Image

Verosotkun, erokohun ja kisapettymysten keskellä Jari-Matti Latvala on välillä toivonut, että voisi palata ala-asteen kuudennelle luokalle

Verosotkun, erokohun ja kisapettymysten keskellä Jari-Matti Latvala on välillä toivonut, että voisi palata ala-asteen kuudennelle luokalle
Ralliautoilija Jari-Matti Latvala on muuttanut takaisin lapsuudenkotiinsa Etelä-Pohjanmaalle. Ehkä muutto kotiseudulle on keino saada takaisin edes pieni palanen kadotettua nuoruutta ja sitä turvallista keidasta, jossa Latvala kauan sitten asui.
Julkaistu: 16.1.2021

Rallimuseossa tuoksuu tietenkin bensa.

Alavudella sijaitsevan paikan virallinen nimi on JM-Rally Parc Fermé, mutta oven ylle on kirjoitettu kotoisalla kansankielellä, kuin varmuuden vuoksi, ”Jari-Matti Latvalan rallimuseo”. Sitä pyörittää Latvalan vanhempien yritys Latvala Motorsport Oy.

Seuraavaksi huomioni kiinnittyy vaaterekeillä roikkuviin T-paitoihin, joissa lukee minun sukunimeni. Sukuamme tutkinut henkilö on kertonut minulle, että Jari-Matti Latvala on yhdeksäs serkkuni. Kun palataan ajassa kymmenen polvea taaksepäin, 1700-luvulle, meiltä löytyy yhteinen esi-isä.

Istahdamme rallimuseon yhteydessä pidettävään kesäkahvilaan. Sesonki on ohi ja kanttiini kiinni, mutta ei hätää: rallikuskin äiti Helena Latvala saapuu keittämään meille teetä ja kahvia. Mikrossa lämpenee kaksi pannukakun palasta.

”Ropsua”, briljeeraan murretaidoillani.

Jari-Matti yrittää pursottaa kermavaahtoa pannukakun ja mansikkahillon kylkeen, mutta vaahto ei suostu tursuamaan lautaselle.

Se onnistuu vasta, kun Helena-äiti neuvoo pojalleen oikean tekniikan.

Lokakuussa ilmestynyt, urheilutoimittaja Riikka Smolander-Slotten kirjoittama elämäkerta Jari-Matti Latvala – Elämän erikoiskoe valottaa ralliautoilijan vaiheita lapsuusvuosista lähtien.

Kirja maalaa kuvan tunnollisesta ja lahjakkaasta urheilijapojasta, joka koki nuoruuden hurjastelut lähinnä ratin takaa.

Tyttöystävätkin astelivat kuvaan aika myöhään, vasta Latvalan ollessa parikymppinen. Äiti oli sanonut, että tyttöjä ei sitten tarvitse tuoda kotiin ennen rippikoulua; koulunkäynti ja harrastukset oli pidettävä etusijalla. Eikä Latvala käynyt äitiään vastaan kapinoimaan.

Eikä hän kapinoi nytkään, tavallisena syksyisenä tiistaipäivänä, kun äiti pyytää poikaansa siirtämään puutarhakalusteet terassille.

Elämän erikoiskokeessa rallikuskin äiti toteaa, että hänen pojallaan ei ollut murrosikää. Nuorukainen ei koskaan kiroillut eikä paiskonut ovia. Voisi kuvitella, että kiltin ja kunnianhimoisen urheilijapojan ei ole ollut aivan helppoa repäistä itseään henkisesti irti vanhemmistaan, etenkin kun nämä ovat alusta asti tukeneet uralla, kuskanneet kisoihin ja kannustaneet. Ralli on erilainen harrastus kuin vaikkapa jalkapallo: kallis laji vaatii helposti enemmän tukea ja osallistumista myös vanhemmilta.

Mutta jos ei ole kapinoinut nuorena, tapahtuuko se väistämättä myöhemmin, tavalla tai toisella?

Latvala itse on todennut, että hän kokee epäonnistuneensa kaikissa parisuhteissaan. Hän arvelee syyksi sen, ettei ehtinyt teini-iässä harjoittelemaan seurustelemista ja tyttöjen kanssa olemista.

Hänellä oli muuta tekemistä.

