Image

Tutkija Kitti Suoranta rakastaa ryhmäseksiä, eikä hän ole ainut – siirrytäänkö pandemian jälkeen uudelle iloiselle 20-luvulle?

Tutkija Kitti Suoranta rakastaa ryhmäseksiä, eikä hän ole ainut – siirrytäänkö pandemian jälkeen uudelle iloiselle 20-luvulle?
Ihmissuhde- ja seksuaalinormit murtuvat kovaa vauhtia, ja 2000-luvun monisuhteisuudessa avainsana on eettisyys. "Uskoisiko kukaan, mitä me nelikymppiset keskiluokkaiset vanhemmat puuhaamme? Olemme sopineet seksistä kolmen kesken, mutta ensin puhumme Amerikan vaaleista", kirjoittaa tutkija Kitti Suoranta.
Julkaistu: 24.4.2021

Herään joulukuisena lauantaina ystävieni Kallen ja Piian leveästä sängystä. He ovat hereillä ja pussailevat, vaikka kello on vasta kahdeksan. Sitten Piia kääntyy puoleeni ja suutelee minua.

Haluamme kuitenkin syödä ennen kuin jatkamme.

Kalle paistaa munakasta. Tunnelma on odottava ja huvittunut. Uskoisiko kukaan, mitä me nelikymppiset keskiluokkaiset vanhemmat puuhaamme? Olemme sopineet seksistä kolmen kesken, mutta ensin puhumme Amerikan vaaleista.

Tunnelma on muutenkin erityinen, sillä tavallisesti täällä melskaisivat kouluikäiset lapset. Nyt heidät on järjestetty pois tieltä. Omani ovat toisilla vanhemmillaan.

Aamiaisen jälkeen käyn nopeasti suihkussa, sillä en halua olla hikinen ennen seksin aloittamista. Kun tulen takaisin, Piia ja Kalle ovat jo sängyssä, alasti. Piia huikkaa minut mukaan. Halailemme hetken kolmen kesken ja juttelemme kaikkien mieltymyksistä.

Suutelen Piian kanssa. Kalle vetäytyy kauemmas.

Edellisenä iltana Piia tuli kotiin vasta myöhään sen jälkeen, kun olimme olleet Kallen kanssa kahdestaan: ensin tunnustelemassa tilannetta päivällisellä ja sitten kokeilemassa seksiä yhdessä.

Haluan koskea Piiaa joka paikkaan. Pian jo nuolen häntä. Yllättäen saan hänet tulemaan. Kokemukseni mukaan vulvallisten ihmisten orgasmitapoja on yhtä monia kuin vulvallisia ihmisiä, ja jokaisen kohdalla pitää kuulostella oikeaa tapaa. Onnistuin ensi yrittämällä!

Sitten Kalle ilmestyy näkökenttääni. En tiedä, mitä hän on tehnyt sillä aikaa, kun olen keskittynyt Piiaan. Olisi pitänyt laittaa piilolinssit.

Hivelen Kallea, suutelemme. Vartalollani on käsiä, yksi niistä siirtyy jalkoväliini. Huomaan olevani todella kiihottunut.

En muista, milloin viimeksi olisin ollut näin innoissani seksistä.

Avoimet suhteet, seksibileet ja ryhmäseksi ovat olleet lähestulkoon valtavirtaa iät ja ajat erityisesti homomiesten kulttuurissa. Nyt niistä haluavat osansa muutkin.

Iltalehti teki vuonna 2019 ikäryhmittäin ja asuinpaikoittain painotetun kyselytutkimuksen parisuhteessa olevien seksielämästä. Alle 34-vuotiaista vastaajista melkein puolet oli kiinnostunut kolmen kimpasta.

Henkilökohtaisen Tinder-otantani mukaan naista seksikumppaniksi etsivien heteroparien osuus on viime vuosina kasvanut hämmästyttävästi. Ja aiemmin keski-ikäisten pariskuntien juttuna pidetty swingaus eli parinvaihto kokee renessanssia nuorten aikuisten keskuudessa. Usein siihen kuuluu monenkeskistä seksiä.

Korona-ankeus on nostanut pinnan alla kuplineet toiveet esiin. Ei ihme, että Tinderissä on ruuhkaa.

