Image

Mitä vuodesta 2015 jäi mieleen? Imagen popkirjoittajat listasivat mieleenpainuvimmat ilmiöt

Mitä vuodesta 2015 jäi mieleen? Imagen popkirjoittajat listasivat mieleenpainuvimmat ilmiöt

Mitä vuodesta 2015 jäi mieleen? Imagen popkirjoittajat listasivat mieleenpainuvimmat ilmiöt.
Teksti Image-toimitus
Kuvat Jussi Särkilahti
Mainos

TELEVISIO

Tubettajat valtasivat ruudun

Yle lähti tavoittelemaan somesukupolvea uuden julkaisupäällikkönsä Risto Kuulasmaan johdolla. Ajankohtaisohjelma Yle Kioski harjoitteli Instagramissa uutisointia, toimittajat joukkoistivat työtään ja juttuja kuvattiin mobiililaitteilla. Syksyllä omat ohjelmapaikkansa saivat mm. Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf sekä tubesta tuttu Mentaalisavuke.

Perinteinen tv, moido!

Yle Areenan, Netflixin ja HBO Nordicin kaltaiset suoratoistopalvelut jatkoivat nousuaan perinteisen television kustannuksella. Mainoskanavilla siitä katsottiin lähinnä realityjä, Ylellä urheilua ja ajankohtaisohjelmia. Areenasta katsottiin Siltaa ja Sykettä.

Sarjojen määrä räjähti

Yhdysvaltalaisen kaapelikanava FX:n toimitusjohtaja John Landgraf ennusti, että television kultakausi on jo saavuttanut huippunsa. Sarjojen ja kanavien määrä lähtee laskuun, sillä saturaatiopiste on lähellä: tänä vuonna Yhdysvalloissa nähtiin yli 400 fiktiivistä tv-sarjaa, mikä on tuplasti enemmän kuin viisi vuotta sitten. Onneksi SundanceTV ehti tilata Rectifylle neljännen kauden.

MUSIIKKI

Musiikki meemiytyi

Vuoden hitit olivat ennen kaikkea meemejä. Draken Hotline Bling -musiikkivideo oli tehty giffattavaksi. JVG kirjoitti Tarkenee-kappaleen hashtag mielessä. Räppäri Paperi T:n suosio osoitti, että meemin luovat lopulta kuulijat. Hänen lyriikkansa ei tulvinut hashtageja, mutta fanit väänsivät siitä uusia hokemia.

Psykedelia sai uudet sävyt

Psykedelia ei kurkistellut progen suuntaan vaan säkenöiviin diskopalloäänimaailmoihin. R&B-artisti Miguelin Wildheart-albumi oli täynnä psykedeelistä seksiä kuin Princellä aikoinaan. Tame Impalan Currents ja Beach Housen Depression Cherry pyörivät syvän psykedeelisissä vesissä, mutta levyillä ei ollut tippaakaan “rocksoittoa”.

Tulevaisuus alkoi

Tulevaisuus ei herättänyt muusikoissa “vieraantuneisuutta”, vaan vuonna 2015 sitä syleiltiin. Toisella levyllään Sanni brändäytyi scifiprinsessaksi ja katsoi hitissään haikeasti 2080-luvulle. Kanadalaisen Grimesin Art Angels -albumilla purkkapop ja electronica sekoittuivat värikkääksi kokonaisuudeksi, joka ei viitannut menneisyyteen, vaan tulevaisuuteen. Kokeellisen taidemusiikin tekijä Oneohtrix Point Never liitti fragmenttielektroonsa EDM-vaikutteita.

ELOKUVA

Disney jatkoi paisumistaan

The Walt Disney Company osti 2000-luvulla Pixarin, Marvelin ja Lucasfilmin. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2014 liki 50 miljardia dollaria, ja Avengersin, Pixar-animaatioiden ja Star Warsin kaltaiset franchiset oheiskrääsämyyntinsä kanssa takaavat, että rahaa tulee taloon jatkossakin poskettomasti.

Pixar palasi

Pixar on viime vuodet tuhrinut tähteään Autot 2:n ja Monsterit-yliopiston kaltaisilla puolivillaisilla jatko-osilla. Siksikin Inside Out yllätti. Se on paitsi studion paras elokuva, myös yksi kuluneen elokuvavuoden kohokohdista: älykäs, sydämellinen, ihmisyyttä ymmärrettävin kuvin palasteleva. Kyseessä on myös vuoden tuottoisin animaatio.

Suomi-komedia kiinnosti

Luokkakokous on vuoden katsotuin kotimainen puolella miljoonalla katsojallaan, Napapiirin sankarit 2 ottaa sitä kovaa vauhtia kiinni. Mielensäpahoittaja rikkoi sekin puolen miljoonan rajan. Mitä kökömpää, sitä enemmän katsojia, sanoisi joku. Kiva, että kotimainen kiinnostaa, sanoisi toinen. “Vielä yksi kierros”, sanoisi Markus Selin.

TEATTERI

Omakohtaisuus löysi uuden tason

Vuoden voimakkaimmat esitykset olivat äärimmäisen henkilökohtaisia – ja yhteiskunnallisia. Milja Sarkolan Jotain toista Q-teatterissa käsitteli seksuaalisuutta ja halua rohkeasti mutta mässäilemättä. Noora Dadun henkilökohtainen suhde toi kaukaisen ja monimutkaisen aiheen, Lähi-idän tilanteen, kiinni katsojaan Teatteri Takomon Minun Palestiinani -esityksessä.

Suuri näyttämö tärähteli taas

Kristian Smedsin tulitus äänellä ja visuaalisuudella istui jälleen loistavasti Kansallisteatterin suurelle näyttämölle. Timo K. Mukan kirjaan pohjautuva Tabu hylkäsi sanat lähes kokonaan. Lopputulos oli kuin outo jumalanpalvelus, jonka jälkeen on vaikea sanoa, onko uskossa vai ei. Provokaatiota palvova Smeds nauraa varmasti  vielä tällä hetkelläkin partaansa.

Esitys karkasi näyttämöltä

Jos pidät nykytanssia tylsänä tai vakavana, sinun olisi pitänyt olla tässä katsomossa. Zodiakin Fields of Glory – Kunnian kentät valtasi urheilukentän Helsingissä ja Kuopiossa. Vaihtoehtoisissa urheilukisoissa esiintyi kymmeniä tavallisia miehiä, ja esitys kyseenalaisti raikkaalla ja hauskalla tavalla perinteisen sankaruuden ja maskuliinisuuden.

Musiikki: Iida Sofia Hirvonen, teatteri: Aino Salonen, televisio ja elokuva: Anton Vanha-Majamaa

Julkaistu: 6.1.2016