Apu

Sara Sieppi kertoo, miten tekopyhää somemaailma pahimmillaan on: "Minua kritisoidaan, mutta alekoodi kyllä kelpaa"

Sara Sieppi kertoo, miten tekopyhää somemaailma pahimmillaan on: "Minua kritisoidaan, mutta alekoodi kyllä kelpaa"
Instagram on Sara Siepin päivätyö. Hän tietää, että somemaailmassa nätti naama ei riitä. Somevaikuttajan menestys vaatii bisnestajua, pitkiä päiviä ja vihaviestien sietämistä.
Julkaistu: 6.10.2021

Rutosti rahaa pelkästä kahvikupin kuvasta tai selfiestä!

Kauniiden kuvien lataaminen omalle Instagram-tilille kuulostaa monesta absurdilta päivätyöltä. Sitä se kuitenkin on, yhä suuremmalle joukolle suomalaisia.

Tosin kyse ei ole pelkästään söpöistä aamukahvikuvista, vaan harkitusta sisällöstä, jonka äärellä painetaan usein töitä yötä myöten niin, että virastoajat paukkuvat. Sosiaalisessa mediassa suositun henkilöbrändin rakentaminen ei sitä paitsi ole useimmiten silmänkääntötemppu tai pikavoitto, vaan vaatii sinnikästä työtä.

Jos joku Suomessa osaa kertoa, millaista sosiaalisen median vaikuttajan, influensserin, työ ja elämä ovat, se on Sara Sieppi. Kesäkuussa 30 vuotta täyttänyt Sieppi on Suomen suosituimpia somepersoonia.

Hänet kruunattiin tasan vuosikymmen sitten Miss Suomeksi, minkä jälkeen Sieppi on toiminut juontajana, mutta nykyään hänen toiminta-alustansa ja työmaansa on ennen kaikkea kuvapalvelu Instagram. Ja Sara Siepillä todella on vaikutusvaltaa: hänellä oli Instagramissa lokakuun alussa hulppeat 219 000 seuraajaa.

Some on Saran työ, ja hän on siinä superhyvä. Se näkyy muissakin numeroissa kuin seuraajamäärissä: Siepin yrityksen tilikauden voitto oli viime vuonna 150 308 euroa. Kuusinumeroisia ansiotuloja tahkoaa moni muukin instajulkkis Miisa Rotola-Pukkilasta (”Mmiisas”) Sara Vanniseen (”Sara Tickle”).

Ei ihme, että monen Insta-julkkiksen kavahtama vaikuttaja-termi ei ole enää hänelle vaikea paikka. Teekuppi kilahtaa aluslautasta vasten ärhäkästi, kun Sara lataa mielipiteensä siitä, miksi somevaikuttajuutta pidetään jotenkin alentuvana ammattinimikkeenä.

– En ymmärrä, miksi ihmiset ärsyyntyvät siitä. Minullekin pahoitellaan usein, että sori, kun kutsun sinua vaikuttajaksi. Ei sitä tarvitse pyydellä anteeksi! Sitähän minä olen.

Sisältöä someen jopa monta kertaa päivässä

Vielä puolitoista vuotta sitten tilanne oli toinen. Tuolloin Sara Sieppi oli vähentämässä muita töitään ja keskittymässä yhteistöihin sosiaalisessa mediassa.

Aluksi se tuntui itsestäkin melkein uskomattomalta. Saako tätä ihan oikeasti tehdä työkseen? Kun joku silloin kysyi Saran ammattia, tämä saattoi kiemurrella.

– Väistelin jotenkin, että mä olen tuolla Instagramissa, ja otan kuvia, Sieppi muistelee ja nauraa.

– Minulle pahoitellaan usein, että sori, kun kutsun sinua vaikuttajaksi. Ei sitä tarvitse pyydellä anteeksi! Sitähän minä olen.

Enää asiasta ei ole kysymystäkään. Sara on vaikuttaja, eli ”sisällöntuotantoon erikoistunut yrittäjä”.

Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Sitä, että Sara Sieppi lataa Instagramiin kuvan itsestään lähes päivittäin. Sen lisäksi hän päivittää Instagramin Stories-osioon viidentoista sekunnin mittaisia videoita arjestaan vielä useammin.