”On syksyinen aamu, sunnuntai… Sellainen kasteinen aamu niin kuin tänäänkin. Höyryä nousee, kun hengittää. Mä oon jo mielessäni voittanu sen rallin”

Jari-Matti Latvala on aina pyrkinyt täydellisiin suorituksiin. Se on näkynyt niin rallissa kuin koulun penkilläkin. Kun Latvala ajoi 17-vuotiaana ajokortin Englannissa ja osallistui kansainvälisiin rallikisoihin, hän yritti samalla tähdätä hyviin arvosanoihin Kuortaneen urheilululukiossa. Yläasteen päättötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo oli ollut 9,4.

Sama mies tunnetaan silti myös nopeasta ja kiihkeästä ajotyylistään. Ralli on ollut hänelle intohimo ja väylä purkaa aggressioita. Hän on nuoresta pitäen rakastanut hurjia sivuluisuja.

Heikkouksina ovat olleet ajoittaiset keskittymiskyvyn ongelmat sekä vaikeudet sietää paineita. Rallin MM-sarjassa niitä toi unelma mestaruudesta. Markus Grönholm oli voittanut rallin MM-kultaa toisen kerran urallaan vuonna 2002, ja Latvala halusi olla seuraava suomalainen maailmanmestari.

Ratkaisevissa hetkissä Latvala ei kuitenkaan aina malttanut hillitä vauhtiaan ja voitonjanoaan.

Vuonna 2014 Trierin osakilpailu Saksassa oli MM-taiston kannalta tärkeä. Kisan päätöspäivänä Latvala johti rallia ylivoimaisesti.

”On syksyinen aamu, sunnuntai… Sellainen kasteinen aamu niin kuin tänäänkin. Höyryä nousee, kun hengittää. Mä oon jo mielessäni voittanu sen rallin”, Latvala kuvailee.

Kesken kilpailun autoon lähetetyistä väliajoista Latvala saa kuulla, että Belgian Thierry Neuville onkin häntä kyseisessä erikoiskokeessa vähän edellä. Latvala uhmaa kosteaa keliä ja lisää vauhtia. Hän haluaa voittaa tämänkin erikoiskokeen, vaikka tärkeämpää olisi ajatella yhden pätkän sijaan kokonaisuutta. Tie on liukas, renkaiden pito pettää ja Volkswagen syöksyy viinitarhaan. Unelma MM-kullasta juuttuu märkään, mutaiseen maahan.

”Itku tuli siellä viinitarhassa, ja media yritti kuvata… Ajopukukin meni ihan pilalle.”

Sinä vuonna maailmanmestaruuden vei Ranskan Sébastien Ogier, joka Katalonian MM-rallin jälkeen kuittasi suomalaiskollegalleen: ”You gave it to me for free.”

”Se oli vähä niinku puukko vyön alle.”

Latvala on sitä mieltä, että jos hän olisi tuona sunnuntaipäivänä saanut henkisen yliotteen Ogierista, hänestä olisi voinut tulla maailmanmestari. Toisaalta jälkiviisaus on aina niin helppoa.

”Vaikeaa on omaa luonnettaan muuttaa.”

Vastoinkäymisiään rallipoluilla Latvala on käsitellyt ystäviensä ja perheensä kanssa.

”Siskon kanssa oon puhunut aika paljon, ja tietysti jonkin verran äidin… Isä on elänyt niin hengessä mukana, että hänen kanssaan en ole pystynyt virheistä sillä tavalla puhumaan.”

Pojan pettymykset ovat olleet myös isän pettymyksiä, voitonjuhlat isänkin onnenhetkiä. Latvala on saavuttanut MM-sarjassa kolmesti hopeaa ja kahdesti pronssia. 209 ajettua MM-osakilpailua tekevät hänestä maailman kokeneimman rallikuskin.

Jari-Matti Latvalaa, 35, kuvaillaan elämäkerrassa on/off-tyypiksi. Joko hän ajaa kaasu pohjassa tai ei ollenkaan. Myös rakkauselämässä rallikuski on kokenut nopeita käänteitä. Suhde Maisa Torpan kanssa on ollut otsikoissa vuosien ajan. Vuonna 2017 julkaistussa Ilta-Sanomien haastattelussa Latvala kertoi ihastuneensa Torppaan jo vuonna 2011, kun hän näki vaaleaverikön Keskisen kyläkaupasta kertovassa Tuuri-ohjelmassa. Vaadittiin kuitenkin viisi vuotta ja useampia treffipyyntöjä, ennen kuin suhde pääsi kunnolla starttaamaan.

