Apu

Näillä vinkeillä teet hyviä kauppoja kirppiksella



Näillä vinkeillä teet hyviä kauppoja kirppiksella

Juuri tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat yhä kirpputorikansaa. Lue myös vinkit, miten saat vanhoista vaatteista parhaan tuoton.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat iStock, Kari Kaipainen

Suomalaiset ovat yhä kirpputorikansaa 

Tutkimus. Vaikka netin käytetyn tavaran osto- ja myyntisivustot ovat paljon julkisuudessa, suomalaiset ostavat käytettyä tavaraa yhä eniten perinteisiltä kirpputoreilta, kertoo Ikea Suomen teettämä, kesäkuussa julkaistava tutkimus.

Tutkimuksen mukaan peräti 79 % käytetyn tavaran ostajista on myynyt tai hankkinut 

käytettyä tavaraa perinteisillä kirpputoreilla. 

Samaan aikaan netissä toimivat osto/myynti-sivustot ovat kasvattaneet suosiotaan,  64 % vastaajista on tehnyt kauppaa verkossa. Kavereilta ja tuttavilta käytettyä tavaraa on ostanut ja myynyt 40 % vastaajista. Facebookin osto/myynti-ryhmistä ostoja ja myyntejä on tehnyt 28 %.

Tutkimuksen vastauksista nousee esiin muitakin kiinnostavia tietoja, kuten se, että noin puolet suomalaisista ostaa käytettyä tavaraa ainakin kerran vuodessa (48 % vastaajista). 

Naiset ovat myös aktiivisempia käytetyn tavaran ostajia (ja myyjiä) kuin miehet.

Eniten käytettynä ostetaan vaatteita ja tekstiilejä (54 %) sekä huonekaluja (53 %). Näiden tuotteiden osalla on selkeä sukupuolijako.

Tutkimukseen vastanneista naisista näitä hankintoja on tehnyt lähes kaksi kolmesta, mutta miehistä vain reilu kolmannes.

Tutkimus on toteuttanut IRO Research 

18.–25.4.2016. Tutkimuksen otos painotettiin 

iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000. 

Heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina Ikea järjestää kirpputorin kaikkien Suomen Ikea-tavaratalojen sekä -lähipisteen pihoilla.

Myy perinteisellä kirppiksellä

1. MIETI, MISSÄ MYYT. Itsepalvelu- tai pöytäkirppis, jossa olet itse myymässä, on hyvä vaihtoehto, kun myytävää on paljon ja se on pää­asiassa edullista ketjuliikevaatetta. Usein kannattaa rajata myynti kerralla joko aikuisten tai lasten vaatteisiin. Pöydät ovat pieniä, ja lastenvaatekasat voivat hätistää monta potentiaalista naistenvaatteiden ostajaa (ja toisinpäin). 

Lastenvaatteille kätevä paikka on lastenvaatteisiin erikoistunut kirppis. Esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitto järjestää suosittuja lastenvaatekirppiksiä, joihin voi ilmoittautua myymään.

Kun päivystät myyntipöydän takana, puuhasta tulee mukavan sosiaalista. Oman kotikaupunginosan pihakirppiksellä tutustut samalla naapureihin. On hienoa nähdä, kuinka sinulle turha vaate onkin toiselle pitkään etsitty aarre. 

Facebookin voi valjastaa myös perinteisen kirppismyynnin avuksi. Kysy, saako itsepalvelukirppiksen Facebook-seinällä mainostaa, että olet juuri vienyt myyntiin vaikka koon 42–44 naistenvaatteita tai lasten talvikenkiä.

2. KARSI ENNAKKOON. Jos länttäät myyntipöytääsi kaikki mahdolliset rievut, koko satsista tulee nuhruisen näköinen. Valitse siis myyntiin vain ne vaatteet, joiden uskot menevän kaupaksi. Käytettyjä tekstiilejä liikkuu valtavasti, ja siksi nyppyinen ja harmaantunut tai rikkinäinen ketjurätti tuskin kelpaa edes ilmaiseksi.

