Image

Parhaat pokani eli mitä aurinkolasit kertovat



Parhaat pokani eli mitä aurinkolasit kertovat

Aurinkolasit ovat asusteista imartelevimmat. Onneksi muoti toistuu niissäkin: hienoimmat mallit ovat aina saatavilla.
Teksti Tuomas Sorjamaa

Aurinkolasinkaltaisia on ollut aina. Esihistorialliset inuiittikansat käyttivät litteää mursunluuta suojatakseen silmiään hangesta heijastuvilta auringonsäteiltä. Keisari Nero katseli gladiaattorien mäiskettä kiillotettujen jalokivien lävitse, ja antiikin Kiinassa oikeuden tuomarit keksivät käyttää savukvartsisia laseja peittääkseen ilmeensä todistajilta. 1600-luvun Euroopassa värilliset lasit olivat jo varsin yleisiä. Vuonna 1929 naisten hiuskoruihin erikoistunut Sam Foster alkoi myydä aurinkolaseja Atlantic Cityssä, ja niistä tuli hetkessä suosittuja Hollywood-tähtien parissa. Lasit suojasivat silmiä kirkkailta studiovaloilta, ja kuvausten ulkopuolella niiden taakse pystyi piiloutumaan. Mitä rikkaat ja kuuluisat edellä, sitä muut perässä. Alkoi aurinkolasien ja popkulttuurin katkeamaton yhteinen taival.

1950-luku

Aurinkolaseja kaikille. Valtavirtaan aurinkolasit tulivat sotien jälkeen. Uusi valmistustapa, ruiskulla valettu muovi, tarkoitti sitä, että aurinkolaseista tuli halpoja, niitä oli paljon ja niitä käyttivät kaikki. Yhdysvalloissa Marilyn Monroe ja Audrey Hepburn näyttivät mallia kissansilmälaseilla. Malcolm X ja muut vaikuttajat ja intellektuellit käyttivät niin sanottuja browline-mallisia kulmakarvalaseja, joissa on paksu kehys vain yläreunassa. Mallin suosio hiipui seuraavina vuosikymmeninä, kunnes se räjähti taas 1980-luvulla Ray-Banin Clubmasterien myötä. Fiftariharrastajien suosikkimalli teki 2010-luvulla laajemman paluun kautta maailman hipsterikortteleiden.

1960-luku

Brändäyksen aika. Lahkeet ja aurinkolasit levenivät. Vuosikymmen muistetaan Jacqueline Kennedyn isoista ovaalilaseista. Toisaalta modit suosivat minimalistisia kehyksiä.

Menestyneeksi aurinkolasikauppiaaksi edenneen Sam Fosterin Foster Grant -liikkeen Who’s that behind those Foster Grants? -mainoskampanjat olivat varsinaisia kuka kukin on -listoja. Laseissa poseerasivat esimerkiksi Mia Farrow ja Anita Ekberg.

Persolin pilottilaseja jäljittelevä malli 649 kehitettiin suojaamaan Torinon raitiovaunukuskien silmiä  pölyltä. Mallista tuli klassikko, kun Marcello Mastroianni käytti niitä elokuvassa Avioero italialaiseen tapaan. Laseista tehtiin myöhemmin kokoontaittuva malli 714, jonka ikuisti valkokankaalle toinen tyyli-ikoni, Steve McQueen, Seikkailija Thomas Crownissa.

1970-luku

Sopivan pyöreät. Psykedelia ja hippikulttuuri olivat kaikkialla. Hippien vaikutus aurinkolaseihin näkyi metallisankaisina, pyöreinä laseina eli niin sanottuina teashades-laseina. John Lennonin lisäksi tyyliä on suosinut muun muassa Ozzy Osbourne: värilliset lasit peittivät hyvin rokkarien punoittavat silmät. Myöhemmin rillimalli palasi hetkeksi sellaisiin elokuviin kuin Syntyneet tappajiksi ja Leon.

1980-luku

Ilmavoimat päässä. Muotivuoroon tulivat pilottilasit ja sälekaihtimia muistuttavat shutter shadesit. Vaikka jälkimmäisiä oli jo 1950-luvulla, niistä tuli ilmiö vasta leikkisän kasarimuodin myötä. Pilottilasit olivat syntyneet jo vuonna 1937, kun Ray-Ban kehitti Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjille polarisoidut aurinkolasit suojaamaan ultraviolettisäteiltä ja ehkäisemään heijastuksia. Huippukausi oli vasta Top Gunin jättöpyörteissä. Myynti kasvoi Tom Cruisen kasvoihin yhdistettynä lähes puolella. Vielä suurempi vaikutus elokuvalla oli armeijaan: merivoimien lentäjiksi haluavien määrä kasvoi 500 prosenttia.

1990-luku

Bono, vain Bono. Vuosituhannen viimeisestä kymmenluvusta on jäänyt harvalle pysyviä aurinkolasimuistoja. Johtuisikohan se siitä, että 1990-luvun tunnetuimmat aurinkolasit olivat Bonon kärpäslasit. Bono-mallin motiivi paljastui vasta äskettäin, kun laulaja kertoi kärsivänsä sokeuttavasta silmäsairaudesta. Vuosikymmenen toinen erikoismalli oli Kreisi collegen Dwayne Waynen nostettavat saranarillit. Jollakin saattaa toki olla vielä laatikon pohjalla ysärivillitykset, värikkäät peililasit, jotka saattoi vääntää solmuun ja silti ne palasivat oikeaan muotoonsa.

2000-luku

Shaden paluu. Vuosituhannen alussa on kierrätetty kestotyylejä. Blues Brothersista tuttuja Ray-Ban Wayfarereita pidetään maailman myydyimpänä aurinkolasimallina. Ne syntyivät 1950-luvulla, kukoistivat 80-luvulla ja nousivat tuhkasta 2000-luvulla. Myös kaihtimet ovat taas tätä päivää. Kanye West käytti Graduation-kiertueellaan Alain Miklin shutter shadeseja, ja mitä artisti edellä, sitä valtiomies perässä. Barack Obama kuvattiin tähtilippukuvioiset shutterit päässä vuoden 2012 presidentinvaalikiertueellaan. ■

Julkaistu: 11.6.2015