
Testasin Helsinki-Vantaan lentokentän kaikki lounget – lue myös mikä uusi ilmiö näkyy loungeissa kautta maailman
Suomen päälentokentällä on avattu uusia lounge-odotustiloja ja freesattu vanhoja. Mondo on käynyt matkoille mennessä tänä vuonna niissä kaikissa ja kertoo tässä niiden plussat ja miinukset. Ympäri maailman loungeissa on nyt uutta ruuhkaa – kerromme miksi.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.
Paljon matkailevien yksi ilo on perinteisesti löytynyt lentokentiltä: miellyttävät lounge-tilat. Kun reissuissa saa usein väistellä tungosta ja etsiä rauhallista istumapaikkaa, lounget pelastavat. Ne ovat pitkään myös edustaneet matkailun luksusta, joutuuhan loungekäynnistä maksamaan useita kymmeniä euroja tai omistamaan esimerkiksi luottokortin, jonka etuihin vierailu kuuluu.
Luksuksen sädekehä on kuitenkin vauhdilla rapisemassa. Yhä useammat lounget ottavat sisään suurempia asiakasmääriä, mikä tuo tungosta.
Moniin paikkoihin ei enää pääse kiireaikoina lainkaan sisään ilman ennakkoon tehtyä, maksullista varausta. Esimerkiksi Lontoon Heathrow’n lounget käännyttävät matkailijan nyt usein vain ovelta pois, jollei tällä ole varausta tai todella premiumluokan lentolippu.
”Suurilla kentillä moni lounge ei enää ota kävijöitä sisään ilman maksullista ennakkovarausta. Joskus sisään voi päästä jonottamalla.”
Toisinaan lounget ottavat ilman varausta sisään pyrkiviä matkailijoita jonoon. Oma näppituntumani ahkerana reissaajana on, että jos on enemmän kuin tunti aikaa kentällä, jonoon kannattaa mennä. Edellä mainitussa Heathrow´ssa esimerkiksi kolmosterminaalin No 1 Lounge saattaa ottaa jonoon niin, että matkailija saa viestin, kun tilaa vapautuu. Itse sain taannoin sisäänpääsyn näin varttitunnissa, ilman maksullista varausta.

Maailman laajimman loungeverkoston ovet ovat avautuneet monelle matkailijalle Priority Pass -yrityksen edulla. Sen kautta loungevierailut kasvoivat viime vuonna todella paljon, jopa noin 30 prosenttia, kertoi äskettäin The New York Times.
Jupina lisämaksuista ja ruuhkaiset odotustilat ovat tietysti vain etuoikeutettujen reissaajien pikku harmi. Toisaalta hintojen yleisesti noustessa matkailijan on oltava tarkkana, saako rahalleen vastinetta ja mistä saa parhaat palvelut.

Olen käynyt vuoden sisällä Helsinki-Vantaan lentokentän kaikissa kuudessa loungessa. Jos joku nyt päivittelee, että onpa siinä työkseen matkailevalla hulppeat olot, kerrottakoon, että olen päässyt odotustiloihin kuten useimmat muutkin reissaajat tekevät: omaan luottokorttiini sisältyvällä edulla. Tätä juttua varten työnantajani maksoi käynnin yhdessä loungessa, johon en kortillani päässyt.

