Image

Ivana Helsinki -merkistä tunnettu Paola Suhonen ei ole koskaan halunnut tehdä vain vaatteita.



Ivana Helsinki -merkistä tunnettu Paola Suhonen ei ole koskaan halunnut tehdä vain vaatteita.

Matkaaja
Teksti Niklas Thesslund
Kuvat Jussi Särkilahti

Keskustelija. Ivana Helsinki -merkistä tunnettu Paola Suhonen ei ole koskaan halunnut tehdä vain vaatteita. Joulukuussa Helsingin Taidehallissa avautuva näyttely on siitä jälleen yksi osoitus.

Paola ja Pirjo Suhosen Ivana Helsinki on ollut ensimmäinen suomalainen vaatemerkki sekä Pariisin että New Yorkin muotiviikoilla, mutta muodin rinnalla Paola Suhonen on koko ajan tehnyt omaa elokuva- ja valokuvataidettaan. Niillä kaikilla on yhteinen juuri, tienvarsien taikamaailma, josta Suhosen näyttelykin kertoo.

Taidehallissa aukeaa joulukuun alussa näyttelysi Love on the Road, johon kuuluu esimerkiksi dokumentaarinen videoteos Poem Potrait of Nina pornotähti Nina Hartleystä, kokopitkä elokuva 7 Heaven Love Ways ja valokuvateossarja Southern Boys, Southern Girls. Miksi pääteeman alla on juuri nämä työt?

Mä melkein ajattelen, että mä en koskaan ala selittää näitä juttujani, se on se, mistä joudun aina tulilinjalle. Mutta mua on aina kiehtonu rakkaustarinat. Jos ajatellaan, mistä mun designura on alkanut jo ennen Ivana Helsinkiä, niin se on aina ollut rakkaustarinat ja roadtrippailu, tien päällä olo. Tässä palaa niille sielunmaisemajuurilleen, se on se mun omin juttu, ei sitä oikein muuta osaa tehdäkään. Filmiteok-set on kuvattu 16-milliselle filmille, se on mun taiteen tekemisen väline.

Tutustuit Nina Hartleyhyn tekemäsi Love Contemporary -lehden tiimoilta jo vuosia sitten. Kuinka kiinnostuit juuri hänestä?

Lehden perustaminen lähti siitä, että on olemassa kaikkia muita harrastuslehtiä, mutta ei pohdiskelevaa artsua lehteä rakkaudesta. Halusimme käsitellä romanttista rakkautta ja pitkiä parisuhteita ja rakkauden löytämisen vaikeutta, mutta sen vastapainona myös kaupallista ja fyysistä rakkautta, pornografiaa. Nina Hartley valikoitui mukaan, sillä hän oli jo silloin vuonna 2008 pisimmän uran tehnyt naispornotähti. Lähdin ensin tekemään hänestä juttua Losiin, sitten myöhemmin pyysin häntä yhteen taidevideoon ja vähitellen meidän välille syntyi luottamus.

Oliko hänessä jotain nimenomaista, josta vuosien aikana vaikutuit?

Mua viehätti se, miten selkeästi hän on oma itsensä. Hänellä on äärifeministinen ajattelutapa. En ole koskaan kokenut olevani feministi sillä tavalla kuin se meidän yhteiskunnassa määritellään, vaan mieluummin sellainen tytöt osaa -tyyppi. Feminismi on mun mielestä niin usein sitä, että me asetetaan itsemme naisina jonkinlaisiin puolustusasemiin, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miksi se pitää tehdä niin.

Pornoteollisuushan on ollut perinteisesti kaikkea muuta kuin naisen arvostamista, mutta seksi on ollut Ninan intohimo. Kun äärifeministin tulokulma siihen, mitä hän kropallaan ja elämällään tekee, on porno, se nosti tämän kaiken uudelle tasolle.

Olet tehnyt muodin lisäksi vaikka mitä, elokuvia, suunnittelua ja konseptointia monille brändeille ja lastenkirjan. Kuinka Suomessa suhtaudutaan crossover-taiteilijaan?

Nykyisin onneksi vähän lempeämmin kuin ennen. Kymmenen vuotta sitten, kun lähdin opiskelemaan elokuvaa, se mitä eniten sain kuulla oli se, että eikö suutari voisi pysyä lestissään. Mua ei ole koskaan kiinnostanut vain muoti, vaan jokin piilomaailma, jota haluan tuoda esille. Uusi sukupolvihan taas sukkuloi materiaalista toiseen. Tuomas Laitinen sanoi lehtihaastattelussa, että ei muotikaan tänä päivänä enää ole vain mallistoja. Isot muotitalot elävät aurinkolaseilla tai viineillä tai hotelleilla, se on kokonainen klusteri.

Onko suomalaisten suhde muotiin muuttunut Ivana Helsingin 18 toimintavuoden aikana?

Sinänsä se ei ole muuttunut, tietyt tyypit seuraa ja harrastaa. Ei kaikkien tarvitse olla kiinnostuneita muodista. Se että hysteerisesti lukisin, mitä muodissa tapahtuu, ei kiinnosta pennin vertaa. Jos näen jonkun paahtavan tuolla viimeisimmissä kamoissa, tulee myötähäpeä, että mikä se sun oma juttu oikein on. Sitten jos näen jonkun rockabillyn tai vastaavan, se on aina sata kertaa karismaattisempi.

Ivana Helsinki lanseeraa nykyisin kolme uutta tuotetta viikossa. Miksi näin?

Tätä on mietitty monta vuotta, ja vastaavanlainen toimintatapa on ollut bubbling under maailmallakin viime vuosina. Burberrykin luopui ennakkomallistonäytöksistä sisäänostajille. Kuluttajat ovat nähneet vaatteet sitten puolen vuoden päästä, mutta nettiaikana muodin syklisyys tuntuu naurettavalta: että menisit messuille seisoskelemaan ja esittelemään mallistojasi. Kenelle? Sille halpaketjulle joka kopioi ne hetkessä? Jengi ostaa ja on niin paljon online, että kun ne näkee jotain, ne haluaa sen heti, ei kannata ostaa enää sisään varastoon. Verkkokaupassa kamat jäävät galleriaan ja lähtevät sieltä vasta kun kaikki on myyty, eikä niin, että pitäisi tilata sadan kappaleen erä varastoon.

Olet suunnittelemassa uusiksi hotelli Presidentin sisustusta. Rakastat myös motelleja. Mikä on se suomalainen motelli, jonka olisit halunnut säilyttää?

Paimion motelli, mutta se on jo purettu. Se oli kaunein, upein ja ihanin, jenkkityylinen motelli, jossa auton pystyi ajamaan huoneen eteen. Siellä oli skandinaavista tyyliä, motellin eri osia yhdistäviä lasikäytäviä ja luonnonmuotojen upeaa hyödyntämistä. ■

Julkaistu: 2.12.2016