Apu

Mark Arnall paljastaa, millaista on työskennellä Kimi Räikkösen ja Mika Häkkisen kuntovalmentajana

Fysioterapeutti Mark Arnall aloitti 1990-luvun lopulla Mika Häkkisen treenaajana ja jatkoi 2000-luvun alussa Kimi Räikkösen apuna. Yhteisten matkojen varrelle on mahtunut paljon.
Kuvat All Over Press, Jean Francois Galeron / WRI2, Mark Arnallin kotialbumi

Brittifysioterapeutti Mark Arnall, 44, tuntee läheisesti suomalaisen sielunmaiseman. Vaikka myös Arnallin elämänkumppani on suomalainen, suomen kieli ei kuitenkaan ole tarttunut Arnalliin.

– Kun kuulen suomea, ymmärrän kyllä aiheet, mistä ihmiset puhuvat. En silti osallistu keskusteluihin, koska en tietenkään tajua kaikkia sanoja. Aikanaan yritin puhua suomea Kimin isän Matti Räikkösen kanssa, Arnall sanoo.

Oppivatko Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen sitten sinulta englantia?

– Eivät ainakaan hyvää englantia, sillä sehän olisi sellaista kovin valikoitua sanastoa. Minun yleinen kielitaitoni on surkea.

Kimi Räikkönen ja Mark Arnall.

Terapeutti ja kiipeilyopettaja

Arnall päätyi välikäsien kautta F1-hommiin vuoden 1997 alussa.

– Olen saanut valmentajan ja terapeutin koulutuksen Englannissa. F1-töihin siirryin Surreyn yliopistosta. Satuin opettamaan kiipeilyä eräälle tyypille, joka teki töitä McLarenille. Hän taas ei tiennyt, että teen terapeutin töitä kiipeilyopetuksen ohella.

– Maksaessaan minulle hän kertoi olevansa hommissa McLarenin F1-tallissa ja paljasti etsivänsä F1-kuljettajille terapeuttia, joka auttaisi heitä keskittymään suorituskyvyn nostamiseen. Vakuutin olevani kiinnostunut ja vähän myöhemmin lähdin jo töihin Wokingin tehtaalle.

”Kun yritän kirittää toista, minun on oltava kunnossa, että pystyn siihen.”
Mark Arnall

Aluksi Mark Arnall teki töitä David Coulthardin kanssa. Mika Häkkisen hän tapasi ensimmäisen kerran vuonna 1997 ennen kauden alkamista Lontoossa.

– Kauden ensimmäisissä kaukokisoissa tein vielä enemmän töitä Davidin kuin Mikan kanssa. Toukokuussa Monacon kisan jälkeen Mika pyysi minua valmentajakseen.

Häkkisen voitto viimeisessä kisassa Jerezissä tarjosi mahtavan huipennuksen kaudelle.

– Parasta oli tietysti se, että kun kuljettaja voittaa finaalikisan, hän pääsee uuteen kauteen tuntien saavuttaneensa jo jotain seuraavalta vuodelta. Se on hieno ja loistava tapa ladata mielensä MM-taistoon. Mika oli eri mies sen jälkeen.

Mark Arnallin ja Mika Häkkisen yhteistyö oli tiivistä ja se jatkui vielä, kun Häkkisen ura oli ohi ja valmennuksen kohde oli Kimi Räikkönen. Kuva vuodelta 2006.

Positiivinen tiimihenki

Huumoria viljeltiin, mutta kaikki hommat tehtiin hyvin ammattimaisesti. Kaksikolla synkkasi hyvin.

– Itse asiassa vietin ensimmäiset puoli vuotta asumalla hänen vierashuoneessaan Monacossa, kun hain omaa kämppää. Opin tuntemaan Mikan perheenkin aika hyvin. Siihen aikaan F1 oli erilaista. Kisoja ei ollut niin paljon kuin nykyään, mutta testejä oli aina kisojen välissä.

Kilpailu oli kireää ja matkustamista riitti.

