Apu

Laitilan kouluissa on ukrainalaisia oppilaita jo yhden ikäluokan verran − Lapset ovat ottaneet heidät hyvin vastaan: "Jalkapallo yhdistää"

Laitilan kouluissa on ukrainalaisia oppilaita jo yhden ikäluokan verran − Lapset ovat ottaneet heidät hyvin vastaan: "Jalkapallo yhdistää"
Laitilan kouluissa on tänä syksynä 86 ukrainalaislasta eli lähes saman verran kuin uusia ekaluokkalaisia. Ukrainalaislapset ovat joustavia sekä oppimis- ja koulumyönteisiä. Yhteinen sävel muiden oppilaiden kanssa onkin löytynyt helposti.
Julkaistu: 19.9.2022

Kappelinmäen koulun pihalla Laitilassa käy välituntisin kuhina ja etenkin iso hämähäkkikeinu on ahkerassa käytössä. Kyydissä on muutama oppilas ja toiset antavat heille vauhtia, kunnes on aika vaihtaa paikkoja.

Ennestään koulussa oli 460 oppilasta, tänä syksynä valmistavissa ryhmissä syyslukukauden aloitti 49 ukrainalaista. Laitilalaiset lapset ovat ottaneet sotaa paenneet lapset hyvin vastaan ja ovat mukana perehdyttämässä uusia oppilaita.

− Jalkapallo yhdistää kummasti. Ukrainalaisoppilaat ovat myös oppineet nopeasti välituntisäännöt ja odottavat kiltisti vuoroaan, vaikkeivat ole aiemmin tottuneet samalla tavalla jonottamaan kuin meillä tehdään, kertoo rehtori Annika Mattila.

Kappelinmäen koulun pihalla riittää touhuttavaa välituntien ajaksi.

Syyslukukausi alkoi Varsinais-Suomessa sijaitsevassa Laitilassa muutenkin vauhdikkaasti. Kunnan alueella toimivissa kouluissa oli elokuun puolivälissä koulujen alkaessa 86 ukrainalaislasta perusopetuksen puolella.

− Oppilasmäärämme kasvoi muutamassa kuukaudessa lähes kymmenen prosenttia. Voidaan puhua melkein yhdestä ikäluokasta, sillä ekaluokkalaisia oli tänä vuonna 90, kertoo Laitilan sivistystoimen palvelupäällikkö Nestori Mäkelä.

Vahva tausta ukrainalaisten kanssa

Asia ei kuitenkaan tullut sivistystoimelle yllätyksenä, sillä sodan alkamisen jälkeen oli selvää, että ukrainalaisten määrä tulee Laitilassa kasvamaan. Jo huhtikuun lopussa 8 500 asukkaan kaupungissa oli reippaasti yli 300 sotapakolaista, ja ukrainankielisten asukkaiden määrä oli viitisen prosenttia kunnan väkiluvusta. Tämänhetkisen arvion mukaan ukrainalaisia on jo 500–600.

− Meillä on vahva tausta ukrainalaisten kanssa, sillä Ukrainasta on tullut satoja kausityöläisiä vuosittain. Osa heistä on ollut täällä myös ympäri vuoden. Kyseessä on tuttu kulttuuri, mikä on helpottanut asioita, Mäkelä avaa taustoja.

Valmistavissa ryhmissä on yhdistettynä kaksi ikäluokkaa, jolloin ikäero ei ole liian iso ja opetus sujuu. Opettajan lisäksi oppilaiden tukena on myös ohjaaja.

Vaikka tilanne ei päässyt yllättämään, oli uusille koululaisille löydettävä opetustilat ja opettajat. Sopivia tiloja etsittiin Kappelinmäen koulun lisäksi kyläkouluista ja koulukeskuksesta.

− Meillä otettiin kirjastotila valmistavan opetuksen käyttöön. Olemme hyödyntäneet myös lukion tiloja. Vaikka opetusta annetaankin siellä, ovat ukrainalaislapset päässeet välituntisin omanikäistensä seuraan, Mattila kertoo.

Nelos- ja viidesluokkalaisia on eniten

Laitilassa oli jo ennen viime kevättä yksi valmistava luokka, jossa siinäkin pääpaino oli ukrainalaisissa. Nyt kouluissa on kuusi lisättyä ryhmää ja yksi odottaa vielä sopivan opettajan löytymistä.

− Pyrimme siihen, että valmistavissa luokissa ryhmäkoko olisi alle 15. Monissa kunnissa ryhmäkoko on vielä pienempi. Laitilassa toiminta on kuitenkin mittakaavaltaan poikkeavaa ja on mentävä resurssien mukaan, Mäkelä sanoo.