Klassinen perusvaate myy usein parhaiten, mutta trendejä ei kannata tuijottaa liikaa. Vaikka vaate olisi sinun silmissäsi jo jäänyt pois muodista, joku muu voi nähdä sen toisin.

Lastenvaatteissa vähiten kysyntää on pienten vauvojen tamineissa: niitä saa kavereiltakin säkeittäin. Yleensä parhaiten käyvät kaupaksi koon 86–110 vaatteet.

3. SATSAA ESILLEPANOON. Älä tunge pöytää liian täyteen vaan tuo vaatteita mieluummin myyntiin erissä. Laita niitä useaan pinoon, jotta vaatteita on helppo selailla. Käy itsepalvelukirppiksellä säännöllisesti siistimässä pöytää.

Pese pitkään säilytyksessä olleet vaatteet. Etenkin vauvanasut kellastuvat helposti. Silittäminen on keino, jolla perusvaatteiden myyjä voi erottautua.

Merkitse lapuille, mitä ja minkäkokoisia vaatteita sinulla on kaupan. Ryhmittele lastenvaatteet ja merkitse eri kokojen osiot, jotta esimerkiksi kokoa 68 hakeva löytää heti etsimänsä. 

Mieti, onko myymilläsi vaatteilla jokin erityisominaisuus. Kauppa voi käydä paremmin, jos kerrot esimerkiksi, että ne on pesty vain hajusteettomilla pesuaineilla.

Pakkaa pieniä tuotteita houkutteleviksi pakkauksiksi: esimerkiksi minigrip-pussiin neljä paria lasten sukkia siisteissä nipuissa ja päälle lappuun kokotiedot.

Levitä kirppispöydälle alustaksi kaunis kangas. Jos olet itse myymässä, pue päälle kivat vaatteet ja tällää tukka ja naama nätiksi. Moni katsoo myyjästä, kannattaako pöytää mennä edes tonkimaan.

4 .HINNOITTELE OIKEIN. Älä ylihinnoitte-le. Esimerkiksi lasten peruspaidoista ja -housuista ei kannata pyytää paria euroa enempää. Ole valmis tinkimään tarvittaessa. 

Tunnearvoa et voi laskuttaa. On turha perustella kallista hintaa sillä, miten rakas vaate sinulle oli. 

Älä myöskään mieti, paljonko maksoit vaatteesta uutena. Ostajaa ei kiinnosta, millä hinnalla sinä olet vaatteen ostanut vaan millä summalla kaupasta saa uuden vastaavan. Siksi kannattaa olla tietoinen alennusmyyntitarjonnasta. Aleja on paljon ympäri vuoden, ja vaatteita on helppo ostaa myös ulkomaisista verkkokaupoista. Jos tuote on kaupan hyllyllä 50 prosentin alennuksessa, et voi pyytää käytetystä puolta uuden hinnasta, vaikka itse olisit maksanut täyden hinnan.

Muista, että muoti vaikuttaa lastenvaatteissakin. Tällä hetkellä suosittuja ovat skandinaaviset, graafiset vaatteet ja väreistä mustat, harmaat sekä pastellisävyt. Vanhanmalliset haalarit tai seitsemän vuoden takaiset retrokuosit eivät ole enää samassa arvossa, vaikka merkkivaatteita olisivatkin. 

Jos et halua viedä myymättä jääneitä vaatteita enää kotiin, selvitä paikkakuntasi vaatekeräyspisteet. Kannattaa myös kysyä, onko kirppiksellä systeemiä tätä varten. Toiset kirppikset toimittavat myymättä jääneet tavarat eteenpäin hyväntekeväisyyteen.