– Vietimme varmaan lähes 300 päivää vuodessa yhdessä.

Kohokohta oli tietysti se ensimmäinen mestaruus 1998.

– Meillä oli hyvä auto ja paljon positiivista henkeä tiimissä, koska talvitestien perusteella tiesimme, että meillä on nopea auto. Mika kehui autoa kovasti. Kun menimme Australiaan totesimme, että auto on supernopea ja kaikkien motivaatio kasvoi entisestään. Tunnelma oli aivan ennätyskorkeuksissa.

– Oli mielettömän jänskää elää siinä mukana, kun kaudesta tuli niin kihelmöivä. Ferrari rutisti aivan hullun lailla ja alkoi kerätä isoja pisteitä. Viimeinen kisa Suzukassa oli sitten aivan fantastinen, Arnell muistelee.

– Oli niin upeaa päättää kausi mestaruuteen sillä tavalla.

Mark Arnall ja Mika Häkkinen ovat olleet ystäviä ja työtovereita jo 1990-luvun lopulta asti, jolloin Arnall tuli Häkkisen valmentajaksi.

Lopettiko Häkkinen liian aikaisin?

Arnall voitti Häkkisen kanssa vuosien 1998 ja 1999 mestaruudet. Kauden 2001 syksyllä Häkkinen ilmoitti vetäytyvänsä sapattivapaalle, miltä ei enää palannut.

Lopettiko Häkkinen uransa liian aikaisin?

– Vaikea sanoa. Sillä hetkellä kuitenkin tuntui, että päätös oli oikea. Jos vertaa Mikaa joihinkin toisiin kuskeihin, sanoisin, että hänen taidoillaan hän olisi voinut ajaa paljon pidempään. Mika oli supernopea ja tunsi auton tarkasti. Hän kuului luonnostaan erittäin taitaviin kilpakuljettajiin.

Häkkisen ja Arnallin välit ovat edelleen lämpimät. Viime syksynä Häkkinen ajoi vuoden 1998 autoaan Suzukassa.

– Kaikki ihanat muistot palasivat väkisin mieleen. Katsoimme Mikan kanssa autoa ja vertasimme sitä nykyisiin. Oli ravisuttavaa nähdä, kuinka valtavaa tekninen kehitys oli ollutkaan. Aivan uskomatonta, miten kaikki oli muuttunut. Suzukassa paikan päällä Mikan halaaminen tuntui yhtä riemukkaalta niin mestaruuden jälkeen kuin sitten 20 vuotta myöhemminkin, Arnall kaihoilee.

Kimi Räikkönen ajoi 2018 USA:n osakilpailussa uransa 21. voiton. Se on toistaiseksi Räikkösen viimeinen osakilpailuvoitto. PaluuTA voittokorokkeelle pitkän tauon jälkeen juhlittiin yhdessä Mark Arnallin kanssa.

Korkean tason luottamusta

McLaren värväsi kaudeksi 2002 Häkkisen tilalle 22-vuotiaan Kimi Räikkösen Sauberilta. Samalla Arnall siirtyi uuden suomalaisen kuntovalmentajaksi.

– Pidin Kimistä välittömästi. Hänellä on hyvä huumorintaju, mutta hän ottaa kyllä työasiat erittäin vakavasti. Kimi rakastaa ajamista ja on aina ollut hyvin rehellinen sen suhteen, mistä pitää ja mistä ei pidä. On kiva tehdä töitä niin rehellisen miehen kanssa.

Arnall painottaa, että valmentajalla ja kuljettajalla täytyy olla hyvät välit heti alkuun. Jos ei tulla toimeen keskenään, työstä tulee hyvin, hyvin hankalaa.

– Onneksi en itse ole joutunut sellaista kokemaan.

Aivan erityistä Arnallille oli tehdä töitä läheisesti yhdessä Kimin ja hänen manageriensa David ja Steve Robertsonin kanssa. Arnall otettiin mukaan kaikkeen manageriasioista siihen, mitä suljettujen ovien takana tapahtui.

