Apu

Kimi Räikkönen muistelee: tällaista oli kilpailla Schumacheria ja Häkkistä vastaan – "Se oli hienoa aikaa"


Kimi Räikkönen, 40, muistelee Avulle uraansa, joka on poikkeuksellinen jo pituutensakin vuoksi.
Kuvat All Over Press

Kimi Räikkönen on päässyt keräämään kokemusta kahden eri kuljettajasukupolven kanssa.

Mitä sinulle merkitsi ajaa mestaruudesta Michael Schumacheria vastaan?

– Olihan se hieno juttu. Ei kaikilla ole ollut sellaista mahdollisuutta. Alussa oli myös Mika Häkkinen. Olen ajanut häntäkin vastaan kilpaa. Lisäksi on ollut paljon huippukuskeja, joita monikaan nykykuljettajista ei ole päässyt kohtaamaan. He kaikki ovat vähän kuin toiselta aikakaudelta. Se oli hienoa aikaa, ja nyt olen sitten ajanut tätä eri sukupolven porukkaa vastaan, Räikkönen tuumii.

Räikkönen on pitänyt jalat maassa

Kimi Räikkönen lähti F1-ympyröihin vain 23 autokilpailun kokemuksella 21-vuotiaana kaudella 2001. Sauber tarjosi suomalaislupaukselle paikan, vaikka se irtosi alustavasti vain neljän kisan koeajalla.

Elämänsä ensimmäisellä reissulla Euroopan ulkopuolelle Räikkönen lunasti superlisenssinsä vakuuttavasti napattuaan kaukana Australiassa kuutospaikan heti debyyt­tikisassaan F1-tasolla.

Räikkönen on kaiken kokeneen konkarin tavoin osannut aina pitää jalkansa tiukasti maankamaralla. Hän ei lähtenyt F1-haasteisiinkaan rakentaakseen pilvilinnoja, vaan pelkästään mitatakseen luontaista nopeuttaan maailman parhaita kuskeja vastaan.

Kun aloitit 18 vuotta sitten, olisitko ikinä uskonut ajavasi näin pitkään?

– En tiedä. Ei minulla ollut silloin mitään suunnitelmia. Toisaalta ihan turha mitään suunnitelmia olisikaan tehdä, kun täällä voi sattua ja tapahtua vaikka mitä, Räikkönen sanoo nyt kolmensadankymmenen Grand Prix -kisan kokemuksella.

"Ei ole herkkua istua koko ajan lentokoneessa"

Miten erilainen tämä vuosi sinulle on ollut pitkällä urallasi?

– Ei se oikeastaan sen erilaisempi ole ollut. Ihan samoja duuneja me teemme Alfa Romeolla kuin missä tahansa muussakin tiimissä. Eipä se siitä miksikään muutu. Samat palaverit ja hommat, ehkä välillä on ollut vähemmän hommia kisojen ulkopuolella, Räikkönen sanoo.

Kimille on iso etu, että hänen ei tarvitse enää reissata niin paljon, kun hän menee tehtaalle.

– Eikä tarvitse lentää niin paljon, sillä ei ole herkkua istua koko ajan lentokoneessa, Räikkönen ruotii.

"Kaipa ajamista alkaa taas jossain vaiheessa kaivata"

Räikkönen on ehtinyt kokea yhden jos toisenkin sääntömuutoksen F1-urheilussa.

Kuinka paljon ajaminen on muuttunut niistä raskaammista autoista näihin nykyisiin?

– Ei se ole vaatinut juuri mitään muutosta ajamiseen. Renkaat ovat vähän muuttuneet ja se, miten ne saa toimimaan. Muuten en näkisi juuri minkään muuttuneen erityisemmin mihinkään suuntaan, Räikkönen itse toteaa.

Entä ajotyylisi, oletko aggressiivinen kuski?

– En tiedä. Enhän voisi sitä tietääkään. Joku muu voi sanoa, olenko aggressiivinen vai en. Antaa niiden päättää. Kaikilla voi olla mielipiteensä. En ainakaan itse tunne, että olisin siinä suhteessa nyt mitenkään erilainen.

Onko veteraanina erilainen tunnelma, kun pitkä kausi on päättymässä?

– En tiedä. Kai se on ihan kiva, kun kausi loppuu ja on muutakin tekemistä. Kaipa sitä sitten taas jossain kohtaa alkaa kaivata sitä, että pääsee ajamaan, Räikkönen hymähtää.

Juttu on ilmestynyt Avussa 43/2019.

Julkaistu: 27.10.2019