”Kipinä oli valtava, kun sai sen homman alkuun”, Latvala muistelee.

Juhannuksena 2017 nuori pari kihlautui Alavudella Housunjärven rannalla. Elämäkerran mukaan rallikuski näki Maisa Torpan ”vaaleatukkaisena prinsessana”, jota hän kosi romanttisesti polvistuen.

En malta olla kysymättä, miksi huippu-urheilijamiehillä on usein kaunis ja näyttävä puoliso. Joku hiihtäjä voi ehkä naida juurevan emännän, mutta esimerkiksi formulatähdillä ja jääkiekkoilijoilla on monesti rinnallaan vähintään missi tai malli.

”Erittäin hyvä analyysi… miten mä sanoisin… Moottoriurheilussa sä et tapaa kovin paljon naisia, kun taas esimerkiksi hiihdossa on myös naishiihtäjiä. Tietyllä tavalla sitä haluaa saada näyttävän naisen, kun ei lajin parissa muuten ole paljon naisia. Ehkä se nostaa sitä fiilistä. Onko se sitten sellaista näyttämisen halua.”

Voisiko Latvala sitten kuvitella seurustelevansa jonkun ”tavallisen” naisen kanssa, jonkun, joka opettaa vaikka saksan kieltä Alavuden lukiossa? Rallikuski ei torppaa ideaa.

”Mainitsin kirjassakin Kaisan, jonka kanssa seurustelin. Hän toimi silloin koodarina.”

Jari-Matti Latvalan ja Maisa Torpan piti mennä naimisiin viime vuonna. Syyskuussa 2019 Seiska-lehti spekuloi Maisa Torpan suhdetta it-pomoon. Lokakuussa Latvala tiedotti medialle häiden peruuntumisesta. Kohun jälkeenkin kaksikko yritti vielä hetken pitää yhtä.

”Yritin viimeiseen asti ratkaista ongelmia. Maisa oli mun mielestä jo monta kertaa ollut valmis eroamaan. Yritin tsempata, pyrkiä olemaan parempi ja muuttumaan. Sitten todettiin jo molemmat, että on parempi mennä eri suuntiin.”

Lähihoitajan ja lentoemännän koulutuksen hankkinut Maisa Torppa kutsuu itseään Instagram-profiilissaan muun muassa tittelillä ”Finnish Media Person”. Äkkiseltään katsottuna eteläpohjalainen rallikuski ja tosi-tv-ohjelmistakin tuttu somevaikuttaja tuntuvat tulevan aika eri maailmoista.

”Yritin uskotella itselleni, että meissä on samanlaisuuksia… ja koin hyväksikin, ettei olla liian samanlaisia. Lopputulos oli varmaan se, että oltiin liian erilaisia”, Latvala pohtii.

”Maisa kritisoi, etten näytä tunteitani. Se on ihan totta, että en välttämättä tuo esiin ihan sitä, mitä ajattelen.”

Persoonallisuuserot heijastuivat myös käytännön tilanteisiin. Torppa halusi rakennuttaa mökin Puumalaan Saimaan rannalle, mutta Latvala jäi pohtimaan. Piti miettiä hintaa ja sitä, että tontti sijaitsi aika kaukana, Itä-Suomessa.

”Ja jos toinen ei innostu samalla lailla ku toinen, siitä tulee heti konflikti.”

Lopulta mökki kuitenkin rakennettiin.

Ero oli Latvalalle yhtä aikaa jonkinlainen helpotus ja iso pettymys.

”Tietyt ongelmat loppuu, mutta samalla myös yksinäisyys alkaa.”

Elämäkerran mukaan suhdetta tuntuu varjostaneen molemminpuolinen luottamuspula. Kirjassa Latvala myöntää sortuneensa yhdenillanjuttuihin.

”En missään nimessä ole ylpeä siitä, mitä olen tehnyt. Kirjassa halusin tuoda esiin, että molemmat teki virheitä, en pelkästään minä”, hän sanoo nyt.

