
Oppi menee perille pelaamalla – Itä-Suomen yliopiston pakohuone opettaa ongelmanratkaisutaitoja
Pakohuone soveltuu tutkimuskäytössä vaikkapa ryhmätyöskentelytaitojen ja vuorovaikutustilanteiden analysointiin.
Varakkaan kartanonomistajan jälkeläiset etsivät testamenttia, mutta kekseliäs isä onkin piilottanut sen varkailta erilaisten vihjeiden taakse.
Vihjeitä löytyy ultraviolettivalolla seinäkartasta ja numerokoodeja voi etsiä virtuaalilaseilla 360 asteen valokuvasta, joka on otettu kartanon puistosta.
Valo- ja äänimerkkien suhteen on oltava valpas ja vanhat diat saattavat kätkeä koodin puhelimeen, jolla avataan bluetooth-lukko. Tässä demoesimerkki Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen pakohuonetehtävästä.
Pakohuone on peliä
Pakohuone on valtakunnallisesti, ja todennäköisesti maailmanlaajuisestikin, ainutlaatuinen kokonaisuus. Se tuo opetukseen pelillisyyttä ja kehittää opiskelijoiden ongelmanratkaisutaitoja.
– Tehtävissä päästään hyödyntämään monipuolisesti teknologiaa, jota uudet opetussuunnitelmat peräänkuuluttavat. Pakohuonetta voi käyttää missä tahansa oppiaineessa, kertoo Itä-Suomen yliopiston yliopisto-opettaja Ville Tahvanainen.
Maantieteen opettaja voi järjestellä tilaa kartanlukutaitojen opettamiseen. Kauppatieteissä voidaan simuloida johtajuusoppeja ja osto- ja myyntitilanteita, joita analysoidaan jälkikäteen videolta. Matematiikan tehtäväsarjat voivat johtaa geometristen ongelmien ratkaisemiseen.

Koko luokka kerralla
Kolmessa tehtävähuoneessa voi olla samanaikaisesti useita ryhmiä, ja tilaan mahtuu kokonainen koululuokka.
– Pakohuoneen ongelmanratkaisusarjat ja pelillisyys motivoivat oppilaita oppimaan asioita uudella tavalla. Siellä voidaan tutkia, kuinka saada erilaiset oppilaat osallistumaan yhteistyössä ongelmanratkaisuun ja oppimaan, jos koulun penkissä istuminen ei muuten kiinnosta.
Tutkimuskäytössä pakohuone soveltuu esimerkiksi ryhmätyöskentelytaitojen ja vuorovaikutustilanteiden analysointiin.
Pakohuone on osa Sm4rt LOC -hanketta, ja sen suunnittelussa on ollut mukana opettajankoulutuksen, fysiikan, tietojenkäsittelytieteen ja Joensuun Mediakeskuksen osaajia.