Nyt olen lounaalla ystävän kanssa, nyt lenkillä, illalla tilaan hampurilaisen kotiin. Videot keikkuvat käsivaralla arkisen tirkistelevästi, mutta kuvat eivät ole mitä tahansa kehnosti valaistuja räpsyjä, vaan kivasti sommiteltuja, luonnollisesti mutta upeasti filtteröityjä otoksia.

Sieppi näyttää aina tyrmäävän hehkeältä. Hänen huoleton sunnuntai-lookinsa vastaa tavallisen kuolevaisen linnanjuhla-lookia.

Sieppi näyttää aina tyrmäävän hehkeältä. Hänen huoleton sunnuntai-lookinsa vastaa tavallisen kuolevaisen linnanjuhla-lookia.

Yhtä hurmaavalta näyttää hänen viimeisen päälle sisustetussa kodissaan, jolle Sara on luonut oman, erillisen Instagram-tilin. ”Päätilillä” ihmiset tahtovat nähdä hänen kasvonsa, kerta toisensa jälkeen.

Assistentti on se tärkeä työpari, joka näkee, kun Saran työtahti on menossa överiksi.

Siepin liiketoiminta on kasvanut viime vuosina siinä määrin, että hän on pystynyt palkkaamaan itselleen assistentin. Ylimääräinen käsipari mahdollistaa sähköpostikaaoksen koordinoinnin, valokuvausavun ja monta juoksevaa asiaa.

– En oikeastaan näe assistenttiani edes erillisenä tyyppinä, vaan tärkeänä oikeana kätenäni, Sieppi kiittää.

Assistentti on myös se tärkeä työpari, joka näkee, kun Saran työtahti on menossa överiksi. Näin tapahtui viime vuoden syksyn, jolloin Sieppi reagoi korona-ajan epävarmoihin oloihin kuten moni muukin yksityis­yrittäjä ja freelancer: nyt on tartuttava jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen, sillä ajat ovat kummat ja poikkeustila voi venyä. Omasta taloudesta piti pitää huolta.

Ei sentään oman fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kustannuksella.

Lopulta Sieppi alkoi oireilla ensimmäistä kertaa elämässään stressiä kehollaan. Hän heräsi öisin pyörittelemään työasioita mielessään. Ruokahalu katosi. Sydän hakkasi viikkotolkulla. Siepistä tuntui, kuin se olisi noussut kurkkuun saakka.

Hän ei hakeutunut lääkäriin, sillä voinnin syy oli selvä: nyt piti ottaa vapaata, heti. Assistentti tyhjensi Siepin loppuvuoden kalenterin. Se tuntui työmyyrästä vaikealta, mutta välttämättömältä.

– Olin ihan rikki. Työn ja vapaa-ajan erottaminen on tässä ammatissa haastavaa ja vaatii harjoittelua.

Siksi Sieppi yrittää pysytellä Instagramista pois edes viikon mittaisen hiihtolomansa, joka hänellä on tapana pitää alkuvuodesta.

– Poistan joskus sovelluksen kokonaan puhelimestani, mutta en ole siinä kovin hyvä. Jos kävin lomalla juoksemassa kympin tai tein kivaa ruokaa, tuskailin, että kenelle minä tämän oikein raportoin, jos en someen!

Saralla on nykyään myös manageri, joka vinkkaa hänelle, mihin suuntaan julkista profiilia, henkilö­brändiä, kannattaisi kehittää. Kaikkiin tarjouksiin ei nimittäin tule tarttua hulppeista rahasummistakaan, jos ne kuljettavat ihmisten mielikuvia väärään suuntaan. Joistakin haastatteluista tai tv-vierailuista kannattaa kieltäytyä, toisiin suostua.

– En itse osaa ajatella yhtään niin suunnitelmallisesti. Oma strategiani olisi vain suostua kaikkeen, mikä kuulostaa kivalta. Tässä manageri on ihan olennainen. On hyvä, että joku sanoo suoraan, että ei.

Ja jos managerilla olisikin jokin visio siitä, missä Sara Sieppi on viiden vuoden kuluttua, hänellä itsellään ei ole.

– Taon nyt, kun rauta on kuumaa. Minulla ei ole koskaan ollut kymmenvuotissuunnitelmaa, vain lyhyemmän tähtäimen haaveita. Ehkä kymmenen vuoden kuluttua olen mainostanut treenitrikoita tarpeeksi pitkään. Toivottavasti suunnittelen silloin omia treenitrikoomallistoja. Ehkä en enää mainosta muiden tuotteita, vaan muut minun.

