilpailussa Tanskan Aarhusista Helsinkiin. Viime torstaina tapahtunut onnettomuus oli Avun saamien tietojen mukaan seurausta erittäin harvinaisesta ja turhasta riskinotosta.

Apu haastatteli yhtä aluksella olleista nuorista, Veera Toivasta, jo ennen kuin hän lähti mukaan purjehduskilpailuun. Veeran ja hänen siskonsa Lauran alkuperäinen haastattelu julkaistaan Avun paperiversiossa tämän viikon torstaina.

Tavoitimme Veera Toivasen myös onnettomuuden jälkeen viime lauantaina tekstiviestitse laivalta. Hän ja muut suomalaiset olivat kunnossa, mutta Veera ei halunnut kommentoida vaikeaa tilannetta.

Kuolemaan johtaneet tapahtumat alkoivat viime torstaina. Wylde Swanin purjehdus meni suunnitellusti Tanskasta aina Ruotsin aluevesille asti. Torstaiaamuna Gotlannin ja Öölannin saarten välissä Wylde Swania pienempi norjalaisalus Wyvern upposi toistaiseksi tuntemattomasta syystä kovassa merenkäynnissä. 

Purjehduskilpailun järjestäneen Sail Training Internationalin tiedotteen mukaan Wylde Swanin miehistö oli vastannut Wyvernin mayday-kutsuun, sillä laiva oli heidän lähistöllään. Kolme vapaaehtoista oli jättänyt Wylde Swanin, ja yhden heistä kerrottiin hukkuneen Wyvernin miehistön pelastustoimien yhteydessä.

Ruotsin pelastusviranomaiset kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Meri- ja ilmapelastuskeskus JRCC:n johtaja Peter Hellberg toteaa Avulle, että meripelastusjoukot olivat saaneet nostettua koko Wyvernin miehistön turvaan helikoptereilla jo ennen kuin Wylde Swanin miehistön jäsenet tulivat mukaan tilanteeseen. Meripelastuskeskus oli siirtämässä yksikköjään pois paikalta, kun selvisi, että kolme Wylde Swanin miehistön jäsentä oli lähtenyt Wyvernin kannelle kolme-neljä metriä korkeassa aallokossa ja kovassa tuulessa.

– Mielestämme se oli outoa, sillä olimme pelastaneet kaikki ihmiset jo tuntia aiemmin laivasta, Hellberg sanoo.

Peter Hellbergin mukaan JRCC:n pelastusjoukoilla ei ole auktoriteettia käskeä ketään pois uppoavasta laivasta. Heidän ainoa velvollisuutensa on pelastaa ihmishenkiä. Vaikka koko Wyvernin miehistö oli jo turvassa, meripelastajat joutuivat jäämään paikalle valmiustilaan sen varalta, että jotain muuta sattuisi vielä tapahtumaan.

JRCC:n joukot yrittivät saada puhelinyhteyden Wylde Swanin omistavaan hollantilaisfirmaan ja sitä kautta myös kuunarin kapteeniin.

– Olisimme kysyneet, millä asioilla he olivat, pelastuskeskuksen Peter Hellberg sanoo.

Ruotsin poliisillakaan ei ole tietoa siitä, miksi Wylde Swanin miehistön jäsenet nousivat uppoavan Wyvernin kannelle. Peter Karlsson Oskarshamnin poliisista toimi tapauksen tutkinnanjohtajana. Hänen tehtävänään oli varmistaa, ettei kuolemantapaukseen liittynyt rikosta.

– Sen jälkeen kun aluksen kapteeni poistuu viimeisenä laivalta, kuka vain voi mennä alukselle ja yrittää pelastaa siltä tavaraa. Ehkä Wylde Swanin miehistön jäsenet halusivat pelastaa tavaraa, jotta he saisivat siitä myöhemmin rahaa eli pelastuspalkkion, Karlsson spekuloi.

Sail Training Internationalin tiedote kertoo, että Wylde Swanin raportin mukaan miehistön jäsenet yrittivät pumpata vettä pois uppoavalta norjalaisalukselta pelastusjoukkojen pumpuilla.

Meripelastuskeskuksen Hellbergin mukaan pelastusyksiköt eivät saaneet Wylde Swanin kapteeniin yhteyttä, ennen kuin Wyvern alkoi upota uhkaavan nopeasti. Wylde Swanin raportin mukaan kuunarin kapteeni käski miehistönsä jäseniä jättämään uppoavan laivan välittömästi.

Kaksi ihmistä onnistuttiin pelastamaan lautalle, mutta silminnäkijöiden mukaan kokenut purjehtija Koen van Gogh jäi kiinni Wyvernin mastoihin ja menehtyi.

Onnettomuus on meri- ja ilmapelastuskeskuksen johtajan Peter Hellbergin mukaan hyvin poikkeuksellinen.

– En ole koskaan kuullut vastaavasta tapauksesta. Jos laivalla oli vielä kokemattomia nuoria, miehistön ottama riski oli valtava, Peter Hellberg sanoo.

Wylde Swan saapui tänään tiistaina aamupäivällä Helsingin Hietalahden satamaan. Helsingin kriisipäivystys järjesti aluksen miehistölle välittömästi kriisiapua.

Tämä uutinen julkaistaan lyhennettynä myös Avun paperiversiossa, joka ilmestyy torstaina 18.7. Printtiuutisessa yksi Peter Karlssonin kommenteista on siirtynyt Peter Hellbergin kommentiksi. Pelastuskeskuksen Peter Hellberg ei spekuloinut syytä siihen, miksi miehistön jäsenet olivat Wyvernin kannella. Toimitus pahoittelee lehdessä olevaa virhettä.

Julkaistu: 16.7.2013