
Muinaiset savitaulut paljastavat: Tytöt ja pojat joutuivat opettelemaan kirjoittamista jo tuhansia vuosia sitten
Mesopotamiassa suurin osa ihmisistä oppi todennäköisesti lukemaan ja kirjoittamaan. Egyptissä opetusta saivat vain eliitin pojat.
Noin 5 000 vuotta sitten tytöt ja pojat opettelivat Mesopotamiassa nuolenpääkirjoitusta, jota pidetään maailman ensimmäisenä ja laajimmin käytettynä kirjoitettuna kielenä. Oppilaat istuivat ulkona auringossa ja painoivat kiilakuvioita savitaululle opettajan mallin mukaan.
Alkuun päästiin neljällä perusmerkillä, joita kopioitiin ja pyyhittiin, kunnes oppi meni perille. Siitä edettiin sadan merkin niin sanottuihin tavuaakkosiin ja edelleen monimutkaisempaan kirjoitukseen.
Tutkijat ovat löytäneet 600 savitaulua, joihin on kirjoitettu epätäydellisiä, lapsenomaisia tavuaakkosten merkkejä. Todennäköisesti lähes kaikki oppivat lapsena lukemaan ja kirjoittamaan.
Muinaisessa Egyptissä sen sijaan vain murto-osa väestöstä sai kirjoitusoppia. Etuoikeutetut pojat aloittivat kirjoituskoulun viisivuotiaina ja jatkoivat opintoja 16–17-vuotiaiksi saakka. Oppiaineita olivat muun muassa tiede, lääketiede, matematiikka ja geometria. Papit pitivät kovaa kuria kouluissa, joissa opiskeltiin joko kirjureiksi tai pappiskokelaiksi.
Vuosina 1200–1533 Etelä-Amerikassa kukoistaneessa inkavaltakunnassa suurin osa väestöstä oppi ammatin suullisen perimän kautta. Poikkeus olivat aateliset, he kävivät koulua neljä vuotta. Ensimmäisenä vuonna opeteltiin eliitin puhuma ketšuan kieli. Toinen vuosi pyhitettiin uskonnolle ja kolmantena vuonna opeteltiin monimutkainen naruilla tehtävä solmukirjoitus, jota käytettiin pääasiassa kirjanpidossa. Neljäntenä vuonna perehdyttiin historiaan, tieteisiin, geometriaan, maantieteeseen ja tähtitieteeseen.
Koulun päätteeksi oppilaiden piti läpäistä sarja tiukkoja kokeita, jotta he saavuttivat täyden aseman inka-aatelistossa.
Kiinan Zhou-dynastian (1046–256 eaa.) aikana nuoret oppivat lukemaan ja kirjoittamaan bambukirjoista. Koulutus oli maallista ja korosti etiikkaa. Sen perimmäisenä tarkoituksena oli kehittää oppilaan moraalista herkkyyttä ja velvollisuuksia kansaa ja valtiota kohtaan. Opetussuunnitelmassa korostuivat ihmissuhteet, rituaalit ja musiikki. Asiasta kertoo Discover Magazine.