
Teinin kotifilmi paljastaa vahingossa perheen salaisuuden Steven Spielbergin omaelämäkerrallisessa elokuvassa
TV-viikon 25.–31.10.2024 vinkit: The Fablemans on Steven Spielbergin omaelämäkerrallinen perhedraama ja kasvutarina. Road Diary: Bruce Springsteen and the E Street Band on kiertuedokumentti, konserttielokuva ja Brucen uran läpileikkaus – ja jotain muuta. May December kertoo tarinan naisesta, joka on hairahtunut suhteeseen 13-vuotiaan pojan kanssa, ja kuinka siinä sitten kävikään.
Road Diary: Bruce Springsteen and the E Street Band
Dokumenttielokuva. Kiertuedokumentti, konserttielokuva, uran läpileikkaus – Road Diary: Bruce Springsteen and the E Street Band on vähän tätä kaikkea, mutta ei ihan mitään niistä. Se on jo 14. Thom Zimnyn ohjaama Bruce Springsteen -dokumentti ja artistin ihailijoille niistä kenties antoisin.
Elokuvan runkona on 74-vuotiaan Springsteenin ja hänen bändinsä viimeisin, Suomeenkin yltänyt maailmankiertue vuosina 2023–24. Väliin osuneiden koronavuosien johdosta se oli yhtyeen ensimmäinen kiertue kuuteen vuoteen. Pitkä tauko ja yli puoli vuosisataa toimineen bändin ikä toivat kiertueeseen väistämättä viimeisen tilinteon tai yhteenvedon tuntua.

Road Diary näyttää, miten Springsteen vetää bändin harjoituksia ja karistaa pölyt vanhojen biisien yltä tuoreita tulokulmia etsien. Se avaa pitkäaikaisten luottomuusikoiden roolia bändissä. Se kertoo, miten kiertueen biisilista syntyy ja miten se tällä kertaa poikkesi kaikista aiemmista kiertueista.
Treenien lomassa nähdään runsaasti otteita itse konserteista sekä arkistomateriaalista koottuja otteita yhtyeen varhaisista, vähemmän hohdokkaista vaiheista 1970-luvulla. Tuloksena on mukaansatempaavan energinen, ja liikuttavan lämminhenkinen musiikkidokumentti muusikosta ja bändistä, jotka eivät enää voi väistää omaa kuolevaisuuttaan, mutta kieltäytyvät antamasta tuumaakaan periksi. – Disney+ 25.10 alkaen.

The Fablemans
Elokuva. Steven Spielbergin omaelämäkerrallinen perhedraama ja kasvutarina kertoo kuvitteellisen Fablemanien perheen kautta tekijänsä omasta lapsuudesta, nuoruudesta ja tiestä elokuvaohjaajaksi. Samalla se toimii oodina elokuvan magialle, joka voi kohottaa arjen yläpuolelle, mutta myös paljastaa pelottavia ja epämiellyttäviä totuuksia.
Gabriel LaBelle tulkitsee hienosti nuorta Sam Fabelmania, joka lumoutuu elokuvista jo pikkulapsena ja tehtailee teini-ikäisenä yhä suuritöisempiä amatöörielokuvia ystäviensä ja koulutovereittensa kanssa. Yksi hänen kotielokuvistaan paljastaa tekijänsä tahtomatta myös kohtalokkaan särön hänen omassa perheessään.

Michelle Williams ja Paul Dano esittävät Samin vanhempia, joista edellinen on lahjakas pianisti ja herkkä taiteilijaluonne, jälkimmäinen järkevä ja hyväluontoinen insinööri. Seth Rogen tulkitsee perheen ja erityisesti äidin läheistä ystävää, jolla on oma roolinsa perheen kehittyvässä tragediassa.
Syvästi omakohtaisesta ja osin kipeästä aiheestaan huolimatta Spielberg ei sukella syvään päätyyn, vaan tyytyy tekemään Viihdettä isolla alkukirjaimella. Mihinkäs koira karvoistaan pääsisi. – Viaplay nyt.

May December
Elokuva. Edes kahden huippunäyttelijän taidokkaat roolityöt eivät riitä pelastamaan Todd Haynesin ohjaamaa melodraamaa omalta epävarmuudeltaan kuohuttavan aiheensa äärellä. Rakkauden ja seksuaalirikoksen pettävää rajapintaa käsittelevä elokuva tapailee todellisuuden ja ihmismielen kehittämien sepitteiden välistä kuilua kykenemättä lopulta tekemään niiden välille selvää eroa.
Elizabeth (Natalie Portman) on kuuluisa näyttelijä ja Gracie (Julianne Moore) tämän tulevan roolihahmon esikuva. Vajaat parikymmentä vuotta aiemmin Gracie tuomittiin vankilaan jäätyään 36-vuotiaana kiinni seksisuhteesta 13-vuotiaan Joe-pojan kanssa. Nyt Gracie ja Joe (Charles Melton) ovat kuitenkin naimisissa ja heillä on kolme lähes aikuista lasta.

Elokuvan molemmat naispäähenkilöt pettävät sekä itseään että toisiaan. Elizabeth uskottelee tekevänsä tulevassa elokuvassaan oikeutta Gracielle, vaikka tosiasiassa käyttää tätä vain oman kunnianhimonsa ja halujensa välineenä. Gracie puolestaan kieltäytyy näkemästä oman toimintansa vahingollisuutta, vaikka todistaa sen seurauksia päivittäin omassa perheessään.
Haynes haluaa asettaa katsojan epämukavaan välitilaan, jossa tämän on itse päätettävä suhtautumisestaan kummankin naisen toimintaan. Näin tehdessään hän kuitenkin ajaa elokuvansa omalaatuiseen tyhjiöön, jossa myös oikea ja väärä menettävät merkityksensä. – Viaplay nyt.
