Valtava työmaa sai huonoja uutisia vuonna 1967 – Töitä jatkettiin silti, ja siksi Tampereella on turha miljoonatunneli
Tampereen Pispalanharjun alitse rakennettiin 1960-luvun lopussa isolla rahalla ja vaivalla uittotunneli, jota ei käytetty varsinaiseen tehtäväänsä kertaakaan. Tämä on Suomen hullu historia -sarjan osa 4/5.
Tampereen sijainti kahden vesistön välisellä kannaksella on tamperelaisten ja teollisuusväen mielestä mainio, jopa nerokas. Sen sijaan tukkeja uittavalle puutavarateollisuudelle Näsi- ja Pyhäjärven välinen kannas on muodostanut pahan esteen, vaikka sen läpi pääseekin Tammerkoskea pitkin.
Miten tukit saataisiin järveltä toiselle ja edelleen Kokemäenjokea pitkin Porin sahoille? Puutavaraväki anoi 1800-luvulla tukeille pääsyä Tammerkoskeen. Se ei sopinut Tammerkosken rantojen tehtaille, joiden toimintaa koskessa seilaavat tukit olisivat haitanneet.
Tukinuittajien oli pakko kiertää Tampere. Se sujui parhaiten länsipuolelta, Pispalan harjun ylitse. Aluksi tukkeja raahattiin hevosvoimin harjun yli.