"Yrityksillä on myös lojaliteettiodotuksia vaikuttajia kohtaan."
Laura Satamo, Ping Helsinki

Mutta miksi tällaisesta maksetaan? Eivätkö oikeat työt ole sellaisia, että niissä tehdään hyvää yhteiseen pottiin?

Soitetaan vaikuttajamarkkinoinnin asian­tuntijalle, Laura Satamolle Ping Helsingistä ja kysytään.

Ja Satamo vastaa.

– Näin äskettäin somepostauksen, jossa verrattiin vaikuttajan laskuttamaa palkkiota sairaanhoitajan palkkaan. On täysin totta, että sairaanhoitajat ovat alipalkattuja siinä missä opettajat, poliisit ja päiväkodin henkilökuntakin, mutta vaikuttajamarkkinointi ei ole ainoa ala, jolla rahasummat ovat suuria. Kaikki ammatit, joissa tuotetaan suoraa rahallista hyötyä asiakkaalle eli palkan maksajalle, ovat kovemmin palkattuja, Satamo sanoo.

Satamon mukaan se on markkinatalouden tekosia – ei yksittäisen somevaikuttajan syytä. Hän viittaa myös siihen, että yrityksillä on myös vaatimuksia somevaikuttajia kohtaan.

– Yrityksillä on myös lojaliteettiodotuksia vaikuttajia kohtaan. Vaikuttajamarkkinointi on henkilökohtaista suosittelua, ja jos vaikuttaja suosittelee nopealla syklillä myös yrityksen kilpailijaa, sitä voidaan pitää kyseenalaisena. Toisaalta me kaikki käymme samalla viikolla sujuvasti ostoksilla sekä Prismassa että Cittarissa, Satamo sanailee.

Vielä viisi vuotta sitten maksuksi riitti mainostettava tavara

Ammattilaistuminen vie somevaikuttamisessa aikaa kuten millä tahansa muullakin alalla – etenkin, kun tälle alalle räätälöidään vasta koulutuksia. Tähän saakka on pitänyt opetella kantapään kautta. Siksi Sara Sieppikin muistelee nostalgisesti nolostellen, miten hän toimi vielä viitisen vuotta sitten: Jos tykkäät tuotteestamme, voit laittaa siitä kuvan Instagramiin ja mainita meidät!

Silloin yritykset käyttivät räikeämmin hyväkseen sitä, että somevaikuttamisen kasvutarina olivat kesken: suosituille somepersoonille läheteltiin tuotenäytteitä ja ehdoteltiin kaupallista yhteistyötä, suomeksi sanottuna mainostamista, pelkkää tuotelähetystä vastaan. Se tuntui Siepistäkin hienolta.

– Olin vau, sain ilmaiseksi kivan lippalakin, hän nauraa.

Kun seuraajia alkoi kasaantua tuhatmäärin lisää, Sieppi tajusi, että lippalakin hinta ei ollut asiallinen palkkio tuotteen mainostamisesta. Ei printti- tai telkkarimainostakaan osteta lippalakilla. Ilmaisen rojun lumokin kului nopeasti loppuun.

– Tavaraa tuli ovista ja ikkunoista, ja tajusin tekeväni ilmaiseksi hommia muille. Oli pakko sanoa itselle, että ei näin, Sara.

Siepin yhteistyökohtaiset palkkiot eivät ole enää lippalakkitasoa: eivät kymppejä eivätkä satasia vaan tuhansia euroja.

Nyt touhu on täysin toisenlaista. Siepin yhteistyökohtaiset palkkiot eivät ole enää lippalakkitasoa: eivät kymppejä eivätkä satasia vaan tuhansia euroja.

Tarkemman hinnaston saa, kun Sara lähettää yhteistyötä tarjoavalle yritykselle tai viestintätoimistolle yrityksensä mediakortin, ihan kuin mikä tahansa media.

Joku tahtoo pelkän Instagram-kuvan, toinen lisäksi videota eli stooreja, yksi pidemmän yhteisen kumppanuuden ja kampanjan.

Jos tuhansien eurojen korvaukset kuulostavat liian suurilta, kannattaa tutustua mainospaikkojen hintoihin ja yritysten markkinointibudjetteihin. Usein vaikuttajien palkkiot ovat nollien määrästä huolimatta maltillisia.