Latvala puhuu Maisa Torpasta neutraalin nätisti niin elämäkerrassaan kuin nyt kasvotustenkin. Osa Latvalan lähipiiristä taas esittää rallikuskin ex-puolisosta tiukkaakin kritiikkiä kirjassa. Kirjan mukaan suhteeseen olisi tullut säröjä jo viikko kihlajaisten jälkeen, kun Torppa osallistui Himoksen festivaaleille.

Latvala myöntää, että ”Himoksen tapahtumat” jäivät kaivelemaan häntä.

”Kyllä se jäi sinne taustalle, ei sille voi mitään. Mutta itsekin tein typeriä virheitä.”

Maisa Torppa on kommentoinut kirjan aiheuttamia tuntemuksia ainakin pariin otteeseen Instagram-tarinoissaan. Kirjan julkaisua seuranneena päivänä hän kirjoitti muun muassa näin, mainitsematta silloin kuitenkaan suoraan ex-puolisoaan tai tämän elämäkertaa:

”Valheista pettyneenä ja surullisena annan oikeustahojen hoitaa asian. Nyt keskityn totuuksiin, nykyisin onnelliseen elämääni ja auringonpaisteeseen.”

Imagelle Maisa Torppa ei halunnut aihetta kommentoida.

Latvalan mukaan kirjassa ei ole haluttu loukata ketään. Kustantamo luetutti teoksen juristeilla.

”Siinä ei ole mitään sellaista asiaa, mistä voisi lähteä kunnianloukkaussyytettä tekemään”, Latvala kertoo myöhemmin puhelimessa.

Viime vuodesta lähtien julkisuudessa on puitu näyttävästi Latvalan vero-ongelmia. Vääntö verottajan kanssa alkoi elokuussa 2018. Kiistan ytimessä on kysymys siitä, kuinka monta päivää vuodesta Latvala on viettänyt Suomessa. Vuonna 2008 Latvala hankki Monacosta vuokrayksiön. Noihin aikoihin hän sai paikan Fordin tehdaskuljettajana.

”Siinä oli myös se ajatus, että nyt ei tarvitsisi tapella suomalaisen verottajan kanssa.”

Vuonna 2013 Latvala todettiin rajoitetusti verovelvolliseksi Suomeen. Verohallinnon mukaan rajoitetusti verovelvollisen täytyy maksaa Suomeen veroja vain niistä tuloista, jotka hän on Suomesta saanut. Suomessa saa olla enintään 180 päivää vuodessa. Vaikka Latvala on asunut vuosia Monacossa, hän omistaa Suomessa kiinteistöjä. Yksi niistä on lähellä Helsinki-Vantaan lentokenttää sijaitseva omakotitalo, jonka hän hankki seurustellessaan Maisa Torpan kanssa. Välillä hän on viettänyt aikaa Suomessa myös mökki­reissuilla sekä synnyinseudullaan Etelä-Pohjanmaalla.

Latvala on joutunut jälkikäteen tarkoin selvittämään, missä hän on minäkin päivinä oleskellut. Tuorein selvitystyö koskee vuosia 2014–2017. Rallikuski on toimittanut verottajalle muun muassa lentolippuja, kuitteja, luottokorttitietoja, hotellitositteita ja tiedot, missä on minäkin päivänä ollut. Hänelle tuli yllätyksenä se, miten verottaja tulkitsee matkustuspäiviä. Jos hän on saapunut ulkomailta Helsinkiin kello 23.55, oleskelu katsotaan viiden minuutin perusteella Suomi-päiväksi.

Latvala ihmettelee myös verottajan suhtautumista hänen autojensa vakuutuksiin. Se, että hän on vakuuttanut Tuurissa sijaitsevan rallimuseon autot, on verottajan näkökulmasta merkki Suomessa asumisesta. Latvala puolestaan ajattelee, että eivät autot vaadi häneltä Suomessa oleskelua.

”Autoissa pitää olla vakuutukset siltä varalta, että jos ne palaa tai jos ne ryöstetään. Jos sä oot investoinut autoihin rahaa, et sä halua niitä menettää.”

Latvala myöntää, että vuonna 2018 hän vietti liikaa aikaa Suomessa. Seuraavana keväänä hän ilmoitti asiasta verottajalle omasta aloitteestaan. Nyt hän kokee verottajan tulkinneen, että hän olisi automaattisesti ollut liian paljon Suomessa muinakin vuosina.

