Apu

Kasper Strömmanin kolumni: Ohjelmiksi naamioituneet mainokset

Kasper Strömmanin kolumni: Ohjelmiksi naamioituneet mainokset
Moni kaupallinen toimija lakkauttaisi mielellään Yleisradion, mutta onko se edes tarpeen, jos kansa katsoo jo nyt näitä pitkiä mainoksia, joiden väliin on myyty lyhyempiä mainoksia? Kasper Strömman kirjoittaa.
Julkaistu: 24.9.2022

Pian alkaa Superkauppiaat-ohjelman uusi kausi, joka on käytännössä sarja K-ryhmän tuottamia tunnin pituisia mainoksia parhaaseen katseluaikaan. Keskon markkinointitoimiston mukaan ohjelma tuo ”ruhtinaallisesti näkyvyyttä Keskon K-Supermarket- brändille” ja jostain syystä ihmiset katsovat näitä kömpelösti naamioituja yritysvideoita oikein mielellään. K-ryhmä ei toki ole tässä yksin.

S-ryhmällä on vastaavaa ohjelma, Tankkaustarinoita, jonka tehtävänä on glorifioida fossiilisten polttoaineiden myyntiä. Tätäkin mainospläjäystä on esitetty jo kaksi tuotantokautta täysille kotisohville.

Koska formaatti toimii, myös Suomen valtio on lähtenyt innokkaasti mukaan tuottamaan näitä uuden ajan ohjelmia. Me postilaiset haluaa tehdä postinlajittelusta seksikästä, kun taas VR:n Radalla-sarjan jaksojen nimet VR yllätti lumen, Kuin junan vessa ja Pikku pakkasta ja pendelöintiä kertoo kaiken mitä ohjelmasta tarvitsee tietää. Kiehtovin on sisäministeriön kanssa yhteistyössä toteutettu Poliisit-sarja, jonka suunnitelmat, synopsikset ja käsikirjoitukset lähetetään poliisille etukäteen hyväksyttäväksi. Wikipedian mukaan ohjelmasta poistetaan sen jälkeen ”aineistoa, joka näyttää poliisin toiminnasta arveluttavia puolia”.

Ookoo. Jos ohjelmat ovat hyvin tehtyjä ja niissä on aitoja ja mukavia ihmisiä, mitä väliä sillä on, kuka maksaa viulut? No, monet suomalaiset kauhistelevat Venäjän propagandaa, mutta samat ihmiset tapittavat jo kymmenettä kautta sisäministeriön valvomaa ohjelmaa mukavista poliiseista. Aivan turha odottaa kohtauksia, jossa pippurisuihkutetaan mielenosoittajia tai pahoinpidellään putkaan sammunutta kansalaista. Saatikka näytettäisiin, miten huumepoliisin pomo kätkee lapiolla kaivaen rahoja pihallensa.

Tiedämme, että moni kaupallinen toimija lakkauttaisi mielellään Yleisradion, mutta onko se edes tarpeen, jos kansa katsoo jo nyt näitä pitkiä mainoksia, joiden väliin on myyty lyhyempiä mainoksia?

Selvää on, että kyseessä on voittava konsepti. Siksi olenkin ideoinut muutaman uuden ohjelman, jotka sujahtaisivat hienosti olemassaolevan ohjelmiston jatkoksi.

Ohjelmassa seurataan kuutta seksikästä miestä ja naista, jotka tuovat yksityisen pysäköinninvalvonnan uuteen positiiviseen valoon.

Pohjanmaan karvaturrit. Leppoisa reality-sarja turkistarhureiden elämästä, jossa nähdään tärkeän tarhauselinkeinon lisäksi myös ripaus maalaisromantiikkaa. Ohjelman pääsponsorina toimii Suomen Keskusta.

Parkkikiekkosankarit. Ohjelmassa seurataan kuutta seksikästä miestä ja naista, jotka tuovat yksityisen pysäköinninvalvonnan uuteen positiiviseen valoon, ja pohtivat viisaasti, miksi yrityksillä pitää olla sakotusoikeus. Ohjelma toteutetaan yhteistyössä yksityisen pysäköinti­firman kanssa.

VIP-elämää. Ohjelmassa samastuttavat ja rakastettavat hahmot ottavat vakuudettomia kulutusluottoja hetken mielijohteesta toteuttaakseen hellyttäviä päähänpistoja. Sponsori: mikä vain pikavippifirma.

Olenko itse parempi kuin ne, jotka nauttivat näistä ohjelmista? En tietenkään – jos joku kaipaa juontajaa tämänlaiseen ohjelmaan, olen luonnollisesti käytettävissä. Se on sitä myöhäis­kapitalismia.

1 kommentti