Ryhmäseksin nousu kytkeytyy kuitenkin jo monta vuotta käynnissä olleisiin kulttuurisiin muutoksiin: yleiseen seksuaaliseen vapaamielistymiseen ja siihen liittyvään heteroparisuhteiden seksiä koskevan monogamianormin löystymiseen.

Avoimista suhteista puhuttiin viime vuonna enemmän kuin koskaan. Ensin toimittaja Riikka Suominen julkaisi aihetta käsittelevän romaanin Suhteellisen vapaata. Sen jälkeen monisuhteisuudesta ilmestyi kaksikin tietokirjaa, Paula Tiessalon ja Aune Karhumäen Parisuhdepäivitys sekä Mirja Hämäläisen Avoimet suhteet. Näiden vanavedessä julkisuudessa on ollut aiheesta paljon keskustelua, muun muassa Suomisen toimittama radiosarja Ylellä.

Suomalaisten seksuaalisuutta jo vuosikymmenten ajan kartoittaneen Väestöliiton Finsex-tutkimuksen (2015) mukaan monet ennen kyseenalaisina pidetyt seksitavat ovat nykyään aiempaa hyväksytympiä. Näihin kuuluvat myös vapaa seksi, ryhmäseksi ja parinvaihto – siis seksin harrastaminen sovitusti parisuhteen ulkopuolisten ihmisten kanssa. Finsexin mukaan muutos avomielisyydessä paikantuu nuorempiin ikäluokkiin ja erityisesti nuoriin naisiin.

Kolmen kimppa oman puolison ja ulkopuolisen ihmisen kanssa voi olla emotionaalisesti vaivaton askel avata parisuhdetta, koska seksi tapahtuu yhdessä. Monenkeskinen seksi voi niin ikään olla tapa kokeilla seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa. Suomalaisista nuorista naisista joksikin muuksi kuin heteroiksi identifioituu 40 prosenttia, miehistä viidesosa. Britanniassa yksinomaan heteroiksi identifioituu enää kolmasosa parikymppisistä.

Ovatko nuorten aikuisten suhteet muuttumassa vähän queereiksi – siirtymässä hetero- ja homoseksuaalisuusjaottelun sekä kaksinapaisen sukupuolikäsityksen tuolle puolen?

Seksiin liittyvien asenteiden vapautuminen ja uudenlaisen avoimen suhteen mahdollisuus kytkeytyvät laajempiin yhteiskunnallisiin kehityskulkuihin, maallistumiseen ja tasa-arvokehitykseen.

Sanon jotain penetraatiosta. Kalle laittaa kumin ja tulee sisääni. Piia on ihan vieressäni.

Olin unohtanut, miten moniaistillista ja moniulotteista ryhmäseksi on. Kuin seksiä toisessa ulottuvuudessa, tai eroottisen elokuvan sisällä! Olen harrastanut monenkeskistä seksiä aiemminkin eri kombinaatioissa, mutta viime kerrasta on jo melkein kaksi vuotta.

Edellisenä iltana minua on jännittänyt heteromuotoinen seksi. Olen nimittäin luisunut yhä kauemmas sen yhdyntä- ja peniskeskeisestä käsikirjoituksesta. En ole tapailut cis-miehiä moneen vuoteen.

Sen sijaan olen harrastanut seksiä naisten, trans-miesten ja muunsukupuolisten ihmisten kanssa. Olen queer: seksuaalisuuteni tai sukupuoleni ei mahdu enää kaksijakoiseen järjestelmään.

Astuin pois heteronaisen polulta muutama vuosi sitten samalla, kun aloitin matkani kyseenalaistamattomien parisuhde­oletusten tuolle puolen. Nopeasti solmittu toinen liittoni oli juuri kariutunut, suuren rakkautemme juna ajautunut rotkoon ja kiskonut sisältäni irti koko romanttisen rakkauden idean.

Totesin, että monogaaminen heterosuhde on nyt nähty. Mutta mitä sen sijaan? Polyamoria, sanoi exäni – erosimme onneksi hyvissä väleissä.

Aiemmin olin ollut hämärästi tietoinen käsitteen olemassaolosta, mutta en voinut kuvitella, että avoimet suhteet liittyisivät minuun mitenkään. ”Vapaa suhde” kuulosti tunkkaiselta ja seksistiseltä tuulahdukselta suoraan 70-luvulta.

