Apu

Jyllääkö kehossasi hiljainen tulehdus? Tekee pahoja tuhoja

Jyllääkö kehossasi hiljainen tulehdus? Tekee pahoja tuhoja

Ruokavalio on avain hiljaisen tulehduksen estoon.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Nyt ei puhuta bakteerin tai viruksen aiheuttamasta tulehduksesta, vaan matala-asteisesta tulehduksesta, joka on pääosin seurausta epäterveellisistä elintavoista.

Kun ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat pielessä ja elämä on liian stressaavaa, syntyy kehossa vapaita radikaaleja, jotka ovat solujen normaalia toimintaa häiritseviä yhdisteitä. Tällä on vakavia seuraamuksia, sillä matala-asteinen tulehdus voi altistaa muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille, kakkostyypin diabetekselle, syöville, aivoinfarktille sekä Alzheimerin ja Parkinsonin taudeille.

Kyseessä ei ole varsinaisesti tulehdus, vaan ärsytys- tai stressitila. Sen voi todeta veren tulehdusarvoja mittaavalla herkällä CRP-testillä, mutta muuten oireita voi olla vaikea tunnistaa. Aina niitä ei edes ole.

Ruoansulatusongelmat ripulista ummetukseen, ylipaino erityisesti vyötärön seudulla, jatkuva väsymys, matala mieliala ja unihäiriöt sekä ientulehdukset voivat kieliä matala-asteisesta tulehduksesta.

Antibiootit tai särkylääkkeet eivät tähän ongelmaan tepsi, vaan hoitona ovat terveelliset elintavat. Kehon ylimääräinen rasva ruokkii tulehdusta, joten laihduttaminen kannattaa. Riittävä uni ja liikunta lieventävät ärsytystilaa. Tärkein lienee silti ruokavalio: marjojen, hedelmien ja kasvisten antioksidantit torjuvat vapaita radikaaleja, rasvaisen kalan sekä useiden öljyjen ja pähkinöiden sisältämät omega-3-rasvahapot lievittävät välillisesti tulehdusta, täysjyväviljojen kuidut pitävät verensokerin kurissa ja probiootit hellivät suoliston mikrobistoa.

Vältä punaista lihaa ja pitkälle prosessoituja ruokia sekä transrasvoja.

Lähteet: Terveysportti, Itä-Suomen yliopisto

Teksti Noora Takamäki

Julkaistu: 27.1.2018