– Me neljä olimme hyvin läheisesti yhteyksissä kaikesta. Sellainen luottamus tuntuu todella hienolta, kun tietää, mitä kulissien takana on menossa. Meillä oli kiinteä nelikko, joka teki yhdessä töitä ja oli aivan erityistä olla osana sellaista. Meidän kaikkien kesken oli alusta asti korkean tason luottamus, ja se vain vahvistui koko ajan, Arnall suitsuttaa.

Video: Mark Arnall esittelee Kimi Räikkösen kypärän suojausta:

"Raskaalla autolla ajetaan ympyrää"

Miten harjoittelu on muuttunut siitä, kun siirryit Häkkisen taustalta Räikkösen treenariksi?

– Harjoittelu muuttuu aina, kun itse lajikin muuttuu. Kun aloitin tässä työssä, välitankkaukset sallittiin. Se merkitsi, että autot olivat paljon kevyempiä ja jokainen kierros oli kuin aika-ajoveto. Kun nyt kisaan startataan täydellä tankilla, auto on kuusi sekuntia hitaampi kierroksella kuin aika-ajossa. Kimi kuvailee nykyistä kisavaihetta, että raskaalla autolla ajellaan vain ympyrää. Se ei vaadi fyysisesti niin paljon, ja F1-autojen systeemit ovat niin paljon hienostuneempia.

Toinen muutos on ollut autojen painosäännöt.

– Aiemmin paineet kohdistuivat siihen, että kuljettajan piti olla mahdollisimman kevyt. Nyt tuo lisäpaino on tullut sallituksi. Kuljettajien ei tarvitse olla sen vahvempia kuin ovat nykyisin, koska autot eivät fyysisesti ole niin vaativia kuin aiemmin.

Oliko Häkkinen yhtä innokas harjoittelija kuin Räikkönen?

– Kyllä. Hän oli fyysisesti huipulla siihen raskaimpaan aikaan, harjoitteli ja teki töitä kovaa. Sekä Mika että Kimi ovat hyvin motivoituneita ja kumpikin ymmärsi, mitä vaaditaan, että pystyy suoriutumaan korkeimmalla tasolla.

Nuori Kimi Räikkönen oli vuonna 2004 Mark Arnallin kunto-ohjauksessa.

Valmentajan on pidettävä itsensä kunnossa

Onko valmentajan oltava itse hyvässä kunnossa?

– Kun yritän kirittää jotain toista, minun on oltava siinä kunnossa, että pystyn siihen. Jos harjoitellaan yhdessä, eikä valmentaja ole kunnossa tai pysy millään samassa tahdissa, hän tavallaan laiminlyö urheilijaansa. Tietyissä lajeissa en pysy Kimin kyydissä. Hän on esimerkiksi paljon parempi uimari kuin minä. Yritän pysyä samalla tasolla, mutta ei se aina onnistu.

Arnall painottaa, että ei halua olla mikään videovalmentaja.

– Olisi ihan eri juttu näyttää jotain dokumenttia, mitä urheilijan pitäisi tehdä tietyssä harjoitteessa. Eihän Kimi ole mikään sprintteri, joka harjoittelisi yksikseen. Siinä ei valmentajan tarvitse olla mikään einstein, jos juoksija on riittävän lahjakas muutenkin, Arnall sanoo.

– Joku väittää, ettei kuntovalmentajan tarvitse itse olla huippukunnossa, mutta mielestäni se riippuu kohteesta. Harjoitteletko urheilijan kanssa vai näytätkö vain ohjeet kalvolta?

Video: Näin Mark Arnall pitää itsensä kunnossa pitkien matkojen aikana:

Kimi siirtyi Ferrarille – ja tarjosi töitä

Kauden 2006 ja kahden MM-hopean jälkeen Räikkönen siirtyi McLarenilta Ferrarille.

– Tiesin siitä hyvissä ajoin. Istuimme Robertsonien kanssa, kun Kimi pyysi minua lähtemään mukaansa, Arnall paljastaa.

