Apu

Pirkko Mannolan Saksan-menestystä ei ymmärretty Suomessa: muistelee uransa huippukohtia



Pirkko Mannolan Saksan-menestystä ei ymmärretty Suomessa: muistelee uransa huippukohtia

Joulukuussa 80 vuotta täyttävä Pirkko Mannola matkusti ensi kertaa 55 vuoteen Berliiniin, muistelemaan nuoruusvuosiensa jännittäviä käänteitä. Suomessa ei ole koskaan aivan ymmärretty, miten pitkälle Pirkko Saksan viihdemaailmassa aikanaan pääsi.
Teksti Markku Veijalainen
Kuvat Jouni Harala

Pirkko Mannola astuu ulos taksista Berliinin Kurfürstendammilla ja katselee hämmentyneenä ympärilleen. Hotelli Zoo on kadonnut. Vanhoista valokuvista tuttu jalkakäytävän ylle ulottuva katos on poissa, ja entisen pääoven yläpuolella lukee ”Boss”.

Vasta hetken etsimisen jälkeen hotellin uusi sisäänkäynti löytyy entisen pääoven vasemmalta puolelta. Kapean käytävän päässä vastaanottotiskien oikealla puolella avautuu aulabaari, jonka upea sisustus osoittaa, että Länsi-Berliinin ikoninen loistohotelli on muutoksista huolimatta maineensa veroinen.

Tasan 58 vuotta sitten Pirkko Mannola asui tässä hotellissa yhdessä kansainvälisten filmitähtien Shirley MacLainen, Pier Angelin, Gene Kellyn, Jean-Paul Belmondon ja Jean Gabinin kanssa. Vuonna 1960 Berliinin elokuvajuhlilla Suomea edusti T. J. Särkän tuottama filmi Kaks’ tavallista Lahtista, ja Pirkko oli yksi tuon elokuvan päätähdistä.

– Hotellin ulkopuolella oli silloin aina satamäärin ihmisiä, jotka odottivat näkevänsä jonkun filmitähden kiiruhtavan kadulla odottavaan autoon. Saksalaisyleisö ei tietenkään tuntenut minua, mutta nimmaria pyydettiin varmuuden vuoksi, Pirkko nauraa muistoilleen.

Tuleva kirja käy läpi uran huippuhetkiä

Syy Berliinin-matkaan on syksyllä ilmestyvä kirja Elämää! (ReadMe). Se keskittyy 80 vuotta täyttävän taiteilijan uran huippuhetkiin. Berliini ja vuoden 1960 elokuvajuhlat ovat tarinassa varsin suuressa roolissa. On oikeastaan ihme, että Pirkko ei ole käynyt Berliinissä kertaakaan vuoden 1963 jälkeen.

– Kirjaprojektin aikana olen palannut ajatuksissani Berliiniin. Huomasin, että tämä kaupunki oli täynnä muistoja, jotka olivat melkein unohtuneet. Niinpä ehdotin Göranille, että Berliini olisi kiva paikka pienelle lomamatkalle, Pirkko selittää Zoo-hotellin tyylikkäässä aulassa.

Myös Pirkon kumppani Göran Stubb on päässyt projektin aikana tutustumaan Pirkon mielenkiintoiseen uraan aivan uudella tavalla.

– Olin toki tuntenut Pirkon paljon ennen kuin ryhdyimme seurustelemaan. Olin nähnyt hänen elokuviaan ja kuunnellut hänen levyjään, mutta se, miten suuri tähti hän oli Saksassa, oli minulle yllätys, Göran Stubb sanoo.

Pirkko Mannola oli ensimmäinen suomalainen iskelmälaulaja, joka levytti sodan jälkeen Saksan markkinoille saksalaiselle levy-yhtiölle. Samaan aikaan Pirkon kanssa saksalaisten suosiosta kilpailivat ruotsalaiset Anita Lindblom, Siw Malmkvist ja Lill-Babs Svensson.

Jälkeenpäin tuntuu oudolta, että Pirkon Saksan-aika jäi Suomessa melko vähälle huomiolle. Meillä ei aivan ymmärretty, että Saksan musiikkimarkkinat olivat varsin suuret ja että menestyminen niillä oli iso juttu. Hauskinta on, ettei Pirkko itsekään oikein ymmärtänyt sitä aikanaan.

"Minä vain menin mukana"

Mannola valittiin Miss Suomeksi helmikuussa vuonna 1958. Siitä hetkestä hänen elämänsä muuttui täydellisesti.

– Asioita alkoi tapahtua, ja minä vain menin mukana, Pirkko muistelee.

Pirkko oli laulanut koulun juhlissa, ja eräs toimittaja halusi tehdä jutun siitä, miten Miss Suomi selviäisi levy-yhtiön koelaulusta.