Myy nettikirppiksellä 

1. VALITSE OIKEA FOORUMI. Yksittäisten tuotteiden, varsinkin vaatteiden, myyminen netissä on aikaavievää, ja siksi siellä kannattaa kaupata ennen kaikkea hieman tyyriimpiä merkkivaatteita. Niistä saat parhaan hinnan merkin omilla Facebook-kirppiksillä, koska siellä liikkuvat kyseisen tyylin fanit. 

Omat ryhmänsä löytyvät esimerkiksi Marimekon, Espritin ja Odd Mollyn vaatteille. COS & Filippa K -ryhmä on laajentunut etenkin pohjoismaisten brändien myyntipaikaksi. Jos hinta ja laatu kohtaavat, kauppa käy pian. 

Lastenvaatteista hyvin myyvät esimerkiksi Molo, Polarn o Pyret, Racoon, Mini Rodini ja Ticket to Heaven, ja niistä erityisesti ulkovaatteet. Hyväkuntoisesta vaatteesta maksetaan jopa 60–70 prosenttia uuden hinnasta. Seuraa kirpputorin hintatasoa ennakkoon, jotta saat käsityksen, paljonko voit vaatteesta pyytää.

Monilla kaupunginosilla tai kunnilla on omia FB-kirppiksiään. Niiden etuna on se, ettei tuotetta tarvitse postittaa, jolloin hinnan voi pitää matalampana. Lastenvaatteissa kätevä tapa on ilmoittaa ryhmässä, että sinulla on tarjolla tietynlaisia vaatteita, joita saa tulla kotiisi katsomaan. Sen jälkeen sovit treffejä yksityisviesteillä. Lasten ketjuliikevaatteita voit kokeilla myydä myös isona könttänä – tosin silloinkin yksittäisen vaatteen tuotto jää pieneksi, eli motiivisi täytyy olla ennemmin vaatteista eroon pääseminen.

Jos FB-kirppisten sosiaalisuus ja koodikieli uuvuttaa, hyvä vaihtoehto on Tori.fi. Sen käyttö on helpointa kännykkäsovelluksella: otat kuvan puhelimella ja julkaiset ilmoituksen parilla klikkauksella. Tori.fi:ssäkin parhaiten arvonsa säilyttävät laatumerkit, kuten Acne, Filippa K, Vuokko, Marimekko ja Minna Parikka.

2. OTA MYYVÄT KUVAT. Vaatteiden kuvaaminen on tärkein osa myyntiprosessia. Epätarkka ja pimeä otos ei ole myyvä. Laadukas kännykkäkuva riittää, järjestelmäkameraa et tarvitse.

Silitä ryppyinen vaate. Rypyt korostuvat kuvassa ja luovat nuhruista mielikuvaa. 

Ota kuva ikkunan ääressä luonnonvalossa tai näe vaivaa valaisun eteen. 

Taustalla on väliä: tiskivuoret ja riehuvat lapset eivät houkuttele ostamaan. Pyri selkeyteen ja raikkauteen. Valitse mieluiten valkoinen tausta, kuten verkkokaupoissa. 

Vaatteen täytyy näkyä kokonaan. Asettele se kauniisti henkarille tai pue yllesi, jotta ostaja näkee, miten vaate laskeutuu päällä.

Ota myös lähikuva vaatteen pinnasta. Monet pyytävät sellaista nähdäkseen, onko pinnassa pesuhaituvaa tai nyppyjä. 

Voit lisätä hinnan myös suoraan kuvaan kuvankäsittely­applikaatiolla, jolloin se pomppaa silmään heti. Tämä kannattaa etenkin, jos tuote ei ole houkuttelevin mutta hinta on halpa.

3. LAADI HYVÄ MYYNTITEKSTI. Perehdy Facebook-kirppiksellä ryhmän sääntöihin ennen ilmoituksen laatimista.

Ilmoita myyntitekstissä kaikki olennainen tieto: vaatteen merkki, väri, koko, materiaali ja pesuohjeet, mikäli niissä on jotain erityistä. Kerro myös, mikäli koko poikkeaa totutusta eli esimerkiksi S-koon paita on reilua mitoitusta. Älä jaarittele liikaa.