Yhteisten välituntisääntöjen ansiosta leikit sujuvat ongelmitta.

Keväällä valmistavia ryhmiä perustettiin sitä mukaa, kun Laitilaan tuli ukrainalaislapsia. Ryhmässä on aina kaksi ikäluokkaa samassa, jolloin oppilaiden ikäero ei ole liian iso ja opetus sujuu. Eniten eli kahden ryhmän verran on nelos- ja viidesluokkalaisia.

Laitilassa on ollut päällä jatkuva haku valmistavien luokkien opettajista. Ensimmäiseen ryhmään opettaja löytyi jo ennen varsinaista hakua, kun eräs opettaja otti yhteyttä ja kertoi, että voisi olla sopiva tehtävään.

− Rekrytoinnit ovat sujuneet varsin hyvin siihen nähden, että kaikki muutkin kunnat ovat hakeneet samaan aikaan opettajia valmisteleviin ryhmiin. Meillä on kaikissa ryhmissä sekä opettaja ja ohjaaja. Valmistavien ryhmien järjestämisessä helpotti se, että meillä oli jo pitkä kokemus tuen tarpeessa olevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja ennestään neljä resurssiopettajaa, Mäkelä kertoo.

Ukrainalaislapset ovat hyviä luvuissa

Yksi uusista opettajista on huhtikuussa Kappelinmäen koululla aloittanut Tiina Rytkölä. Kolmos- ja nelosluokkalaisia opettava Rytkölä haki alun perin resurssiopettajan paikkaa, sillä oli tehnyt kyseistä työtä aiemmin.

− Haastattelussa Annika ehdotti minulle työtä valmistavan luokan opettajana, sillä resurssiopettajana minulla oli kokemusta tuen tarpeessa olevien oppilaiden opettamisesta. Mietin asiaa hetken ennen kuin tartuin tarjoukseen. Kaikki on onneksi lähtenyt alusta lähtien hyvin käyntiin. On tärkeää olla vierellä kulkija ja tarjota turvallinen oppimisympäristö sotaa paenneille lapsille.

Ukrainalaislapset ovat koulumyönteisiä ja innokkaita oppimaan.

Kaikilla Rytkölän oppilailla on koulutaustaa keväältä. Lapset muistavat hän mukaansa vielä loman jälkeenkin yllättävän kivasti perussanastoa, vaikkei sitä ole välttämättä tullut aktiivisesti käytettyä tauon aikana.

− Monet ukrainalaislapsista on taitavia luvuissa ja keväällä matematiikka olikin suomenkielipainotteista. Jatkamme samalla linjalla ja käymme läpi esimerkiksi lukusanoja. Kalenterista opettelemme myös viikonpäivät ja kuukaudet. Lisäksi voimme pohtia ulkona vallitsevaa säätä.

Alussa apuna ukrainankielisiä ohjaajia ja tulkkeja

Rytkölä kertoo suosivansa toiminnallisia harjoituksia ja opetus on kielikylpytyylistä. Näin kaikista aineista tulee samalla suomenkielentunteja. Esimerkiksi ympäristöoppi on mainio aine integroida oppilaita. Rytkölällä on koottuna lista ukrainalaisia tukisanoja, mutta niitä ei ole juuri tarvittu, vaikka hänen työparinaan toimiva ohjaajakin on suomenkielinen.

− Kehuin jo keväällä kuinka upea porukka on. Lapset ovat tosi joustavia sekä oppimis- ja koulumyönteisiä. Vaikka monet ukrainalaisoppilaat ovat eläväisiä, äänekkäitä ja temperamenttisia, heihin voi kuitenkin aina luottaa.

Etenkin alussa apuna oli koulutettuja tulkkeja, jotta asiat tulivat oikein ymmärretyksi puolin ja toisin. Keväällä kaikissa ryhmissä ole myös ukrainankielinen ohjaaja, mutta sen huomattiin hidastavan suomen kielen oppimista.

− Nyt meillä on kolme suomenkielistä ja yksi ukrainankielinen ohjaaja, joka kiertää vuorotellen kaikissa ryhmissä. Tämä on osoittautunut hyväksi järjestelyksi. Myös vanhempien suhtautumisessa on tapahtunut muutossa. Alussa he olivat huolissaan, että huomioidaanhan ukrainan kieli opetuksessa, nyt he kyselevät, että oppivathan lapset varmasti riittävästi suomea, Mäkelä sanoo.

Kommentoi »