
Meteorologi Markus Mäntykannas ennustaa säätä rallikuskeille
Meteorologi Markus Mäntykannas tekee sääennustuksia Toyotan ralliautotiimille. Työ vie häntä ympäri maapalloa.
Mitä rallimeteorologi tekee?
— Rallimeteorologin työ alkaa hyvissä ajoin ennen kisoja kotona, kun selvitän tilastojen avulla, millainen sää kisakohteessa yleensä on, Markus Mäntykannas kertoo.
Kisapaikalle hän saapuu yleensä päivää ennen kilpailun alkua. Ralliviikonloppu on kiireinen.
— Silloin seuraan säätä taukoamatta. Keskustelen kuskien ja insinöörien kanssa, miltä sää näyttää ja miten se vaikuttaa tien kuntoon. On tärkeää tietää, onko tie kuiva vai märkä, mikä sen lämpötila on ja onko mahdollista, että tielle muodostuisi esimerkiksi kuuraa.
Kisapaikkoja on ympäri maapalloa. Siksi sääkin vaihtelee paljon.
— Tiimin täytyy esimerkiksi tietää, mitkä renkaat valitaan, jotta suorituskyky saadaan parhaaksi mahdolliseksi. Jos märällä tiellä ajaa kovilla renkailla, pito häviää ja ajamisesta tulee liukasta.
Kisapäivinä Mäntykannas laatii yleensä kolme ennustetta: aamuksi, iltapäiväksi ja illaksi.
— Jos sää on kovin vaihtelevaa, ennusteita voi olla enemmänkin.
Voitto voi olla kiinni sekunnin kymmenesosista. Siksi pienimmilläkin yksityiskohdilla voi vaikuttaa tulokseen.
”Ilmastoasiat huomioidaan ralleissa uudentyyppisillä hybridiautoilla, joissa päästöt ovat pienemmät.”
Autourheilua kritisoidaan ympäristön saastuttamisesta. Työssään meteorologina Mäntykannas näkee ilmastokriisin vaikutuksia.
— Ilmastoasiat huomioidaan ralleissa uudentyyppisillä hybridiautoilla, joissa päästöt ovat pienemmät. Suomen MM-ralli puolestaan pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä, joten päästöjen pienentäminen on tärkeässä roolissa, Mäntykannas kertoo.
Rallityö on vienyt Mäntykannasta moniin paikkoihin. Hän on käynyt muun muassa Virossa, Italiassa, Ruotsissa, Uudessa-Seelannissa, Japanissa, Keniassa, Meksikossa ja Chilessä.
— Pidän siitä, että pääsen työskentelemään vaihtuvassa ympäristössä huippuosaajien kanssa. Jokaisessa kohteessa olemme aina uuden tilanteen äärellä, kun sää voi olla hyvin erilaista kuin edellisessä kohteessa tai Suomessa. Jokainen reissu opettaa minulle jotain uutta.
Mäntykannas työskentelee Toyotan tallissa. Siinä kisaavat muun muassa Kalle Rovanperä, ranskalainen Sebastien Ogier, britti Elfyn Evans ja japanilainen Takamoto Katsuta.
Ikimuistoisimman hetkensä hän koki viime vuonna Uudessa-Seelannissa, kun Kalle Rovanperä vahvisti maailmanmestaruutensa.
— Kisa oli henkisesti rankka, koska sää oli hyvin vaikeasti ennustettava. Satoi ja paistoi vuoron perään, ja päivät olivat pitkiä. Sadekuurojen ennustaminen on hankalaa, koska ne ovat hyvin paikallinen ja pienikokoinen ilmiö. Osa tiestä voi olla märkä, mutta osa on kuiva. Tämä tietysti vaikuttaa myös rengasvalintoihin. Oli hieno fiilis, kun Kallen mestaruus vahvistui.