Tuoreen käännynnäisen lailla perehdyin aiheeseen juurta jaksain. Paljastui, että 2000-luvun monisuhteisuudessa avainsana on eettisyys. Romanttiset ja seksuaaliset suhteet useamman kuin yhden ihmisen kanssa toteutetaan niin, että kaikki osapuolet tietävät niistä ja hyväksyvät ne.

Minäkin päätin ruveta etsimään fyysistä läheisyyttä, seksiä ja lämpimiä tunteita jostain muualta kuin tavanomaisesta parisuhteesta. Päätin myös vihdoin ottaa vakavasti naisiin kohdistuvan kiinnostukseni. Se oli muhinut syvällä heteronormin ja perhe-elämän vaatimusten alla koko aikuisikäni.

Viime vuosina minusta on puolivahingossa tullut erilaisiin avoimiin suhteisiin perehtynyt sosiologi. Se ei ole jäänyt tutuilleni epäselväksi, ja piireissäni olen nykyään epävirallinen monisuhteisuuskonsultti. Vuoden aikana olen ollut monta kertaa haastateltavana aiheesta mediassa.

Vähän aikaa sitten olen ymmärtänyt, että myös polyamoria on minulle liian rajoittavaa. Mitä pidempään olen elänyt monisuhteisesti ja perehtynyt aiheeseen tutkijana, sitä kapeammilta kulttuurissamme tunnustetut ihmissuhdemallit tuntuvat.

Polyamorian ongelma on, että se asettaa keskiöön rakkaussuhteet, olkoonkin että niitä voi olla yhdellä ihmisellä useampia. Se ei kyseenalaista romanttisten suhteiden ensisijaisuutta keskeisimpinä ihmissuhteina.

Minä en kuitenkaan halua määritellä itseäni seurustelusuhteiden kautta, ihan riippumatta niiden määrästä. Olen vuosikymmenten jälkeen lopulta onnistunut irrottamaan itsestäni normittavan hyvän elämän käsikirjoituksen.

Ympäröivä maailma syöttää erityisesti tytöille tuota tarinaa, jonka päätepisteessä ovat ”sen oikean” löytyminen ja perheen perustaminen. Itsekin yritin pitkään elää tämän mallin mukaan, mutta en löytänyt onnellista loppua. Lapsuuteni ja nuoruuteni keskiluokkaisessa ympäristössä muunlaisia esimerkkejä ei ollut, eikä niitä myöskään näkynyt television perhesarjoissa tai lehtien sivuilla. Internetistä emme osanneet edes haaveilla.

Tällä hetkellä minulla on jonkinlainen löyhä kumppanuussuhde, mutta emme asu yhdessä emmekä käytä sanaa parisuhde. Arkeni keskiössä ovat lapseni, työni ja neulomukseni. En halua enää tavanomaista parisuhdetta, vaan haluan enimmäkseen olla yksin silloin, kun lapseni eivät ole luonani.

Tahdon kuitenkin välillä viettää aikaa rennosti ihanien ihmisten seurassa, tuntea lämpöä ja jonkinlaista vaikeasti määriteltävää yhteenkuuluvuutta. Sellaista, jossa seksuaalinen ja muu aistillinen kosketus on luonteva osa kanssakäymistä.

Ehkä tosiaan olen vähän ryhmäseksuaali, kuten olen Piialle ja Kallelle vitsaillut.

Käännyn vatsalleni ja Kalle tulee sisälleni takaapäin. Hänen painonsa tuntuu täyteläiseltä päälläni, hän liikkuu juuri sopivassa tahdissa. Tämä tuntuu todella hyvältä. Autan kädelläni ja saan monta orgasmia.

Tasailen hengitystäni. Kalle suutelee Piiaa, joka päätyy kontalleen viereeni. Sitten Kalle liukuu Piian sisään. Kosketan heitä molempia.

Kurkotan silmälasit päähäni, sillä tahdon nähdä selvästi.

Muistan yhtäkkiä edellisen ryhmäseksikertani, jolloin harrastin seksiä oman partnerini ja toisen pariskunnan kanssa. Silloin seurasin, kuinka pariskunta antoi suuseksiä kumppanilleni. Se oli kiehtovaa ja ihmeellistä, mutta harmittelin silloinkin, etten nähnyt kunnolla.

