Eeva

Koeajossa Volvo XC40

3


Koeajossa Volvo XC40

Volvon uusimmassa katumaasturissa on kuultu myös naisten toiveita.
Teksti Riitta Nykänen
Kuvat Vesa Eskola

Ensivaikutelma on mieleenpainuva. Näyttää siltä, että Volvo XC40 on mietitty viimeistä piirtoa myöten. Sisätilojen tyylikäs design saa pisteitä. Pienetkin yksityskohdat, kuten sisäilman säädön pyöreät nupit, vangitsevat katseen.

Ulkopuolelta katumaasturi on niin ikään elegantti. Pakoputkikin peittyy tarvittaessa hopeisen suojuksen alle.

Värivaihtoehdoissa on tarjolla erilaisia kontrasteja valkoisella tai mustalla katolla.

Takaluukku aukeaa auton perässä jalkaa heilauttamalla. Muunneltavan takakontin ilahduttava yksityiskohta on ostoskassin pidike. Ostoksilla kävijää on ajateltu. Ei enää kassien kaatumista ja tavaroiden leviämistä hujan hajan.

Katumaasturista voi halutessaan rakentaa mieleisensä kokonaisuuden. Ohjauspyöristä ja vaihdekepeistä on tarjolla peräti kolme vaihtoehtoa.

Sisävalaistusta voi tarvittaessa lisätä, ja sisätilojen koristuksissakin on useita mahdollisuuksia.

Askel modernimpaan suuntaan

Katumaasturin turvallisuus ja tukitekniikka ovat huipussaan. Kaupungissa autoilevan sudenkuoppiin on yritetty vastata tehokkaasti.

On 360 asteen kamera, pysäköintiavustin, takaa tulevan auton ja kuolleen kulman varoitus.

Täytyy myöntää, että vilkkaassa liikenteessä ja ahtaassa parkkihallissa tukitoimista on hyötyä.

Moitittavaa en löydä ajotuntumassakaan. Näkyvyys on etuistuimella huippuluokkaa, kunhan muistaa asentaa penkin tarpeeksi korkealle. Istuin on miellyttävä ja säädettävillä reisituilla varustettu.

Maasturissa on tilan ja väljyyden tuntua, vaikka se onkin mitoiltaan maltillinen.

Uusi malli vie Volvoa ison askeleen entistä modernimpaan suuntaan. Mallia suunnitellessa on ehkä ajateltu myös naisten mieltymyksiä.

360 asteen kamera on kätevä. Huomaa tyylikkäät säätönupit.

Plussat

  1. Varustuksesta ei ole tingitty. Sisätilojen muotoilu on paitsi tyylikäs myös käytännöllinen. Puhelimelle on oma latauspaikka ja käsilaukulle esiin taitettava koukku. Irrotettavaa roska-astiaakin pidän edistyksellisenä.
  2. Kompakti koko on oivallinen kaupunkiajossa.
  3. Pian Volvon voi luovuttaa etänä ystävien ja perheenjäsenten käyttöön uuden digitaalisen tekniikan avulla. Avainta ei tarvitse antaa mukaan.
Keula on melko pitkä. Parkkihallissa on syytä olla tarkkana.

Miinukset

  1. Ahtaassa parkkihallissa huomaan, että auton nokka on melko pitkä. Auton istuin on nostettava mahdollisimman ylös, että näen, miten ja mihin keula lopulta kääntyy.
  2. Ylelliseen katumaasturiin kuuluu lukuisia lisävarusteita, mutta on hyvä muistaa, että Volvo XC40 on hulppea myös hinnaltaan.
  3. Onko kuljettajan avuksi ja tueksi tarjolla jo ehkä liikaakin varoituksia ja hälytysääniä?

Tekniset tiedot

Volvo XC40 T5 AWD R-Design

Moottori: 1 969 cm³, R4 turbo

Teho: 187 kw / 254 hv

Mitat: pituus 4 425 mm, leveys 1 863 mm

CO2-päästöt: 166 g / km

Keskikulutus: 7,3 l / 100 km

Hinta: 64 606 €.

Julkaistu: 26.3.2018