”Oon jotenkin järkyttynyt, että sua rangaistaan siitä, että sä oot rehellinen. Pohjalaisuuteen kuuluu suoraviivaisuus. Ollaan suoria ja rehellisiä.”

Helmikuussa 2020 Latvala sai verotarkastuksesta päätöksen, jonka mukaan hänen pitäisi maksaa verot vuosien 2014–2018 palkoista. Summa oli aluksi noin 6,2 miljoonaa euroa, mutta koska Latvala oli jo maksanut verot vuoden 2018 osalta, summa putosi 5,7 miljoonaan euroon. Osa tuosta summasta oli viivästyskorkoa ja veronlisäystä.

Keväällä Latvala maksoi ulosottoon runsaat 800 000 euroa. Loput, noin 4,8 miljoonaa, on taattu rallikuskin autoilla, kiinteistöillä ja rahastosijoituksilla.

Nyt hänen omaisuutensa on hukkaamiskiellossa. Hän ei saa myydä omaisuuttaan eikä tehdä investointeja.

”Tää on se, mitä mä oon urallani saavuttanut. Nyt se elämäntyö halutaan ottaa multa pois, ja ne perusteet ei mun mielestä ole riittävän hyvät.”

Huhtikuussa 2020 Latvala teki verottajan päätöksestä lähes 30-sivuisen oikaisuvaatimuksen. Tähän mennessä hän on ollut tekemissä kuuden juristin kanssa.

”Pahinta tässä on se epätietoisuus. En tiedä yhtään, koska asia käsitellään.”

”Mulle ois aivan fine, että ne 1,4 miljoonaa, jotka mä oon maksanut, sais jäädä Suomen valtiolle, kunhan vaan lopetettais se koko homma. Mutta se ei ole mahdollista.”

Marraskuussa käymässämme puhelinkeskustelussa Latvala sanoo, että hän on käytännössä ollut yleisesti verovelvollinen Suomeen vuodesta 2018 lähtien.

Viime ajat Latvala on kanavoinut energiaansa työntekoon. Hän on paiskinut pitkiä päiviä Tuurissa sijaitsevassa osakeyhtiössään JML-Sports Oy:ssä, jonka hän perusti viime vuonna. Rallimuseon yhteydessä sijaitsevassa hallissa valmistuu muun muassa vanhoja ralliautoja ja niiden osia.

Elämänmuutoksesta huolimatta Latvalan yksityiselämä kiinnostaa mediaa edelleen. Kun rallikuski kävi elokuussa syömässä Miss Helsinki Kelly Kalonjin kanssa, pian siitä tiesivät kaikki Seiskan lukijat. Ja kun Latvala lokakuussa kommentoi henkilökohtaisen Instagram-profiilinsa kautta mustavalkoista valokuvasarjaa, jossa Sara Sieppi istuu sängyssä alushousut ja t-paita yllään, asiasta tehtiin uutinen Ilta-Sanomiin.

”Ei mulla ole hirveästi intressiä lähteä vielä uutta parisuhdetta rakentamaan”, Latvala sanoo nyt.

Tapaamisemme perusteella hän vaikuttaa mieheltä, jonka voisi hyvin kuvitella jonkun puolisoksi: hän osaa pohtia ja keskustella, eikä hän väistele vaikeitakaan aiheita. Jopa minun, analysoinnin ja ihmissuhdejauhannan mestarin, kanssa hän jaksaa puhua yli neljä tuntia. Eikä hän edes haukottele kuin ehkä kerran tai pari.

Huomaan ajattelevani: tämän miehen pitäisi ehdottomasti olla naimisissa.

Latvalan mukaan hänen äitinsä alkoi jo neljä vuotta sitten toivoa, että hän perustaisi perheen. Rallikuski ei kuitenkaan halunnut tilannetta, jossa vaimo ja lapset joutuisivat odottamaan kotona, kun perheen isä kiertää kisoissa.

Perhe vaikuttaa olevan Latvalalle tärkeä. Elämäkerrassaan hän myöntää olevansa äidin poika mutta ei mielestään ”mikään mammanpoika”. Hän vain tulee äidin kanssa hyvin toimeen.

Niin hyvin, että haastattelun jälkeisenä keskiviikkona hän aikoo lähteä äitinsä kanssa Leville kuudeksi päiväksi.