Monenkeskisellä seksillä on tietysti ikiaikainen historiansa. 1990-luvulla Italian Pompeijista kaivettiin esiin pukuhuone, joka oli kuulunut kaupungin hienoimmalle kylpylälle. Sen jokaisen lokeron kohdalla oli suorasukaisen seksuaalinen seinämaalaus. Yksi maalaus kuvasi kahta naista ja kahta miestä monimutkaisessa asetelmassa. Toisessa kaksi miestä ja nainen muodostavat penetraatioketjun. Maalaukset oli luultavimmin tarkoitettu kutkuttavaksi viihteeksi kylpylän asiakkaille.

Orgioita ja julkisia seksijuhlia harrastettiin myös ainakin muinaisessa Intiassa, Mesopotamiassa, faaraoiden Egyptissä, antiikin Kreikassa ja pakanallisessa ja keskiaikaisessa Euroopassa. Myöhemmin ryhmäseksi liikkui kauemmas pyhän alueelta. Renessanssikarnevaalien naamiaisista se kulki 1700–1800-lukujen aristokraattien juhliin, 1920-luvun boheemin Berliinin dekadenssiin ja sodanjälkeiseen Amerikkaan swinger-elämäntyylin alkulähteille.

Nykyorgioiden juuret ovat 1960-luvun vastakulttuurissa, joka pyrki tietoisesti rikkomaan seksuaalinormeja ja herättämään pahennusta tunkkaisessa asenneilmapiirissä. Samaan aikaan länsimaissa kiinnostuttiin itämaisista uskonnoista ja joogasta.

Nyt seksitapahtumien järjestäjät keskittyvät #metoo-liikkeen vanavedessä suostumukseen ja turvallisiin tiloihin. Uuden sukupolven orgioissa ja seksibileissä, kuten Lempeissä orgioissa, Estottomissa illoissa ja Wonderlustissa, painotetaan vastuullisuutta, yksityiskohtaisia toimintasääntöjä, omien rajojen tunnistamista ja toisten rajojen kunnioittamista. Ennen toimeen ryhtymistä järjestetään käytännön harjoituksia ja opetellaan sääntöjä.

Eivätkä kävijät ole vain asiaan vihkiytyneitä aktiiveja. He ovat myös tavallisia ihmisiä.

Avoin suhde vaihtoehtona ja kiinnostus ryhmäseksiin sekä muuhun seksuaaliseen kokeiluun ei kuitenkaan välttämättä tarkoita parisuhteen ensisijaisuuden murtumista. Pikemminkin suhteen avaaminen seksuaalisesti voi pönkittää parisuhteen asemaa kulttuurissamme keskeisenä läheissuhteena.

Seksin koreografia on aina erilaista eri ihmisten kanssa. Tällä kertaa tanssi Piian ja Kallen kanssa on rauhallista. Emme kokeile vaativia asentoja, vuorottelemme, tarkkailemme.

Jälkeenpäin syömme aamiaisen jämiä ja siistimme paikkoja. Lähden kotiin ennen kuin Piian ja Kallen lapset tulevat takaisin.

Koko loppupäivän kellun lämpimässä tyytyväisyydessä. Menneen vuoden epämääräinen haluttomuus ja eristäytymisen kuori on murentunut päältäni. Olen löytänyt yhteyden omaan kiihkeyteeni. Miten olenkaan kaivannut uutta ja erilaista seksiä, ylipäätään ihmisiä elämääni! Koronaeristys on saanut meidät ymmärtämään ystävien, ihmisyhteisöjen ja arkisen kosketuksen arvon.

Pandemian jatkuessa toista vuotta mediassa on alkanut näkyä yhä enemmän huolestuneita artikkeleita kosketusvajeen kielteisistä seurauksista mielenterveydelle. Jutuissa neuvotaan ensiavuksi joogaamaan, halaamaan isoa tyynyä ja käyttämään painopeittoa. Itse istuin vuoden aikana sohvaani kuopan ja kehitin pakkomielteen villalankoihin ja neulomiseen.

Lopulliselta erakoitumiselta minut pelasti orgia-aiheisesta Facebook-päivityksestä alkunsa saanut Kallen ja Piian seksi­ehdotus. Siinä vaiheessa yksi lapsistani oli alkanut kommentoida, että halailen häntä liikaa, ja kumppanini, että minuun ei saa yhteyttä, koska olen hautautunut liian syvälle neuleideni alle.