Hyvä uutinen suomalaisille matkailijoille on se, että Helsinki-Vantaan lounget ovat kaikki mukavia, ja ne ovat kohtalaisen hyviä myös koko maailman mittapuulla. On olemassa runsaasti maita, joiden isoilla kentillä lounget ovat paljon heikompia.
Nämä suomalaiset odotustilat ovat siistejä ja ruuiltaan ainakin käyttökelpoisia, osa mainioitakin. Todellista wau-luksusta Helsinki-Vantaalta ei löydy, mutta eipä siitä Suomessa ole paljon tarjontaa eikä sille kysyntää muuallakaan.
Olen käynyt Helsinki-Vantaan loungeissa yleensä aamuisin tai päivällä, joten en ole kokeillut tilojen suihkuja enkä maistellut mitään väkevien juomien valikoimista.
”Myös Helsingin kentällä näkyy, että loungeissa käy paljon väkeä. Jos pääsystä pitää erikseen maksaa, voi olla vuorokaudenajasta kiinni, onko loungen tarjonta hinnan väärti.”
Huonompi uutinen matkailijalle: myös täällä näkyy se yleistyvä ilmiö, että yhä useammin tilat ruuhkaantuvat. Ja jos loungesta pitää maksaa eikä pääse sisään esimerkiksi luottokortin edun kautta, on usein kellonajasta ja tuurista kiinni, onko ruokatarjoilu todella hinnan väärti.
Vaikka odotustilojen aamiaiset ovat melko hyviä, eivät ne usean kympin arvoisia ole. Vasta lounas- tai illallistarjoilu ja alkoholijuomat tuovat oikeasti vastinetta pääsymaksulle.
Helsinki-Vantaan loungeissa maksullisen sisäänpääsyn hinta vaihtelee noin 30-55 euron välillä. Tarkka hinta määrittyy sen mukaan, ostaako pääsyn loungen vastaanotosta, lentoyhtiön kanta-asiakasedulla tai jonkin muun edun kanssa.

1 | Paras ruoka löytyy uudesta OP Loungesta
Vuoden alussa Schengen-alueen odotustila portin 22 lähellä uudistui OP Loungeksi. Sen isoista ikkunoista avautuu näkymä kentälle. Loungen ainoa varsinainen miinus tulee paikoin kapeasta ja mutkikkaasta tilasta.
Iso plussa ropsahtaa sen sijaan siitä, että usean käynnin perusteella täältä saa yleensä kentän parhaat lounge-ruuat. Päiväsaikaan tarjolla on ilahduttavan monipuolisia salaatteja sekä lämpimiä ruokia ja jälkkäriä. Aamiainen tuntuu runsaalta, ja pikku tapas-annokset tuovat tarjoiluun ripauksen tyyliä.
Kerran varhaiselle lennolle mennessä OP Loungen avautumista odotti pitkä jono asiakkaita, mutta ystävällinen henkilökunta hoiti kaikki sisään nopeasti. Ja kyllä näistä tiloista hyvä istumapaikka löytyy, kun hetken etsii.

2 | Kaksi Aspire Loungea ovat käteviä ja toimivia
Schengen-alueen lentojen lähtöporttien alueella on kaksikin Aspire Loungea, ja ne ovat molemmat siististi hoidettuja ja käteviä. Portin 13 vierellä olevan loungen tilassa jo muutamankin kävijän äänet kaikuvat aika kovaa. Portin 27 Aspire Lounge on uudistettu, ja sieltä avautuvat näkymät kentälle.
Ruoka- ja juomatarjonta portin 27 Aspiressa vastaa mukavaa tasoa, jota on saatavilla useilla eri maiden lentokentillä. Onko se 39 euron pääsymaksun arvoinen? Jos ei nauti ruuan kanssa alkoholia, tuolla hinnalla saa kyllä paremman aterian muualla. Portin 13 loungen tarjonta on vähän niukempaa, enkä itse ehkä maksaisi siitä useaa kymppiä.

