
Nyt sähkötupakoissa pyörii animaatio vapettajan iloksi – Ketä tupakkayhtiöt yrittävät nyt koukuttaa?
Näytöllinen vape voi olla tupakkayhtiöiden uusi keino houkutella nuoria sähkötupakan käyttäjiksi.
The Atlanticin alkuperäisen, englanninkielisen jutun voit lukea tästä linkistä.
Seurasimme aiemmin syksyllä kotikatsomossa baseballin pudotuspeliottelua, kun yksi ystävistäni kaivoi sähkösavukkeensa esiin. Laite pisti heti silmääni. Olin kerta toisensa jälkeen saanut hämmästellä lukuisia erilaisia kertakäyttöisiä sähkösavukkeita, joita hän osti, kun edellisestä laitteesta loppui nikotiini – omituisia makuja, lukemattomia eri tuotemerkkejä.
Tämä tuote kuitenkin poikkesi muista: siinä oli nimittäin näyttö. Naisen vapettaessa laitteen näytöllä pyöri hassu pikku animaatio, joka muistutti alkeellista versiota Pac-Man-pelistä.
Kävin tällä viikolla jutun tekemisen varjolla paikallisessa sähkötupakkaliikkeessä, ja totta se oli: näytöllä varustettuja laitteita näkyi kaikkialla. Myynnissä oli muun muassa Geek Bar Pulse X -niminen tuote, jota peittävällä näytöllä vilkkuu tähtikuvioita käyttäjän imaistessa laitetta. Watermelon Ice Razin näytöllä taas pyörii yksinkertainen liekkianimaatio.
Näytöllä varustetut sähkötupakat tulivat markkinoille viime vuoden lopulla ja ovat vasta äskettäin tulleet yleisesti saataville. Verkkokauppiaat myyvät näytöllisiä vapeja, joissa liikkuu ilmeisesti planeettoja, raketteja ja ulkoavaruudessa ajavia autoja.
Näytöt ovat pieniä, alle kymmenen senttimetrin levyisiä, ja laitteet ovat halpoja: ne maksavat alimmillaan vain 25 dollaria ja kestävät käytössä useita kuukausia.
Liikkeessä näkemäni Watermelon Ice Raz toi mieleeni vanhan Game Boy Color -käsikonsolin latausnäytöt. Ymmärrän kyllä, miksi tällainen nostalgia vetoaa kaltaisiini aikuisiin. Ongelmana on se, että nämä vapet saattavat kiinnostaa myös lapsia ja nuoria.
Yhdysvalloissa sähkötupakan ostamisen ikäraja on 21 vuotta, mutta laitteet ovat olleet suosittuja alaikäisten keskuudessa aina siitä lähtien, kun Juul-yhtiö teki ne tunnetuksi. Vaikka nuorten sähkötupakointi on vähentynyt viime vuosina johtuen muun muassa tiedotuskampanjoista, joissa nuoria varoitetaan vapettamisen riskeistä ja nikotiiniriippuvuudesta, näytön tuominen laitteisiin uhkaa vesittää viimeaikaiset edistysaskeleet.
Animaatioita vilisevä näyttö antaa ymmärtää, että sähkötupakointi on ”hauskanpitoa, leikkiä ja mukavaa ajanvietettä”, huomauttaa tupakkatuotteiden markkinointiin perehtynyt asiantuntija Robert Jackler Stanfordin yliopistosta.
Animaatioita vilisevä näyttö antaa ymmärtää, että sähkötupakointi on ”hauskanpitoa, leikkiä ja mukavaa ajanvietettä”.
Kuvitellaan, että olet vaikkapa kahdeksannella luokalla, ja luokan suosituimmalla tyypillä on vape, jonka näytöllä leiskuu liekkejä. Totta kai haluat samanlaisen!
Tällaiset laitteet ovat niin uusia, että vielä ei tiedetä, kuinka suosittuja ne ovat lasten ja nuorten keskuudessa. Niihin liittyy kuitenkin useita varoitusmerkkejä.
Sähkötupakkayhtiöt ovat tulleet tunnetuksi siitä, että ne tarjoavat tuotteilleen lapsia houkuttelevia makuvaihtoehtoja, joilla on sellaisia nimiä kuin Banana Taffy Freeze ja Cherry Bomb. Näytölliset vapet ovat kenties vain uusi keino yrittää koukuttaa lapsia ja nuoria. Sähkötupakkateollisuus ”tuo keinolla millä hyvänsä markkinoille uusia ominaisuuksia, jotka houkuttavat uusia käyttäjiä, ja tämä on vain yksi esimerkki siitä”, sanoo Okanaganin Brittiläisen Kolumbian yliopiston apulaisprofessori Laura Struik, joka on tutkinut nuorten sähkötupakointia.