Kalle ja Piia näyttävät samanlaisilta kuin 20 vuotta sitten, ja kuitenkin erilaisilta. Paremmilta ja jotenkin enemmän itseltään. Mahdollisuus harrastaa seksiä heidän kanssaan sopii elämääni täydellisesti. He ovat ihania ihmisiä – ja juuri sopivalla etäisyydellä.

Suhteeni Piiaan ja Kalleen on ihanan helppo. Välillämme on ensisijaisesti lämmintä ystävyyttä, johon ei liity romantiikkaa eikä toisaalta mustasukkaisuuttakaan.

Kokemukseni mukaan avoin suhde voi olla helpompaa kuin polyamoria mustasukkaisuuden kannalta. Kumppanin rakastuminen toiseen nostaa usein yllättäen pintaan esimerkiksi vanhoja hylkäämisen ja epävarmuuden tunteita, joiden työstäminen yhdessä eri osapuolten kanssa saattaa olla työlästä. Avoimessa suhteessa harvoin muodostuu niin tiiviitä siteitä, että kiintymyssuhde puolisoon joutuisi tunteen tasolla uhatuksi.

Meidän suhteessamme romanttisella akselilla liikkuvilla tunteilla ei toisaalta edes ole merkitystä. Ihastumisia tulee ja menee, mutta niiden ei tarvitse johtaa mihinkään tiettyyn toimintaan. Olemme kaukana parisuhdeportaiden toisiaan seuraavista suhdeaskelmista. Meillä on omat elämämme, joita emme aio yhdistää ystävyyttä enempää.

Kolmekymppinen toimittaja ja somevaikuttaja Emmi Nuorgam kertoi viime syksynä naistenlehti Kotiliedessä kärsineensä parisuhteessaan haluttomuudesta, jonka hän oli ratkaissut ryhtymällä avoimeen suhteeseen. Ratkaiseva askel oli ollut seksuaaliterapeutin lausahdus siitä, että Nuorgam saattaisi olla kiinnostunut seksistä jonkun muun kuin tutun puolison kanssa.

On vaikea kuvitella, että tällainen artikkeli olisi ollut mahdollinen Kotilieden kaltaisessa lehdessä joitain vuosia sitten. Millainen muutos viime vuosina oikein on tapahtunut?

Seksiin liittyvien asenteiden vapautuminen ja uudenlaisen avoimen suhteen mahdollisuus kytkeytyvät laajempiin yhteiskunnallisiin kehityskulkuihin, maallistumiseen ja tasa-arvokehitykseen. Asenneilmasto on aaltoillut vuosikymmenestä toiseen.

1960-luvun lopun murroksen jälkimainingeissa kirkon monopoli suomalaisten seksuaalimoraaliin hellitti. Esiaviollinen seksi ja avoliitot pääsivät pannasta, mutta seksuaalinen vapautuminen tapahtui yhä pitkälti miesten ehdoilla. 1980-luvulla yksityiselämää koskeva sääntely vapautui entisestään, vaikka kansainvälisten virtausten ja AIDS-kriisin vanavedessä kuului myös konservatiivisia puheenvuoroja.

Nyt vapaamielistymistä kehystää vanhojen valtarakenteiden horjuminen: suostumus, naisten seksuaalinen toimijuus ja vähemmistöjen näkökulmat.

Enää miehille ei sallita erivapauksia, kun taas naisten seksuaalisuuden erilaisia ilmaisuja hyväksytään aiempaa enemmän. Samaan aikaan aiemmin marginaalissa olleet ihmisryhmät, kuten rodullistetut ihmiset ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, saavat äänensä kuuluviin.

Suostumuskeskeisyydestä kertoo sekin, että samalla kun suomalaisten seksiasenteet ovat vapautuneet, asenteet pettämistä kohtaan ovat tutkimuksen mukaan tiukentuneet. Salasuhteet eivät kuulu avoimiin suhteisiin, vaan niiden keskiössä on konsensuaalisuus eli yhteinen neuvottelu ja informoitu suostumus. Pettämisestä on tullut aiempaa paheksuttavampaa, koska se ei ole suostumuksellista.

