Image

Kalle Kinnusen kolumni: Lokakuun vallankumous

Kalle Kinnusen kolumni: Lokakuun vallankumous
Kun korona kurittaa Hollywood-elokuvia, Netflix on nousemassa elokuva-alan suunnannäyttäjäksi, kirjoittaa Kalle Kinnunen.
Julkaistu: 8.10.2020

Menestystarinassa on vielä särö. Netflix on globaali johtaja sarjojen maailmassa. Elokuvapuolellakin sen nousu oli ainutlaatuista helmikuuhun 2020 saakka. Silloin Netflixillä todella petyttiin.

Millään muulla taholla ei ollut yhtä paljon Oscar-ehdokkuuksia. Netflixin elokuvat, kärjessä Martin Scorsesen The Irishman, Noam Baumbachin Marriage Story ja Fernando Meirellesin Kaksi paavia, olivat saaneet niitä yhteensä 24. Noste oli kuitenkin alkanut hiipua. Lopulta Laura Dern sai sivuosa-Oscarin Marriage Storysta ja Amerikkalainen tehdas valittiin parhaaksi dokumentiksi. Ja siinä se.

llta oli arvovaltatappio ja markkinoinnillinen takaisku. Eikö Netflix ollutkaan todellinen haastaja?

Harmitus ei toistu keväällä 2021. Se tiedetään jo.

Pandemia on nopeuttanut vallanvaihdosta elokuvabisneksen huipulla. Kun vuoden 2020 parhaita elokuvia juhlitaan ensi huhtikuussa, Oscar-gaalassa on pandemian vuoksi taatusti outo tunnelma. Illan päätteeksi saattaa näyttää siltä, että Netflix on yksin uusi Hollywood.

Pörssiä seuraava voi tehdä jo saman johtopäätöksen. Netflixin markkina-arvo on ylittänyt Disneyn.

Hollywood on tarkoittanut joukkoa Los Angelesista johdettuja yhtiöitä, jotka tuottavat ja levittävät elokuvia valkokankaalle. Nykyään isoja ”studioita” on viisi, suuruusjärjestyksessä Disney, Warner, Sony, Universal ja Paramount. Niillä ei näillä näkymin ole paljoa tarjottavaa tuleviin Oscar-juhliin.

Kalliimpia teoksia pantataan, kun niiden levityksen pelätään nyt epäonnistuvan. Ensi-illan voi järjestää vain kerran.

Koronavirus pyyhki tyhjäksi kesän ja syksyn elokuvakalenterin. Valkokangaslevitys on epätietoisuuden tilassa. Suomessakin tilanne on aivan poikkeuksellinen. Elokuvateattereilla on todellinen pula isommista elokuvista, sekä viihteestä että ykköstekijöiden laatudraamasta. Kalliimpia teoksia pantataan, kun niiden levityksen pelätään nyt epäonnistuvan. Ensi-illan voi järjestää vain kerran.

Kriisi ei ole koskenut Netflixiä. Se panee elokuvansa palveluunsa, kun on sopiva aika. Jo keväällä meni läpi Oscarien sääntömuutos. Sen mukaan poikkeusvuonna elokuvilta ei edellytetä valkokangasjakelua.

Loppuvuoden merkittäviä ensi-iltoja Netflixissä ovat David Fincherin Mank, pääosissa Gary Oldman ja Amanda Seyfried, sekä Aaron Sorkinin tosipohjainen ja kansalaisoikeusteemallaan ajankohtainen oikeussalitarina The Trial of the Chicago 7, jossa nähdään Eddie Redmayne, Sacha Baron Cohen ja Michael Keaton.

Oscar-potentiaalia on myös Ron Howardin Hillbilly Elegyssä, jossa näyttelee Amy Adams, sekä 1920-luvun bluesskeneen kurkistavassa Ma Rainey’s Black Bottomissa, jonka tähdet ovat Viola Davis ja Denzel Washington. Näiden ohella Oscar-prestiisiä odotetaan Spike Leen Da 5 Bloodsille.

Keskustelua herättävät elokuvat on tähän asti kannattanut lanseerata festivaaleilla median kautta leviävän kiinnostuksen herättämiseksi. Netflix luo kuitenkin uusia sääntöjä. Se päätti jättää vuoden 2020 festivaalit kokonaan väliin.

Sen universumi on sen oma, maailmanlaajuinen striimauspalvelu. Se vie elokuvansa suoraan kuluttajille, kirjaimellisesti olohuoneeseen.

Suoratoistopalvelujen kamppailun kiihtyessä vanha Hollywood tuo seuraavaan Oscar-skabaan lässyltä vaikuttavia nimikkeitä.

Martin Scorsese on ollut valkokankaan ja omaehtoisen taiteen kiivas puolestapuhuja. Ei ole vailla symboliarvoa, että hän teki kesällä pitkän ja rahakkaan sopimuksen suoratoistopalvelun – tosin Applen, ei Netflixin – kanssa.

Suoratoistopalvelujen kamppailun kiihtyessä vanha Hollywood tuo seuraavaan Oscar-skabaan lässyltä vaikuttavia nimikkeitä. Wes Andersonin The French Dispatch vaikuttaa leikittelyltä, samoin Taika Waititin Next Goal Wins, jossa samoalaiset jalkapalloilijat pääsevät maailmancupiin.

Musikaalipuolella ehdokkuussiepparina on pidetty Steven Spielbergin uutta West Side Storya. Silläkin on verevämmältä kuulostava Netflix-kilpailijansa. Nicole Kidman ja Meryl Streep ovat mukana Ryan Murphyn The Promissa, jossa pitäisi olla seksuaalipoliittisesti rohkeita vetoja.

Hollywood tuntuu luovuttavan. The Trial of the Chicago 7 oli Paramountin elokuva, jonka se myi Netflixille. Suoratoistojakelua kritisoineen Spielbergin yhtiö Amblin on tuottamassa Fincherin odotettua Mankia.

Symbolitkin ovat siepattavissa. Mank kertoo nimenomaan Hollywoodin ja studiosysteemin historiaa – tarinan Citizen Kanen tekemisestä. Hieman ironista, että tekemiseen tarvittiin Hollywoodin arkulle multaa heittävä Netflix.

Kommentoi »