
Pieneltä koululaiselta ei saa vaatia itsenäisyyttä tai pitkää pinnaa, ajattelee opettaja – Janna Kurth kertoo, kuinka kodin pitäisi suhtautua ekaluokkalaiseen
Opettaja Janna Kurthin mielestä koulutiensä aloittaneilta lapsilta ei saa vaatia omien tunteiden hallintaa. Niitä harjoitellaan koulussa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettelun avulla. Koululaisten sosioemotionaalisiin taitoihin kiinnitetään yhä enemmän huomiota Suomessa.
Joskus alakoulun opettaja Janna Kurthilla on ollut työssään avuton olo. Välitunnilla yhdelle koululaisista on tullut paha mieli, ja oppitunnin alkaessa lapsi on itkuinen ja poissa tolaltaan.
Kurth tietää, että lapsi tarvitsisi aikuisen tukea kertoakseen mielipahaan johtaneista tapahtumista. Parhaiten se onnistuisi, jos lapsen kanssa saisi rauhallisen hetken ihan kahdestaan vaikka käytävällä. Se ei kuitenkaan onnistu, sillä muuta luokkaa ei voi jättää yksin.
– Keskustelua lapsen kanssa ei välttämättä ehdi käymään kunnolla. Tärkeintä on saada lapsi turvallisesti luokkaan, omien silmien alle. Ne on tosi kurjia tilanteita, Kurth sanoo.