Avoin suhde vaihtoehtona ja kiinnostus ryhmäseksiin sekä muuhun seksuaaliseen kokeiluun ei kuitenkaan välttämättä tarkoita parisuhteen ensisijaisuuden murtumista. Pikemminkin suhteen avaaminen seksuaalisesti voi pönkittää parisuhteen asemaa kulttuurissamme keskeisenä läheissuhteena.

Suomessakin on alkanut näkyä parisuhde- ja seksuaaliterapian kentältä tulevia asiantuntijapuheenvuoroja, joissa avoin suhde nähdään yhtenä keinona parantaa parisuhdetta. Esimerkiksi televisiosta tuttu seksuaaliterapeutti Marja Kihlström on sanonut Helsingin Sanomissa, että avoin suhde voi parantaa seksielämää ja vahvistaa seksuaalista itsetuntoa.

Avoin suhde voi myös ratkaista monogamian ikiaikaisen dilemman eli ruohon vihertämisen aidan toisella puolella: on mahdollista sekä syödä että säilyttää kakku. Tiukasti monogaamisessa koodistossa pettämisen tulisi johtaa eroon, mutta avoimessa suhteessa seksin harrastaminen sovitusti toisen kanssa on parhaassa tapauksessa piristysruiske parisuhdeseksiin.

Normit muuntuvat, mutta parisuhde säilyy.

Muutama vuosi sitten päädyin suunnittelematta harrastamaan seksiä silloisen heilani ja tämän vaimon kanssa. Se oli ensimmäinen ryhmäseksikertani.

Muistan ajatelleeni, miten rakastettavilta he näyttivät yhdessä. Heidän seksinsä katsomisessa ei ollut mitään groteskia tai kiusallista. Se oli luontevaa, ehkä kauneinta ja kiihottavinta, mitä olin ikinä todistanut. Koin, että heidän rakkautensa loiskui yli ja pääsin osalliseksi siitä.

Vähitellen oloni muuttui erikoiseksi. Huumaantuneeksi, kuin olisin ollut toisessa todellisuudessa. Tuntui kuin makuuhuone olisi täyttynyt rakkausenergiasta, joka kimpoili seinistä ja sykki huoneessa. En ole ikinä ollut hengellinen ihminen, mutta silloin koin jotain, jota voisi kuvata uskonnollisen ekstaasin käsitteellä. En ole koskaan sitä ennen tai sen jälkeen kokenut mitään vastaavaa. Se, mitä teimme, tuntui pyhältä.

Luonnontieteellisesti ilmaistuna ryhmäseksin ihanuudessa ja pyhyyden kokemuksissa voi olla kyse ihmislajiin koodatusta yhteisyydestä.

Kenties osa ryhmäseksin viehätystä on siinä, että sen voi kuvitella siltana ihmiskunnan alkuhämärään: lähekkäin nukkuvien nisäkkäiden pesän turvaan.

Ihmisen olotilaa ja tunteita säätelevä tahdosta riippumaton eli autonominen hermosto rauhoittuu ystävällismielisessä seurassa. Aivojen peilisolujärjestelmä aktivoituu toisten läsnäolosta, tunnetilat ja toiminta tarttuvat ihmisten välillä. Tutkimusten mukaan erityisen tehokas keino mielihyvään ja rauhoittumiseen on toisen ihmisen kosketus.

Silittävä kosketus laskee ihmisen stressiä. Varsinkin selässä ja hartioissa sijaitsevien hermopäätteiden sively vähentää veren stressihormonin määriä ja nostaa mielihyvähormonien tasoja. Jopa tuntemattomalta ihmiseltä saatu paijaus vähentää sosiaalisen eristäytymisen tunnetta.

Ehkä pyhyyden kokemus on vain mielihyvähormonien humalaa ja äärimmäisyyteen asti vietyä yhteisyyden kokemusta, jossa ihmiskehot mukautuvat toisiinsa ja rauhoittuvat yhdessä.

Kenties osa ryhmäseksin viehätystä on siinä, että sen voi kuvitella siltana ihmiskunnan alkuhämärään: lähekkäin nukkuvien nisäkkäiden pesän turvaan, jossa toisten vieressä harrastama seksi on täysin tavanomaista.

Aikaan ennen monogamiaa ja erottelua yksityisen ja yhteisön välillä. Aikaan ennen kuin seksistä tuli syntiä.