Miltä tuntui jättää McLaren?

– Olihan se iso askel. McLaren oli ainoa talli, jonka kanssa olin tehnyt töitä. Tunsin kaikki hyvin ja tiesin tiimin toimintatavat. Tiimi tarjosi minulle avointa paperia, jos olisin jatkanut. Toimitusjohtaja Martin Whitmarsh vakuutti, että tiimi haluaa pitää minut.

”Mika ja Kimi ovat olleet hyvin motivoituneita treenamaan.”
Mark Arnall

Arnall sanoo olleensa lojaali McLarenille kymmenen vuoden ajan.

– Tunsin kuitenkin olevani vieläkin lojaalimpi Kimiä ja Robertsoneja kohtaan kuin McLarenia kohtaan. Itse asiassa siirto tuntui ihan kivalta. Tein päätökseni aika nopeasti, kun Steve ja David vakuuttivat, että olisi tiedossa hieno haaste.

Arnall kertoi, että Kimi on tarjonnut töitä Ferrarilla.

– McLaren teki tarjouksensa, mutta en halunnut ruveta nokittelemaan. Tein selväksi, että teen Kimin kanssa sopimuksen. Halusin olla rehellinen. Whitmarsh kiitteli ja sanoi, että jos joskus haluan palata, olen tervetullut. Lähdin hyvillä mielin.

Vuonna 2016 Kimi Räikkönen ja Mark Arnall tutustuivat pyöräillen Bakun-kisan katurataan Azerbaidžanissa.

Uran parhaat voitot

Räikkönen voitti mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan 2007.

Tuntuiko se kuntovalmentajasta paremmalta kuin kaksi ensimmäistä Häkkisen kanssa?

– Vaikea sanoa. Jokainen mestaruus tuntuu aina niin fantastiselta. Kun saa olla mukana siinä prosessissa, se heijastuu tiimissä niin monilla eri tasoilla. Mestaruus oli tietysti aivan mahtava, mutta sen voittaminen vielä niin erityisellä tavalla viimeisessä kisassa Ferrarin kanssa teki siitä vieläkin fantastisemman.

Uransa parhaat voitot Arnall listaa nopeasti.

– Oli aivan upeaa, kun Mika voitti Spassa 2000 tuplaohituksella Michael Schumacherista ja Riccardo Zontasta. Samaa luokkaa oli Kimin voitto 2005 Suzukassa, kun hän lähti 17. ruudusta ja nousi sitten kärkeen viimeisen kierroksen ohituksella. Kun voitto tulee niin maagisella suorituksella, sitä paremmaksi ei tunne enää tule.

Mika Häkkinen ja Mark Arnall tapasivat lämpimissä tunnelmissa viime syksyn Suzukan kisan yhteydessä, jossa Mika Häkkinen ajoi vuoden 1998 autoaan.

Mitä kuuluu eläkesuunnitelmille?

Räikkönen on nyt 40-vuotias, ja hänellä on sopimus Alfa Romeon kanssa myös ensi kaudeksi. Arnall ei vaivaa päätään, kuinka pitkään hänen kaverinsa jaksaa paahtaa.

– Kimi nauttii edelleen ajamisesta. Hän saa paljon mielihyvää pelkästä puhtaasta ajonautinnosta. Ei siinä ikä merkitse mitään. Hän vihaa yhtä lailla politiikkaa kuin rakastaa ajamista ja pitää siitä, kun saa keskittyä vain omiin hommiinsa Alfa Romeolla.

Räikkösen tavoin myös Arnall on hyvin motivoitunut työssään.

Jatkatko tätä hommaa eläkkeelle asti?

– Ei aavistustakaan. Nautin Kimin kanssa töiden tekemisestä tässä ympäristössä. Jos hän lopettaa, en tiedä, mitä teen. Joitain ideoita on. Olen onnellinen elämässäni, Arnall korostaa hymysuin. ●

Julkaistu: 25.11.2019
Kommentoi »