Sähkötupakkamerkki Mr. Fog, joka on erityisen suosittu alaikäisten keskuudessa, on jo tuonut markkinoille näytöllä varustetun laitteen.
Näytölliset sähkötupakat ovat vaarassa nousta trendi-ilmiöksi, ja trendit puolestaan leviävät lasten ja nuorten keskuudessa, jos joku heidän ihailemansa henkilö käyttää kyseistä tuotetta, toteaa Emily Moorlock, Sheffield Hallamin yliopiston markkinoinnin lehtori, joka on tutkinut nuorten sähkötupakointia.
Minullakin oli vastaavanlainen kokemus lapsena. Muistan, kuinka kerjäsin alakouluikäisenä vanhemmiltani Game Boyta, koska muillakin lapsilla oli sellainen. Vapettamisessa on kyse samanlaisesta ilmiöstä: kun viranomaiset kysyvät lapsilta ja nuorilta, miksi nämä ovat kokeilleet sähkötupakkaa, yleisin selitys on se, että kaverikin käyttää sitä.
Näytöt saattavat myös tehdä vapettamisesta koukuttavampaa. Tutkimusten mukaan jopa hyvin yksinkertaiset visuaaliset elementit, kuten vaikkapa retrovideopelit, saavat aivot erittämään dopamiinia.
Dopamiini on välittäjäaine, joka säätelee mielihyvän ja palkitsevuuden tunteita. Kolmen eri asiantuntijan mukaan jopa ne kaikkein alkeellisemmat vapet, jotka löysin – eli ne, jotka vain toistavat saman lyhyen animaation kerta toisensa jälkeen – voivat aiheuttaa dopamiiniryöpyn aivoissa ja sitä kautta lisätä käyttäjien halua jatkaa tuotteiden käyttöä.
Sähkötupakka-alaa edustavan Vapor Technology Association -edunvalvontaryhmän johtaja Tony Abboud pitää uutuuslaitteita teknologisena edistysaskeleena. Animaatioiden lisäksi näytöillä voidaan kertoa, kuinka paljon akkua ja höyrystettävää nikotiininestettä laitteessa on jäljellä.
Abboudin mielestä kansanterveysalan toimijat yrittävät leimata näytölliset vapet ”jälleen yhdeksi huonoksi esimerkiksi” siitä, kuinka ala markkinoi tuotteitaan lapsille ja nuorille, vaikka todellisuudessa nuorten sähkötupakointi on vähenemässä.
”Se, että uudessa teknologiassa on jokin uusi ominaisuus, ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseinen ominaisuus olisi kehitetty tuotteen markkinoimiseksi nuorille”, hän sanoo.
Näytöillä ei kuitenkaan ole mitään muuta tarkoitusta kuin tarjota halpaa viihdettä käyttäjälle.
Abboud ja muut vapettamisen puolustajat huomauttavat, että sähkösavukkeet eivät ole vain houkutin, joka voi tehdä nuorista nikotiiniriippuvaisia, vaan ne tarjoavat myös keinon, jonka avulla tupakoitsijat voivat lopettaa sauhuttelun.
Sähkösavukkeista voi olla hyötyä kansanterveydelle, koska ne ovat turvallisempia kuin perinteiset savukkeet ja vähintään yhtä tehokkaita kuin markkinoiden muut tupakoinnin lopettamiseen tarkoitetut tuotteet. Jopa makuaineita sisältävät vapet – jotka kylläkin houkuttavat lapsia ja nuoria – voivat auttaa aikuisia vaihtamaan tupakan sähkösavukkeisiin.
Näytöillä ei kuitenkaan ole mitään muuta tarkoitusta kuin tarjota halpaa viihdettä käyttäjälle. Jos aikuiset vapettajat haluavat nähdä, milloin laitteen akku on loppumassa, ratkaisu voisi olla pieni merkkivalo, kuten palovaroittimessa. Liekit ja tähtikuviot ovat yksinkertaisesti turhia.
Nuorten sähkötupakointi on herättänyt huolta jo vuosien ajan ja nyt näyttää vihdoin siltä, että viesti vapettamisen vaaroista on alkanut mennä perille. Miksi vaarantaisimme tämän kehityksen jonkin pienen näytön takia?
©2024 The Atlantic Monthly Group. Kaikki oikeudet pidätetään. Jakelu: Tribune Content Agency, LLC.
Käännös: Apropos lingua.