Lastenvaatteista kannattaa kertoa myös mitat, sillä ne kertovat enemmän kuin koko. Monet kysyvät niitä ennen ostopäätöstä, joten mittaa vaate jo ilmoitusta laatiessasi: kainalo-kainalo, kainalo-hihansuu, niskasauma-haarasauma ja haara-lahkeensuu. 

Laadi myyntiteksti raadollisen rehellisesti. Syynää vaate tahrojen, reikien ja langanpurkaumien varalta ja ilmoita niistä. 

Kerro myös, miten haluat kaupat tehdä. Suostutko postittamaan tuotetta vai sovitko vain noudosta? Poista ilmoitus, kun kaupat on tehty. Kyselijöille on kohteliasta vastata sen jälkeenkin.

4. AJOITA OIKEIN. Paras aika julkaista myynti-ilmoitus on perjantai-, lauantai- tai sunnuntai-iltana noin kello 19–21. Silloin perheenäideillä on aikaa selata nettikirppiksiä, kun lapset on saatu nukkumaan. Kauppojen alennusmyyntien aikaan nettikirppiksillä voi olla hiljaisempaa. Silloin ei kannata aloittaa myymistä. Myöskään lomien aikaan kauppa ei yleensä käy kuumimmillaan.

Myy etenkin ulko- ja lastenvaatteet sesonkien mukaan: talvitakit ja toppahaalarit varhain syksyllä ja välikausihaalarit ja kevättakit kevättalvella. Toisaalta lasten kesävaatteilla voi olla hiihtolomien aikaan kysyntää, kun perheet suuntaavat etelään ja viimekesäiset t-paidat ovat jääneet pieniksi. 

Netin etu on myös pidempi sesonki. Helmikuussa talvihaalarit voivat jo olla kaupoista loppu, mutta nettikirppiksillä myynti jatkuu, jos lapsi venähtää pituutta.

Puhu nettikirppistä

av = Alustava varaus. Varaaja ilmoittaa haluavansa tuotteen mutta pyytää lisätietoa ennen kuin sitoutuu kauppoihin.

jono = Ostaja jää jonottamaan, mikäli av:n tekijä ei ostakaan tuotetta.

ei av:ta = Nopein ostaja saa tuotteen. 

Samaa asiaa ajaa ”ostan ohittaa av:n”.

hp = Hintapyyntö.

kv = Kaverivaraus. Tuote varataan kaverin puolesta ja hänen nimensä tägätään perään. 

lh = Lähtöhinta.

mmm = Tuote on myynnissä myös muualla.

ostan = Kommentoija sitoutuu ostamaan tuotteen.

pk = Postikulut.

spk = Sisältää postikulut. 

up = Myyjä kirjoittaa ilmoituksensa kommenttikenttään ”up” tai jonkin kommentin, jotta saa ilmoituksen ylemmäs seinällä. 

Ryhmissä on yleensä säännöt, kuinka usein saa uppailla.

vain nouto = Myyjä ei postita tuotetta vaan se noudetaan häneltä.

yp = Ryhmän ylläpitäjä(t).

yv = Ostaja lähettää sinulle yksityisviestin keskustellakseen kaupoista.

Juttua varten on haastateltu Ipanainen-lasten­vaate-kirppiksen omistajaa Anu Mäkistä, Tori.fi:n 

yhteisöpuutarhuria Terhi-Mari Honkasta sekä kahta kokenutta kirpputorimyyjää. Juttu on 

ilmestynyt alkuperäisessä muodossaan Kotivinkki-lehden numerossa 2/2016.

Teksti Maija Kangasluoma / Kotivinkki, kuvat Istock ja Kari Kaipainen

Julkaistu: 2.6.2016