Tämä on mainostajille kaikin puolin hyvä diili: siinä missä sanomalehden tai tv-kanavan mainoksille altistuu liiankin kirjava joukko suomalaisia, somevaikuttaja tarjoaa yritykselle tarkan, määritellyn seuraajasegmentin. Mainoksen näkevät juuri oikeat silmäparit, ja markkinointiviesti tarjoilee heitä kiinnostava yksityishenkilö. Se on arvokasta.

Vaikuttaja tekee toimeksiantajalle paljon samalla rahalla. Hän on käytännössä yhden hengen mainostoimisto, joka suunnittelee, käsikirjoittaa ja kuvaa mainoksen. Välillä sisältöä pitää viilata. Neuvotellaan ja palaveerataan. Jälkikäteen yhteistyökumppani tahtoo raportoinnin mainoksen eli Instagram-julkaisun tehokkuudesta: kuinka tavoittava julkaisu oli? Kuinka monta seuraajaa klikkasi itsensä yrityksen sivuille? Kunka moni käytti vaikuttajan lanseeraamaa alennuskoodia? Ja niin edelleen.

Sara Siepille työssä vastenmielisintä on tuijottaa ja eritellä seuraajastatistiikkaa. Hän ihmettelee pressimatkoilla kollegoita, jotka asettavat itselleen tiukkoja tavoitteita: tämän reissun aikana on tultava tuhat uutta seuraajaa.

– Jos alkaisin itse pohtia, miksi 20 000 ihmistä vähemmän katsoo tänään stoorivideoitani, kehittäisin itselleni varmasti kovat paineet, Sieppi tuumii.

Se taas vaikuttaisi omaan luovuuteen. Kun alkaa laskelmoida, ketä pitäisi miellyttää, omien sisältöjen vilpittömyys kärsii väistämättä. Sieppi tietää realiteetit: yhtä ärsyttävät kaupalliset yhteistyöt, toista liian ylelliset matkat. Sitä on siedettävä.

Kaikkea ei ole siedettävä.

"Pelkällä nätillä naamalla ei pääse pitkälle. Somessa menestyminen vaatii ehdottomasti älyä."
Sara Sieppi

Niin kuin sitä, kun ammattitaitoa ja uskottavuutta epäillään. Moni luulee, että missitausta ja meikkaustaidot riittävät huipputuloihin ja seuraajien sitoutumiseen.

– Ei todellakaan. Pelkällä nätillä naamalla ei pääse pitkälle. Somessa menestyminen vaatii ehdottomasti älyä. Pitää tietää, mitä tekee.

Lisäksi Sara Sieppi törmää etenkin suurten ikäluokkien keskuudessa usein oletukseen siitä, että hän saisi rahaa kaikista Instagram-kuvistaan. Ei saa: maanantai-selfie eteisessä on ihan vain arkinen omakuva. Kaupalliset yhteistyöt merkitään erikseen selkeästi, sillä vaikuttajamarkkinointia koskee selkeä ohjeistus. Sen on oltava läpinäkyvää, ja siitä Sieppi pitää huolta.

Perusteeton on sekin harhakuva, että somevaikuttajan työ olisi brunssilla vitkastelua ja pötköttelyä. Myös Siepillä on taipumusta hurahtaa töihin. Hän on perheetön ja asuu yksin, joten kukaan ei ole naputtamassa venähtävistä työajoista.

Kun Sara paneutuu yhteistyöprojekteihin, yksityiskohtien säätämisessä voi kulua tuntikausia. Yhtäkkiä Sieppi huomaa, että kello onkin taas seitsemän illalla ja ulkona pimeä. Läppärin edessä on kulunut koko päivä.

Elämänsä jakamisella on nettivihan aikakaudella varjonsa. Suomeksi sanottuna paskaa tulee Sarankin niskaan, vaikka tekisi mitä.

"Karua kyllä, missitausta on siunaus, koska totuin kauheisiin kommentteihin jo silloin."
Sara Sieppi

– Totta kai julkinen työ ahdistaa säännöllisesti. Somekulttuuri tuntuu nykyään perustuvan tahalliseen väärinymmärtämiseen. Välillä tuntuu, että mitään ei voi tehdä oikein, vaikka kuinka yrittäisi.

Ja vaikka tekisi kaiken oikein, kaunis, määrätietoinen, menestyvä nainen on monelle jo itsessään ärsyttävä. Vihaviestit ovat Siepillekin arkipäivää.