– Siitä seurasi se, että missivuoden lopussa ilmestyi ensimmäinen levyni. Kun minusta oli tullut levylaulaja, minut pyydettiin mukaan Iskelmäketju-musiikkifilmiin Lasse Liemolan vastanäyttelijäksi.

Suomen Filmiteollisuuden johtaja T. J. Särkkä näki joitakin otoksia tuosta elokuvasta, ennen kuin se oli edes ehtinyt teattereihin.

– Hän soitti minulle Ouluun kesken mannekiinikiertueen ja pyysi koekuvauksiin Helsinkiin. Muutaman päivän kuluttua olin kameroiden edessä tekemässä ensimmäistä elokuvaani Yks’ tavallinen Virtanen. Siitä alkoi elokuvaurani Suomessa.

Heti alkuun Mannola pääsi näyttelemään Siiri Angerkosken, Leni Katajakosken, Martti Katajiston ja Hannes Häyrisen kaltaisten kokeneiden näyttelijöiden kanssa.

– Aluksi minun oli vaikea ymmärtää, että olin todella samassa elokuvassa heidän kanssaan. Vain pari vuotta aikaisemmin olin ihaillut heitä valkokankaalta.

Seuraavassa filmissä Nina ja Erik (1960) Pirkko näytteli itsensä Tauno Palon kanssa.

– Elokuvassa oli kohtaus, jossa minun piti raivota Tauno Palolle ja haukkua hänet huonoksi isäksi. Kun edessäni oli Suomen suurin elokuvatähti, jäädyin täysin.

Kohtauksesta ei tullut mitään, vaikka Tauno Palo yritti parhaansa mukaan kannustaa ja auttaa Pirkkoa.

– Lopulta ohjaaja Aarne Tarkas pyysi Taunon sivummalle ja asettui itse kameran viereen ja sanoi: ”Nyt, Pirkko, anna palaa täysillä!” Arskalle raivoaminen onnistui paljon helpommin, ja niin sekin kohtaus saatiin kuvattua, Pirkko muistelee huvittuneena uransa alkuvaiheen haasteita.

Pirkko Mannolan uran alku oli hengästyttävän vauhdikas. Hän muistelee noita aikoja lievästi ihmetellen.

– Olin tuohon aikaan kovin nuori ja kokematon. Kun tulin Tampereelta Helsinkiin missikisoihin, se oli elämäni toinen matka pääkaupunkiin. Ei minulla ollut mitään urasuunnitelmia. Olin täysin muiden vietävissä, ja kyllä minua sitten vietiinkin, Pirkko toteaa päätään pudistellen.

Keväällä 1960 Pirkko filmasi elokuvan Kaks’ tavallista Lahtista vastanäyttelijänään Leif Wager. Filmillä oli Pirkon elämään erityisen suuri, suorastaan mullistava vaikutus.

T. J. Särkkä päätti lähettää elokuvan Berliinin kansainvälisille filmijuhlille ja valitsi Pirkko Mannolan edustamaan Suomea.

"Suomalaistytölle kuin paratiisi"

Berliini oli vuonna 1960 noussut yllättävän hyvin maailmansodan raunioista. ”Saksan talousihme” näkyi erityisesti Länsi-Berliinin puolella, filmijuhlien päätapahtumapaikalla. Muuria ei vielä ollut olemassa, mutta kaupungin kahtiajako näkyi silti kaikkialla.

– Ostoskatu Kurfürstendamm oli suomalaistytölle kuin paratiisi, Pirkko sanoo.

– Hotellimme lähellä oli kuuluisa Kranzlerin kahvila. Siellä tarjoiltiin ihania apfelstrudeleita kermavaahdon kera. Meillä Suomessa ei vielä silloin ollut sellaisia herkkuja.

Pirkon mukaan liikkeet olivat aivan eri tasolla kuin Suomessa.

– Kun hotellimme sattui sijaitsemaan samalla kadulla, ei ollut vaikea kuvitella, missä vietin aikaani. Tietysti festivaalien ohjelmaan mahtui muutakin kuin shoppailua. Joka ilta oli jokin juhlatilaisuus, joten ihanille vaatteille löytyi kyllä käyttöä, Pirkko muistelee.

Pirkko esiintyi 22 000 ihmiselle

Festivaalien päätapahtuma pidettiin Olympiastadionin yhteydessä olevalla Waldbühnen ulkoilmalavalla. Komea rakennelma valmistui vuonna 1936 Berliinin kisoihin, ja siellä käytiin muun muassa osa nyrkkeilyotteluista.

Sodan jälkeen Waldbühnestä tuli suosittu konserttipaikka, jossa ovat esiintyneet monet maailmantähdet kuten Barbra Streisand, Rolling Stones, Elton John, Queen, Rod Stewart, Prince ja Whitney Houston.

Kesäkuun lopussa 1960 Walbühnen katsomossa istui 22 000 ihmistä odottaen maailmankuuluja filmitähtiä, joita oli saapunut Berliiniin eri puolilta maailmaa.