3 | Finnairin uusittu lounge on kohtalaisen mukava
Finnair uudisti jokin aika sitten Schengen-alueen loungensa portin 21 lähellä. Siinä on kaksi puolta. Useammille asiakkaille tarjolla oleva Finnair Business Lounge on tiloiltaan käytännöllinen, ja pisteitä tulee esimerkiksi siitä, että osa istuinpaikoista on selvästi erotettu hiljaisemmaksi alueeksi. Ruokaa ja juomaa on tarjolla hyvin, mutta valikoima ei välttämättä ilahduta.
Mondon käyntikerralla lounaan pääruoka oli ruskeaa soosia, joka esiteltiin nimellä perinteinen suomalainen makkarakastike. Suomalaisten arkinen halparuoka tuntuu väärältä valinnalta, kun loungen pääsymaksu on 40 euroa ja Finnair plus -alennuksen kanssakin 30 euroa.
Makkarakastikkeen parina oli vetelää muusia, ja jälkiruuaksi oli mustikkahyytelöllä peitettyä kuivahkoa kakkua. Vaihtoehtona jälkkäriksi oli vain vähän hedelmiä (kokonainen omena tai appelsiiniviipaleita), ei edes keksejä. Joskus toisina päivinä loungen ruokatarjonta toki saattaa olla parempi.
Finnair on saanut tänä vuonna kovaa kyytiä lakkojen tuomien lentomuutosten ja muiden ongelmien vuoksi. En halua liittyä tällä moittimisella makkarakastikkeesta Finnairin dissaajiin, vaan kerron sen esimerkiksi siitä, että joskus ison yhtiön säästöt näkyvät ikävästi. Lennän usein Finnairilla, ja pääosin yhtiön lennoilla matkustaminen on oikein sujuvaa, sen hinnat ainakin tarjouskampanjoista ostettuina kohtuullisia ja palvelu kaikin puolin mukavaa.
Business Loungen vieressä on Finnairin Platinum Corner, jonne ei voi ostaa pääsyä: se on varattu Platinum- ja Lumo-asiakkaille. Paikan ruokatarjonta vaikuttaa melko samanlaiselta kuin Business-puolella: arkista suurehkoon luksukseen tottuneille. Platinum-väkeä hemmotellaan tietysti joillakin yksityiskohdilla, kuten mahdollisuudella levätä Yrjö Kukkapuron klassisella Karuselli-tuolilla.

4 | Paras tila on Finnairin non-Schengen-loungessa
Portin 52 lähellä, Schengen-rajojen ulkopuolelle lähtevien lentojen alueella sijaitseva Finnairin Business Lounge on kentän avarin ja samalla tiloiltaan mukavin. Istumapaikkoja on myös etäällä ruokatiskeiltä, mikä tuo rauhaa. Näkymiä tämä lounge ei tarjoa, muita mukavuuksia kyllä.
Finnairin non-Schengen-loungen ruoka on hyvää ja vaikuttaa paremmalta kuin yhtiön Schengen-puolen tarjonta.
Salaatit eivät ole yhtä runsaita kuin OP Loungessa, ja esimerkiksi butter chicken oli maustettu kovin miedoksi. Mutta useilla käynneillä täällä on saanut maukasta syötävää. Porkkanakakku oli ihanan mehukas, peruskuohuviini sopivan viileää ja ytimekästä. Toki 55 euron hinnalle onkin oltava vastinetta.
Tässä loungessa on usein paljon matkustajia, ja silti tilasta yleensä löytyy levollisia paikkoja. Keskellä on pyöreä baaritiski, ja parilla käyntikerralla on jäänyt mieleen, että jokunen ulkomainen matkailija on joutunut odottamaan palvelua baarin tyhjän tiskin luona. Mutta yhdessä OP Loungen kanssa tämä Finnairin lounge tarjoaa kentän parasta oleskelutilaa.
Platinum-asiakkaille on täällä oma Wing-tila, jossa on jopa sauna.

5 | Plaza Premium toimii hyvin hiljaisena aikana
Non-Schengen-alueella, portin 40 lähellä sijaitseva Plaza Premium on hyvä esimerkki siitä, että kun kävijöitä on vähän, lounge on hyvin mukava. Kun on ruuhkaa, paikka tuntuu meluisalta ja muita joutuu väistelemään.
Vaikka tässä loungessa on pieni keittiö, ruokatarjonta on vain kohtalaista. Tuntuu melkein siltä, kuin se olisi vain aamiaistarjonnan tasoista koko päivän ajan. Mutta kaikki paikassa toimii, henkilökunta on ystävällistä, lapsille löytyy pieni leikkisoppi ja tarjolla on jopa maksullisia nukkuma-podeja.
Mikä on Helsinki-Vantaan paras lounge? Sitä valintaa varten minun pitäisi käydä niissä vielä usein ja testata tiloja ja niiden tarjontaa eri vuorokaudenaikoina. Mutta tiivistyksenä voi sanoa, että OP Lounge ilahduttaa ruuillaan ja Finnairin non-Schengen-lounge tiloillaan.
Ja vaikka maailman loungeissa lisääntyy tungos, tarjoavat ne yhä mukavan hengähdyshetken – ja edes ripauksen matkailun luksusta.