– Karua kyllä, missitausta on siunaus, koska totuin kauheisiin kommentteihin jo silloin. Osaankin nykyään useimmiten ohittaa ilkeät viestit, mutta jos on hektinen ja stressaava ajanjakso menossa, tai yksityiselämässä huono vaihe meneillään, satunnainen kommentti menee yhä ihon alle.

Siitä huolimatta Sara Sieppi tahtoo jakaa seuraajilleen rehellisesti myös kurjia tunteitaan. Vaikka ulkokuori on aina kunnossa, kuvateksteissään Sieppi tunnustaa, jos jonakin päivänä vain itkettää. Tällaisia tyyppejä hän tykkää seurata Instagramissa itsekin: avoimia, inhimillisiä, itseironisiakin.

Meikkitaiteilijan koulutuksen saanut somevaikuttaja viimeistelee meikkiään.

Siepin omia suosikkeja ovat muun muassa ruotsalainen Hanna Schönberg ja australialainen Natasha Oakley. Vallitsevaan sometrendiin – yhteiskunnalliseen aktivismiin ja kipakoihin poliittisiin kannanottoihin – Sieppi ei tahdo lähteä mukaan.

– Minulle some on lähtenyt oman elämän ja arjen jakamisesta. Nykyään minua painostetaan usein ottamaan kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin, mutta se ei yksinkertaisesti ole minun juttuni.

Monen juttu se on: esimerkiksi Jenni Rotonen (”Pupulandia”), Emmi Nuorgam, Roosa Rahkonen ja Joonas Pesonen (”Pesojoonas”) pitävät aktiivisesti ääntä esi­merkiksi feminismistä ja vähemmistöjen oikeuksista. Aktivismi on sosiaalisessa mediassa nyt suorastaan tren­dikästä.

Sara Sieppi ei suostu syyllistymään, vaikka kriittisimmät someseuraajat vaativat häntä tilille yhteistöiden sisällöistä.

”Moni julistaa, ettei suosittelisi ammattia nuorille tytöille. Miksi ei?”

– Minulta kysellään paljon pikamuodista, jota mainostan. Niin kauan kuin ihmiset ostavat pikamuotia, en tunne olevani asiasta vastuussa. On ristiriitaista, että minusta tehdään mainoskasvona virallisesti paha ihminen, mutta kritisoijat käyttävät kyllä jakamaani alennuskoodia samaan pikamuotipaikkaan kaikessa hiljaisuudessa.

Vaikuttaminen on nuori ala. Millainen on some­vaikuttajan tulevaisuus? Millainen on Sara Siepin tulevaisuus?

Toistaiseksi mainostaminen on riittänyt takaamaan monen kadehtiman kassavirran. Sekään ei ole Siepille itseisarvo.

– En unelmoi kummallisista asioista: minulla on kiva kämppä, en haaveile omakotitalosta. Minulle riittävät simppelit jutut, kuten se, että voin tilata ruokaa kotiin vaikka joka päivä, koska en pidä kokkaamisesta. Se, että ei tarvitse stressata rahasta, on jo itsessään luksusta.

Se luksus ja vapaus räätälöidä työelämää oman näköisekseen motivoivat vielä pitkään. Siksi Sieppi ei näe nuorten sometyöunelmissa mitään pahaa.

– Tosi moni vaikuttaja julistaa, että ei suosittelisi ammattiaan vaikkapa nuorille tytöille. Miksi ihmeessä? Tässä työssä on huonot puolensa, mutta niin on kaikissa muissakin.

Sara Josefina Sieppi

  • Syntyi: 3.6.1991 Torniossa.

  • Asuu: Helsingissä.

  • Ura: meikkitaiteilija, tv-juontaja, sosiaalisen median vaikuttaja, vuoden 2011 Miss Suomi.

  • Ajankohtaista: Instagram-tilillä @sarasieppi on 219 000 seuraajaa (4.10.) Esiintyy Discovery+-suoratoistopalvelun uudella Iholla-sarjan kaudella, joka alkaa tammikuussa 2022.

Meikki ja tyyli Ida Jokikunnas

Kirjaudu ja lue
Haluatko lukea koko jutun?
Voit jatkaa lukemista kirjautumalla palveluun. Lukeminen on maksutonta.
Kommentoi »