Suurimmat nimet, kuten Gene Kelly, Shirley MacLaine ja Cary Grant tulivat tietysti Hollywoodista, mutta ranskalaisen elokuvan uusi aalto oli juuri alkanut, ja Berliinissä nähtiin myös Jean-Paul Belmondo ja ohjaaja Jean-Luc Godard. Ja Pirkko Mannola.

"Olenko minä tosiaan esiintynyt tuolla?"

Pirkolla on tapaaminen Waldbühnen pääportilla. Hän ei muista, millainen sää oli 58 vuotta sitten, mutta tänään Berliinissä on 30 astetta ja pilvetön taivas. Konserttipaikkaa isännöivän yhtiön edustaja Jessica Paul tulee avaamaan Pirkolle portit ja johdattaa hänet Olympiapuiston lehtipuiden välistä kohti mahtavaa katsomoa.

Pirkkoa jännittää selvästi. Muistikuvat festivaalien tapahtumista ovat vuosikymmenien aikana haalistuneet. Hän on vasta vuosien jälkeen oivaltanut, millaisessa tilanteessa hän oli Berliinissä vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun hänet oli kruunattu Miss Suomeksi.

Lehtipuiden muodostama näköeste poistuu, ja jyrkästi alaspäin viettävään rinteeseen rakennettu amfiteatteri aukeaa Pirkon silmien edessä.

– Wau! Tämä ei ole totta! Pirkko huokaisee.

– Uskomatonta. Olenko minä tosiaan esiintynyt tuolla?

Vastaus on kyllä. T. J. Särkän lisäksi Berliinissä oli myös SF:n mainospäällikkö Olavi Linnus, ja hän oli onnistunut järjestämään Pirkon esiintymään tähän pääjuhlaan.

Pirkko ei muista, miten asia hoidettiin, mutta kun Olavi Linnus oli kysynyt, sopiiko Pirkolle heittää keikka festivaalien pääjuhlassa, Pirkko oli sen enempää miettimättä vastannut myöntävästi.

Laskeuduttuaan yli 150 askelmaa alas näyttämötasolle Pirkolle selviää paikan valtava koko, ja muistikuvat nousevat pintaan.

– Tuolla oli varmaan esiintyjien sisäänkäynti. Muistan, että olimme jossakin tässä odottamassa vuoroamme. Sitten Olavi Linnus tarttui minua käsipuolesta ja ohjasi tähän portaille, Pirkko kertoo.

Hän vetää Göranin viereensä.

– Cary Grant seisoi tässä, ja Olavi Linnus järjesti paikalle kuvaajan. Näin syntyi kuva, jossa minä ja Cary Grant olemme yhdessä. Grant ei kyllä ymmärtänyt yhtään, kuka hänen vierellään oli ja miksi, mutta mainosmies Linnus sai siitä hienon pr-kuvan, Pirkko nauraa.

Sitten Pirkko kävelee suuren näyttämön läpi lavan eteen ja silmäilee tyhjää katsomoa. Aikanaan se oli täynnä ihmisiä. Pirkon selän takana oli suuri tanssiorkesteri, joka aloitti Paul Ankan säveltämän kappaleen intron. Pirkko alkoi laulaa: ”I’m so young and you’re so old, this my darling, I’ve been told...”

Pirkko laulaa muutaman sävelen, ja paikan akustiikka toimii hienosti myös ilman orkesteria. Tuo esitys Waldbühnen yleisön edessä 58 vuotta sitten oli Pirkon ensimmäinen esiintyminen ulkomailla. Lisäksi yleisö oli suurin, jonka edessä Pirkko on koskaan koko uransa aikana esiintynyt.

Ura aukeni Saksassa

tarina ei Vielä pääty. Kun Pirkko lopetti esityksensä ja palasi näyttämön taakse, saksalainen herrasmies Hans Roll esitteli itsensä ja kertoi olevansa kykyjenetsijä. Roll tiedusteli kohteliaasti, haluaisiko Pirkko tulla koelauluun Saksan suurimman levy-yhtiön tuottajan luo.

Pari päivää myöhemmin Pirkko oli Grünewaldissa Teldecin studiossa ja lauloi Caterina Valenten tuottajalle Werner Müllerille kappaleen Ich tanze mit dir in den Himmel hinein.

Tuosta tapaamisesta alkoi Pirkko Mannolan ura Saksassa. Hän tutustui Caterina Valenteen, esiintyi Werner Müllerin tv-ohjelmassa, teki kiertueen muun muassa Nana Mouskourin kanssa ja selviytyi Saksan euroviisukarsintojen loppukilpailuun saakka.

Kaikki tuo tapahtui viidessä vuodessa tytölle, joka oli lähtenyt Miss Suomi -kilpailuun vain siksi, että hän pääsisi tapaamaan poikaystäväänsä Helsinkiin, ilman mitään urasuunnitelmia.

Julkaistu: 25.7.2018