Alkuvuodesta 2020 lähtien Latvala on viettänyt paljon aikaa kotiseudullaan Alavudella, entisen Töysän alueella. Siellä hän on prosessoinut viimeaikaisia muutoksia – kuten sitä, millä tavalla verotaakka ja ero vaikuttivat viime vuoden ajosuorituksiin.

”Mä tavallaan tipahdin siinä. Ei vaan enää pysyny paketti kasassa.”

Väsymys painoi ja motivaatio laski.

”Jos on monta huonoa kisaa peräkkäin, se alkaa nakertaa itseluottamusta.”

Kausi 2019 meni sen verran lepikkoon, että Toyota ei enää jatkanut Latvalan tehdastallisopimusta. Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoi Latvalalle asiasta Japanissa kahdenkeskisessä palaverissa. ”Kyllä mä osasin aavistella sitä. Totta kai se tuntui erittäin epämiellyttävältä ja se oli hankalaa, mutta olin sen etukäteen miettinyt ja isän kanssa puhunut. Valmistauduin heti siihen, että mulla pitää olla back up.”

Varasuunnitelmana oli, että kaudella 2020 Latvala ajaisi pari rallia yksityiskuljettajana vuokraten Toyotalta autoa.

Sitten peliin puuttui maailmankuulu virus, covid-19. Helmikuussa 2020 Latvala osallistui vielä suurin odotuksin Ruotsissa järjestettyyn MM-ralliin, mutta kisa meni penkin alle mekaanikon virheen vuoksi.

”Mietin, että tarkoittaako tää nyt sitä, että älä nyt Jari-Matti enää yritä, ei sun oo tarkoitettu enää ajaa MM-tasolla.”

Tallipaikan menettäminen, ero ja veroepäselvyydet. Erilaisten huoliensa keskellä Latvala sanoo välillä kaivanneensa takaisin huolettomaan lapsuusaikaan, kun ei tarvinnut murehtia mistään, koulupäivät olivat lyhyitä eikä läksyjäkään ollut paljon. Koulun jälkeen pelattiin sählyä kavereitten kanssa, käytiin ostoksilla Keskisellä ja pelattiin illalla PlayStationia.

”Parhaalle kaverilleni Myllymäen Joonakselle sanoin joskus, että jos saisin kääntää aikaa taaksepäin, mä haluaisin mennä takaisin siihen, kun oltiin ala-asteen kuudennella luokalla. Se oli parasta aikaa.”

Vaikka poikavuosien huolettomuuteen ei enää ole paluuta, marraskuussa Jari-Matti muutti virallisesti takaisin Alavudelle, lapsuudenkotiinsa. Vanhemmat asuvat eri talossa, noin neljän kilometrin päässä. Monacon-asunnon Jari-Matti aikoo tyhjentää joulukuussa.

Kieltämättä tuntuu jokseenkin yllättävältä, että kuuluisa rallikuski, joka on asunut vuosia Monacossa ja on kurvaillut ympäri maailmaa, on nyt parkkeerannut autonsa kaikista mahdollisista paikoista juuri Alavuden Tuuriin, Keskisen kyläkaupan kylkeen, paikkaan, jossa hän syntyi ja eli lapsuuttaan.

Ehkä muutto kotiseudulle on keino saada takaisin edes pieni palanen kadotettua nuoruutta ja sitä turvallista keidasta, jossa Latvala kauan sitten asui.

Kokonaan Latvala ei ole silti MM-ralliakaan unohtanut. Jos tehdas­paikkoja vapautuisi, häntä houkuttaisi palata MM-sarjaan, kokeilemaan, miltä tuntuisi kilpailla huipulla, kun paineita on vähemmän. Suhtautuminen maailmanmestaruuteen on vuosien saatossa muutenkin muuttunut.

”Oishan se mahtavaa, jos sen pystyis voittamaan. Mutta ei mulle ole ongelma elää sen asian kanssa, jos ei sitä koskaan tule.”

Vielä viisi vuotta sitten Latvala ei olisi voinut kuvitellakaan, että edes harkitsisi luopuvansa MM-unelmasta. Iän myötä asiaan on tullut laajempaa näkemystä.

”Elämässä on muutakin. Ei se määritä ihmisarvoa, ootko sä maailmanmestari vai et. Ei se persoonaa muuta millään tavalla. On hienompaa olla arvostettu urheilija ihmisten silmissä kuin mulkku maailmanmestari.”

Kommentoi »