Apu

Lemmikeistä tuli Suomessakin satojen miljoonien bisnes


Koirien ja muiden lemmikkien ruoka- ja tuotemarkkinat ovat kasvaneet Suomessakin voimakkaasti. Maailmalla ilmiö on kivunnut jo miljardiluokkiin.
Kuvat Mikko Stig / Lehtikuva

Lemmikkieläintarvikkeiden vähittäismyynti on pelkästään Suomessa lähes 400 miljoonan euron arvoinen bisnes. Tarvikkeiden kuluttajakysyntä on kasvanut vakaasti jo kolme vuosikymmentä. Viime aikojen buumiin on syynä sekä eläinten määrän kasvu että keskimääräinen lemmikkikohtainen kulutus.

Varsinkin koirista on tullut keskeisiä perheenjäseniä, ja niiden hyvinvointiin sekä terveyteen liittyvät kysymykset kiinnostavat omistajia entistä enemmän.

Erilaiset raaka- ja tuoreruoat sekä koirille räätälöidyt erikoisruokavaliot luovat kysyntää yhä pidemmälle kehitellyille tuotteille.

Kyseessä on länsimaalaisittain globaali trendi: Yhdysvalloissa vuonna 2017 koirien ja kissojen einesmarkkinat kasvoivat jo nopeammin kuin ihmisten valmisaterioiden.

Koirille on jopa oma tv-ohjelma

Uusi teknologia mullistaa koiramarkkinoitakin.

Jo nyt myynnissä on esimerkiksi koirien aktiivisuutta ja sykettä mittaavia pantoja ja laitteita, joilla voi leikkiä koiran kanssa etänä, sekä koirien tarpeet huomioivia automalleja. Yhdysvalloissa tuotetaan jopa koirille suunnattua tv-ohjelmaa.

Markkinoiden kasvu liittyy usein sekä vaurastumiseen että talouden laskukauteen. Ensin pitää olla varaa kuluttaa lemmikkeihin, mutta toisaalta niille halutaan parasta vaikka muun rahankäytön kustannuksella.

Eräs Suomen lemmikkibisneksen pitkäaikainen toimija on todennut, että omistaja saattaa ostaa koiralle kolmenkympin herkkuja ja itse syödä halvinta, mitä kaupasta löytyy.

Koirien asut löivät Suomessa nopeasti läpi

Leluja, harrastusvälineitä, petejä, turkinhoitovälineitä ja muita koirien tuotteita on tarjolla lähes joka lähtöön, ja niitä myös ostetaan enemmän kuin koskaan. Maailmalla tuotetaan koirien muotikatalogeja, joissa chihuahuat ja muut pikkurodut on puettu vaikkapa nahka- tai untuvaliiveihin.

Ennen 2010-lukua koirien asut olivat lähes tuntematon trendi Suomessa. Nyt tilanne on toinen ja koirien asuista ja asusteista on täälläkin tullut suuren luokan bisnestä. Osa lyhytkarvaisista tai karvattomista roduista toki aidosti tarvitsee Suomen koleilla keleillä lämmintä ylleen, mutta etenkin pikkukoirien vaatetyyleillä pyritään usein viestimään jotain myös omistajan persoonasta: löytyy katu-uskottavia huppareita, niitein varustettuja nahka-asuja ja pinkkejä hörhelöunelmia.

Emma Vainio tutki vuoden 2017 Lahden ammattikorkeakoulun opinnäytetyössään koiranvaatebisnestä.

Tutkimus kertoo, että myös maailmalla lemmikkimarkkinat ovat räjähtäneet. Lapsilukuaan rajoittavassa Kiinassa kyseessä on noin 14 miljardin euron bisnes, jonka vuosikasvu on 20 prosenttia.

USA:ssa bisneksellä on pitkät juuret; siellä käytetään lemmikkeihin rahaa vuosittain noin 56 miljardin euron edestä. New Yorkissa järjestetään vuosittain eläimille oma New York Pet Fashion Show, ja paikallisessa Fashion Institue of Technology -koulussa on lemmikkituotteiden suunnitteluun ja markkinointiin keskittynyt koulutusohjelma. 14. tammikuuta on Yhdysvalloissa National Dress Up Your Pet Day eli lemmikkien asupäivä.

Musti ja Mirri nousi Pohjoismaiden suurimmaksi

Suomessa yksi voimakkaimmin kasvaneista alan yrityksistä on nykyisin ruotsalaisomistuksessa oleva Musti ja Mirri, joka nimensä mukaisesti keskittyy koirien ja kissojen tarvikkeisiin.

Yritys perustettiin 1988, jolloin koiria oli vähemmän ja niihin kulutettava summa sekä tuotevalikoima murto-osa nykyisestä. Nyt Musti ja Mirri on Pohjoismaiden suurin lemmikkieläintarvikkeiden erikoisketju, jonka liikevaihto oli viime vuonna 170 miljoonaa euroa ja kasvu noin 15 prosenttia. Yrityksellä on yli sata myymälää ympäri Suomea, ja se työllistää reilut 400 henkilöä.

Vuosi sitten toimitusjohtajuudesta luopuneen Mika Sutisen aikana Mustin ja Mirrin liikevaihto kasvoi 20–30 prosentin vuosivauhtia. Lisäksi myymälöiden määrä nousi 90:stä 255:een. Niistä hieman alle sata on franchising-yrittäjien hallussa.

Lähteet: Kauppalehti, Taloussanomat, Yleisradio, Emma Vainio: Kuluttajien käyttötottumukset koiranvaatteissa (2017).

Julkaistu: 5.11.2018