Olen tuntenut Kallen ja Piian ikuisuuden. Liikuimme joskus samoissa porukoissa Helsingin yöelämässä, mutta emme olleet kovin läheisiä. Kun lapseni olivat pieniä, emme olleet vuosiin juurikaan tekemisissä. Nyt olemme törmänneet silloin tällöin.

Vähän aikaa sitten päättelin sosiaalisen median perusteella, että heillä on avoin suhde. Kun kysyin asiasta, he selventävät, että heillä on parisuhde keskenään, muiden kanssa muunlaisia suhteita.

Nuoruudessamme olettamukset monogamiasta ja heteroudesta olivat niin itsestään selviä, ettemme pitäneet muita vaihtoehtoja realistisina. Minä suoritin nelikymppiseksi asti heteronaisen roolia. Epämääräisesti tyytymättömänä kuvitellen, että muunlainen elämä ei olisi itselleni mahdollista.

Pari vuotta sitten kävimme Piian kanssa pitkän keskustelun. Olin jo avoimesti queer ja monisuhteinen. Nyt Piia kertoo tajunneensa tuolloin, että lokeroin hänet muitta mutkitta heteromuottiin. Niin teinkin. Miten onnellinen olen nyt, että se oli virhetulkinta.

Juuri nyt tuntuu siltä, että koronan jälkeen koittaa uusi 20-luku. Menemme juhliin, festareille, minne tahansa toisten seuraan. Haluamme olla toistemme lähellä ja kokea kuulumista yhteisöön, edes hetkellisesti. Janoamme täyttää kosketusvajeemme, tahdomme juoda samppanjaa ja tanssia hikisinä kesäyössä. Haluamme flirttailla ja pussailla puolituntemattomien kanssa, kenties jotain enemmänkin.

Olemmehan välttäneet kuoleman toistaiseksi. Tahdomme elää ja kokea uusia asioita yhdessä toisten kanssa, ennen kuin on liian myöhäistä. Sillä uusi 20-luku ei ole yhtä huoleton kuin edellinen.

Emme voi olla näkemättä horisontissa roikkuvaa ilmasto­kriisin ja lajikadon pilveä, sivilisaatiomme tuhoa. Koronapandemia vei meidät kertaheitolla lopun aikojen lähtölaskentaan, jossa koko järjestelmämme mielekkyys on kyseenalaistunut. Emme voi enää tavoitella hyvää elämää kapitalistisen systeemin tuhon logiikalla toimivasta kuluttamisesta. Mutta mikä on vaihtoehto?

Itseoppineen valokuvaajan Shoog McDanielin eli shoogletin Instagram-tili on täynnä hätkähdyttäviä kuvia: lihavat eri väriset alastomat ihmiset puhaltavat saippuakuplia luonnon keskellä, uivat floridalaisissa suolammissa, halailevat kukkia vartaloidensa poimuissa. Katson kuvavirtaa haltioituneena. Kuvissa tuntuu ruumiillistuvan anteeksipyytelemätön ilo siitä, että on elossa, tuntee olonsa hyväksi ja voi nauttia ruumiistaan, vaikkei olisi hoikka keskiluokkainen valkoinen ihminen. Tällaisesta mahdollisuudesta amerikkalainen kansalaisaktivisti Adrienne Maree Brown on kirjoittanut kirjassaan Pleasure Activism. Hän korostaa eroottisen ja ruumiillisen mielihyvän vallankumouksellisuutta ja poliittisuutta.

Voisiko sensuaalisessa kosketuksessa, seksissä ja ylipäätään toisten ihmisten läheisyydessä olla yksi avain hyvään elämään apokalypsin jälkeisessä maailmassa? Niiden hiilijalan­jälki on nolla. Ne eivät edellytä kauas matkustamista eikä niitä varten tarvitse tuottaa tavaroita.

Ehkä nyt on koittanut hetki. Kenties ihmissuhdenormien ja seksin vapautumisessa kasvaa vallankumouksen siemen.

Kallen ja Piian nimet ja joitain tunnistamista helpottavia yksityiskohtia on muutettu yksityisyyden takia. Jutun kuvat ovat kuvituskuvia, eivätkä niiden henkilöt liity artikkeliin.

5 kommenttia